Η τρίτη ομιλούσα ταινία του Χίτσκοκ και η μοναδική του, τού είδους whodunnit, την οποία γύρισε ενώ δεν του άρεσε αυτό το είδος, όπως είχε ομολογήσει στον Φρανσουά Τρυφό σε μια μεγάλη συζήτηση που είχαν (και η οποία κυκλοφόρησε σε βιβλίο «Τρυφώ – Χίτσκοκ» από τις Εκδόσεις Ύψιλον, στην Ελλάδα).
Επίσης, η πρώτη ομιλούσα για τον πρωταγωνιστή του, τον Χέρμπερτ Μάρσαλ, ο οποίος μιλάει και στέκεται αξιοπρεπώς μπροστά στο φακό, όταν οι υπόλοιποι μιλούν και χειρονομούν από συνήθεια μιας και στην εποχή του βωβού κινηματογράφου είχαν μάθει να εκφράζονται περισσότερο με τη γλώσσα του σώματος.
Η υπόθεση είναι κλασική και ακολουθεί τα συγγραφικά χνάρια της Άγκαθα Κρίστι: Μια νεαρή ηθοποιός (Νόρα Μπέρινγκ) κατηγορείται για τη δολοφονία μιας φίλης της. Συλλαμβάνεται, δικάζεται και καταδικάζεται σε θάνατο. Μεταξύ των ενόρκων είναι κι ένας γνωστός ηθοποιός και συγγραφέας (Χέρμπερτ Μάρσαλ) ο οποίος, βέβαιος για την αθωότητά της, πραγματοποιεί έρευνα για να βρει τον πραγματικό δολοφόνο.
Ο Χίτσκοκ χρησιμοποιεί πειραματικά, ό,τι ηχητικό μπορεί να του προσφερθεί, από την κραυγή αγωνίας στην πρώτη σεκάνς, του θορύβους του δρόμου, τις φωνές των γειτόνων που βγαίνουν στα παράθυρα για να δουν τι συμβαίνει, σκυλιά που γαυγίζουν κλπ. και χρησιμοποιεί όλες τις κινήσεις της κάμερας, που μπορούσε εκείνη την εποχή εστιάζοντας μάλιστα, σε διάφορα σημεία που έχουν σημασία στην εξέλιξη της πλοκής, για να κρατήσει το ενδιαφέρον του θεατή, τα οποία αργότερα εξελίχθηκαν σε συνταγή, που τον οδήγησε να αποκτήσει τον τίτλο του «μετρ του suspense».
Οι φωτοσκιάσεις αγγίζουν τα όρια του εξπρεσιονισμού σε άσπρο και μαύρο και για τις ερμηνείες αναφέρθηκα στο παράδειγμα του άνετου Χέρμπερτ Μάρσαλ, απέναντι στους υπόλοιπους αμήχανους ηθοποιούς. Πάντως, προς το ανατρεπτικό φινάλε μέσα στο τσίρκο, ο Χίτσκοκ, δείχνει ότι κατέχει από πολύ νωρίς την ενορχήστρωση του πλήθους.
Η ταινία ανήκει στις πρώιμες του αξέχαστου σκηνοθέτη και την είδα χάρη στο Cinobo (που έχει ένα αφιέρωμα στον σκηνοθέτη), ενώ τις προηγούμενες αυτής της περιόδου του Χίτσκοκ, της είχα δει στο Netflix (Η γυναίκα του αγρότη - The farmer's wife, 1928 / Εξιλέωση δικαίου – The Manxman, 1929 / Αριθμός 17 – Number 17, 1932 / Η πριγκίπισσα της σαμπάνιας – Champagne, 1928)
INFO
Είδος: Θρίλερ, Αστυνομικό, Μυστηρίου, 94΄
Χώρα: Ηνωμένο Βασίλειο, 1930
Σκηνοθεσία: Άλφρεντ Χίτσκοκ
Παίζουν: Χέρμπερτ Μάρσαλ, Νόρα Μπέρινγκ, Φίλις Κόνσταμ, 'Εντουαρντ Τσάπμαν
Προβάλλεται στο Cinobo