21/7/16

Σε ρηχά νερά- The shallows

Είδος: Θρίλερ / Τρόμου
Σκηνοθεσία: Χάουμε Κόλετ - Σέρα
Παίζουν:  Μπλέικ Λάιβλι, Όσκαρ Τζενάντα, Σεντόνα Λέγκε
Προβάλλεται από 21/7/2016
Υπόθεση: Η Nancy Adams κάνει σερφ σε μια παραδεισένια παραλία στην άκρη του πουθενά, όπου θα γίνει το υποψήφιο γεύμα ενός τεράστιου λευκού καρχαρία. Παρόλο που βρίσκεται μόλις διακόσια μέτρα περίπου από την ακτή, η επιβίωσή της θα εξαρτηθεί από μια σειρά δοκιμασιών που πρέπει να υποστεί (Διανομή: Feelgood Entertainment)
Κριτική: Δε λέω. Τα Σαγόνια του Καρχαρία (1975) του Σπίλμπεργκ είναι το κορυφαίο στο είδος, αλλά να μη ξεχνάμε ότι ήταν και το πρώτο που έφερε τον τρόμο στην ανέμελη παραλία. Έκτοτε, υπήρξαν κάποιες απομιμήσεις, που έπαιξαν με τα νεύρα του θεατή και τους αρχέγονους φόβους του, αλλά τίποτα δεν ήταν σαν τα Σαγόνια. Δεν ξεχνάω μάλιστα και το soundtrack εκείνης της ταινίας που συνόδευε την εμφάνιση του ραχιαίου πτερύγιου του καρχαρία, που μαζί με τα βιολιά του Χίτσκοκ στη σκηνή του μπάνιου στο Ψυχώ, αποτελούν πλέον κλασσικά  soundtracks του κινηματογράφου. 
Ερχόμαστε τώρα στο 2016. Στην εποχή της τεχνολογίας των μικρών πραγμάτων, όπου οι κάμερες είναι τόσο μικρές που τοποθετούνται οπουδήποτε και με τεράστιες μνήμες αποθήκευσης, που χωράνε ώρες δεδομένων, αρκεί να υπάρχει η ανάλογη μπαταρία και να μην έχουν βραχεί αμφότερα με αλμυρό νερό, έτσι;

17/7/16

Η κινηματογραφική όψη του Γρηγορίου Ξενόπουλου

«Η κινηματογραφική όψη του Γρηγορίου Ξενόπουλου» του συγγραφέα – μελετητή Θανάση Αγάθου (εκδ. Γκοβόστη), είναι μια ενδελεχής μελέτη, πάνω στο λογοτεχνικό έργο του Ξενόπουλου, που μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο, η οποία δεν αρκείται σ’ αυτό, αλλά επεκτείνεται και σχολιάζονται κείμενα (χρονογραφήματα σε εφημερίδες και περιοδικά, καθώς και «Αθηναϊκές Επιστολές» από το περιοδικό Η Διάπλασις των Παίδων) δημοσιευμένα κατά την περίοδο 1904-1937, στα οποία ο Ζακύνθιος συγγραφέας αναφέρεται στον κινηματογράφο, άλλοτε θετικά και άλλοτε επικριτικά.
Βρήκα εξαιρετικά ενδιαφέρουσα την εργασία του (επίκουρου καθηγητή Νεοελληνικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών) Θανάση Αγάθου, στην οποία εξετάζεται η θεματοποίηση του κινηματογράφου στο μυθιστόρημα «Ο ουρανοκατέβατος» (1943 -1944), στο οποίο η ηρωίδα παρουσιάζεται να πρωταγωνιστεί σε κινηματογραφική ταινία. Επίσης, αναλύονται διεξοδικά οι δύο θρυλικές –αν και δυστυχώς χαμένες– ταινίες: η «Στέλλα Βιολάντη» (1931) σε σκηνοθεσία Ιωάννη Λούμου και «Ο κακός δρόμος» (1933) σε σκηνοθεσία Μουχσίν Ερτογρούλ (γυρισμένη στο στούντιο Ιπεκτσί της Κωνσταντινούπολης), που αποτελούν τις πρώτες κινηματογραφικές διασκευές έργων του Ξενόπουλου, με σεναριογράφο τον ίδιο τον συγγραφέα και μυθικές πρωταγωνίστριες την Ελένη Παπαδάκη στην πρώτη ταινία και τις Κυβέλη και Μαρίκα Κοτοπούλη στη δεύτερη.

14/7/16

Σταθμός Έντεκα

Το μυθιστόρημα «Σταθμός Έντεκα» της Emily St. John Mandel (των εκδόσεων Ίκαρος σε μετάφραση Βάσιας Τζανακάρη) σε πρώτο επίπεδο θα μπορούσαμε να το κατατάξουμε στα μετα-αποκαλυπτικά του είδους της επιστημονικής φαντασίας, αφού διαδραματίζεται ως επί το πλείστον σε έναν κατεστραμμένο Καναδά, σε μια γη που δεν έχει καμία σχέση με αυτή που γνωρίζουμε. Σε δεύτερο επίπεδο όμως, το μυθιστόρημα είναι μια ελεγεία για την Τέχνη και τη διαχρονικότητά της, για τους δημιουργούς και τους καλλιτέχνες και την «τρέλα» τους, που σημαδεύει τον πολιτισμό μας και επιβιώνει όχι μόνον μέσα από τη μνήμη των ανθρώπων, αλλά και μέσα από κάθε αντικείμενο που σε φυσιολογικούς καιρούς θεωρείται «ασήμαντο» ή «αυτονόητο» ως ύπαρξη.
Το μυθιστόρημα, ξεκινάει με μια παράσταση του Βασιλιά Ληρ, που δίνεται κατά τη διάρκεια μιας χιονισμένης νύχτας στο Τορόντο του Καναδά, όπου ο ηθοποιός που τον υποδύεται ο Άρθουρ Λιάντερ, παθαίνει καρδιακή προσβολή. Τότε, ο Τζίβαν Σόντρι, ένας νεαρός παπαράτσι που σπουδάζει νοσηλευτική και βρίσκεται στο κοινό σπεύδει να βοηθήσει, υπό το βλέμμα μιας οχτάχρονης ηθοποιού, της Κίρστεν Ρεϊμόντ. Όμως παρά τις προσπάθειές του, ο ηθοποιός καταλήγει νεκρός. Ο Τζίβαν γυρίζει σπίτι διασχίζοντας το χιονισμένο Τορόντο και πληροφορείται ότι έχει ξεσπάσει μια θανατηφόρα γρίπη που εξαπλώνεται ραγδαία. Αποφασίζει, έτσι, να οχυρωθεί στο διαμέρισμα του αδερφού του, σε ένα ουρανοξύστη.

Η Επιστημονική Φαντασία κι εγώ

(Αναμνήσεις, σκέψεις και απόψεις που δημοσιεύτηκαν σε έξι συνέχειες
στην καθημερινή Αμαρυσία από 1 Ιουλίου 2016)

Την επιστημονική φαντασία την ξεκίνησα πολύ μικρός, όπως όλοι όσοι διαβάζαμε ιστορίες του Ιουλίου Βερν, τις οποίες τότε οι γονείς μας τις θεωρούσαν «παραμύθια» για μικρά παιδιά. Ιστορίες όμως για ταξίδια «από τη γη στη σελήνη» και για «10.000 λεύγες υπό τη θάλασσα» ήσαν ιστορίες επιστημονικής φαντασίας -θέλουμε δεν θέλουμε- και κακώς επί αρκετά χρόνια, αυτού του είδους η μυθοπλασία, εθεωρείτο παιδικό ανάγνωσμα και βρισκόταν στο περιθώριο της «σοβαρής» λογοτεχνίας.

ΠΩΣ ΞΕΚΙΝΗΣΑΝ ΟΛΑ
Κάποια στιγμή, πριν πολλά-πολλά χρόνια, μπήκαν στη ζωή μου, ύστερα και από την έκδοση της σειράς των περιοδικών Μίκυ Μάους και Κλασσικών Εικονογραφημένων (εκδόσεις Πεχλιβανίδη, αν θυμάμαι καλά) και τα περιοδικά με ήρωες τον Σούπερμαν, τον Μπάτμαν και άλλους πολλούς υπερήρωες. Περιοδικά, που χαρακτηρίστηκαν αμέσως ως Επιστημονικής Φαντασίας δίνοντας έτσι άλλη αξία στα «κλασσικά» μυθιστορήματα του Ιουλίου Βερν.
Φυσικά αναφέρομαι στην περίοδο πριν το 1960, τότε που κανείς δεν καθόταν να ξεχωρίσει τι είδος ήταν το ένα ανάγνωσμα και τι το άλλο. Αρκούσε το γεγονός, ότι τα παιδιά της ηλικίας μου τα διάβαζαν κρυφά και οι γονείς μας τα θεωρούσαν «εξωσχολικά και επικίνδυνα».
Αργότερα και μετά από την κατάκτηση του διαστήματος από Ρώσους και Αμερικανούς, τα βιβλία αυτά άρχισαν να χαρακτηρίζονται «προφητικά» και να αποκτούν άλλη αξία.
Εν τω μεταξύ, τα καλοκαίρια που δεν είχαμε σχολείο, στον κινηματογράφο του πατέρα μου στο Μαρούσι, προβάλλονταν μέχρι τότε ταινίες όπως: Οι Άνθρωποι του Τρόμου (1956), Απαγορευμένος Πλανήτης (1956), Εισβολή από τον Άρη (1953), Το Εφ Μπι Αϊ σε Συναγερμό (Them - 1953), Όταν η Γη Σταματήσει (1953), Πόλεμος των Δύο Κόσμων (1953), Το Πράγμα από τον Άλλο Κόσμο (1951), Ταξίδι στο Κέντρο της Γης (1959) και ίσως μερικές ακόμα, που δεν τις είχα καταγράψει στα ημερολόγιά μου. Ταινίες, τις οποίες έβλεπα –φυσικά- από το παραθυράκι του δωματίου προβολής, δίπλα στο θείο μου τον «προβολατζή», λόγω του φόβου που υπήρχε απέναντι στο χωροφύλακα του Τμήματος Ηθών. Εκείνη την εποχή, όταν μια ταινία χαρακτηριζόταν ως «Ακατάλληλη δι’ Ανηλίκους», ήταν κυριολεκτικά ακατάλληλη και οι υπεύθυνοι κινηματογραφικών αιθουσών υφίσταντο κυρώσεις, εάν στην αίθουσα υπήρχαν παιδιά κάτω των 18 ετών, ακόμα και αν συνοδεύονταν από τους γονείς τους, που έλεγαν στον αιθουσάρχη στην είσοδο «δεν θα μου πεις εσύ ποια ταινία θα δω εγώ με τα παιδιά μου» (υπήρχαν από τότε αντιρρησίες).
* * *
Μετά το 1960, τα πράγματα άλλαξαν. Τα βιβλία και οι ταινίες που έμπαιναν στο ίδιο τσουβάλι της Επιστημονικής Φαντασίας, όλο και πλήθαιναν. Η γενιά μου είχε αρχίσει να σπουδάζει. Αρκετοί με αφορμή τις σπουδές τους πολιτικοποιήθηκαν, άλλοι παρέμειναν χαλαροί και απολίτικοι (πάρτυ, μπουάτ, καφέ, σινεμαδάκι και θέατρο) και  άλλοι ακολούθησαν το ενδιάμεσο του «λίγο απ’ όλα» ή του «μέσα σ’ όλα» ή και «του τίποτα» (κατά όλους τους υπόλοιπους). 
Στη ζωή μου, μετά το 1960, μπήκαν ταινίες όπως: Φαρενάιτ 451 (1965), Αλφαβίλ (1965), Φανταστικό ταξίδι (1966), Ο  Άνθρωπος που Γύρισε απ’ το Μέλλον (1968 - φωτογραφία), Επιστροφή στον Πλανήτη των Πιθήκων (1969), Ο Στιγματισμένος (1969), 2001: Η Οδύσσεια του Διαστήματος (1968). Επίσης, και μερικές άλλες όπως: Το Μαγαζάκι του Τρόμου (1961), Τα Πουλιά (1963), το ΣΟΣ Πεντάγωνο καλεί Μόσχα (1964), Η Νύχτα των Ζωντανών Νεκρών (1968) και Το Μωρό της Ρόζμαρυ (1968), οι οποίες αργότερα όπως διάβασα κατατάχθηκαν σε μια ευρύτερη κατηγορία, που αποκλήθηκε Κινηματογράφος του Φανταστικού, στην οποία υπαγόταν και η Επιστημονική Φαντασία (Ε.Φ.). Μόλις διάβασα αυτό, μου γεννήθηκε η εξής απορία: Αφού υπάρχει αυτή η γενική κατηγορία του Φανταστικού, οι ταινίες του Τζέιμς Μποντ (ο οποίος χρησιμοποιούσε από το 1963 όλα εκείνα τα φουτουριστικά ηλεκτρονικά γκάτζετ), γιατί να μην υπάγονται και αυτές, ή ορισμένες από αυτές, στην κατηγορία της Ε.Φ. και όχι απλά στις Κατασκοπευτικές Περιπέτειες;
* * *

Θα σε περιμένω πάντα - La corrispondenza

Είδος: Αισθηματική / Δράμα
Σκηνοθεσία: Γκιουζέπε Τορνατόρε
Παίζουν: Όλγα Κιριλένκο, Τζέρεμι Άιρονς, Σόνα Μακντόναλντ
Προβάλλεται από 14/7/16
TRAILER
Υπόθεση: Η Amy, μια φοιτήτρια διδακτορικού, ρισκάρει επανειλημμένως τη ζωή της καθώς εργάζεται ως κασκαντέρ. Επηρεασμένη από συντριπτικές ενοχές για ένα τραγικό περιστατικό του παρελθόντος και χωρίς πραγματική επιθυμία για τον ίδιο τον κίνδυνο, αρχίζει να συμφιλιώνεται με το παρελθόν, το παρόν και τις αντιξοότητες της ζωής μέσα από τη σχέση της με τον Ed, έναν μεγαλύτερο σε ηλικία καθηγητή αστροφυσικής. Η σχέση αυτή θα παραμείνει, παράδοξα αλλά και ρομαντικά, αναλλοίωτη και μετά τον αιφνίδιο θάνατο του Ed (Διανομή: Feelgood)

Κριτική: Όπως και η προηγούμενη ταινία του Τορνατόρε «Το τέλειο χτύπημα», έτσι και αυτή μιλάει για ένα μεγάλο έρωτα, με τη διαφορά ότι σε εκείνη στο μεγαλύτερο μέρος απουσίαζε ο γυναικείος χαρακτήρας, ενώ σ’ αυτή ουσιαστικά απουσιάζει ο αντρικός αφού τον βλέπουμε μόνον μέσα από μηνύματα, γράμματα, βίντεο και emails (εξ ου και ο τίτλος «Η αλληλογραφία»). Το κοινό στοιχείο και στις δύο, που φαίνεται ότι γοητεύει τον Τορνατόρε και ελκύει το θεατή είναι το μυστήριο, που καλύπτει την «εξαφάνιση» του αντρικού χαρακτήρα.

Μαμά γύρισα! - Retour chez ma mère

Είδος: Κωμωδία
Σκηνοθεσία: Ερίκ Λαβέν
Παίζουν: Ζοσιάν Μπαλασκό, Αλεξάντρα Λαμί, Ματίλντ Σενιέ, Φιλίπ Λεφέμπρ, Ζερόμ Κομαντέ
Προβάλλεται από 14/7/16
TRAILER
Σύνοψη: Η 40χρονη Στεφανί, αναγκάζεται να γυρίσει στη μαμά της, αφού χάνει τη δουλειά της. Είναι καλοδεχούμενη να απολαύσει την υπερβολική θέρμανση του διαμερίσματος, να ακούει συνεχώς Φράνσις Καμπρέλ, να δέχεται πολύτιμες μητρικές συμβουλές για το πώς πρέπει να κάθεται στο τραπέζι και να ζει τη ζωή της. Δοκιμάζεται η υπομονή και των δύο γυναικών. Όταν εμφανιστεί και η υπόλοιπη οικογένεια, μυστικά θα αποκαλυφθούν το ένα μετά το άλλο με τον πιο διασκεδαστικό τρόπο (Διανομή: Seven Films).
Κριτική: Μπορεί οι Γάλλοι να έχουν μια διαφορετική αίσθηση του χιούμορ (και ποιοι δεν έχουν άλλωστε;), αλλά στο τέλος καταλήγουν να «βγάζουν» μια δραματικότητα από όλες τις καταστάσεις και ειδικά όταν αυτές προκύπτουν από τις οικογενειακές σχέσεις.

7/7/16

Ο θρύλος του Ταρζάν - The legend of Tarzan

Είδος: Περιπέτεια 
Σκηνοθεσία: Ντέιβιντ Γέιτς
Παίζουν: Αλεξάντερ Σκάρσγκαρντ, Σάμιουελ Λ. Τζάκσον, Μάργκοτ Ρόμπι, Κριστόφ Γουόλτζ, Τζον Χερτ
Προβάλλεται από 7/72016
TRAILER
Πάνε χρόνια από τότε που ο κάποτε γνωστός ως Ταρζάν άφησε πίσω του την αφρικανική ζούγκλα για την κοσμοπολίτικη ζωή του Τζον Κλέιτον Γ΄, λόρδου του Γκρέιστοουκ, µε την πολυαγαπημένη του σύζυγο Τζέιν στο πλευρό του. Όταν τον προσκαλούν να επιστρέψει στο Κονγκό, ως έφορος της Κυβέρνησης, δεν γνωρίζει ότι είναι πιόνι σε μια σκοτεινή υπόθεση απληστίας και εκδίκησης, σχεδιασμένη από τον Βέλγο Στρατηγό, Λεόν Ροµ (Διανομή: Tanweer)
Κριτική: Συνεπές προς το μυθιστόρημα και τους χαρακτήρες του Έντγκαρ Ράις Μπάροουζ το σενάριο, γίνεται ακόμα πιο ενδιαφέρον από τη σκηνοθεσία του Ντέιβιντ Γέιτς, ο οποίος ξεδιπλώνει την ιστορία μέσα από αλλεπάλληλες ιστορικές αναδρομές, που εξηγούν την προέλευση και τη φυσική εξέλιξη του ήρωά του.

Ένα ολόγραμμα για το βασιλιά – A hologram for the king

Είδος: Δραματική κομεντί
Σκηνοθεσία: Τομ Τικβέρ
Παίζουν: Τομ Χανκς, Μπεν Γουίσοου, Αλεξάντερ Μπλακ, Σαρίτα Τσάουντχαρι, Τομ Σκέριτ
Προβάλλεται από 7/7/16
TRAILER
Σύνοψη: Ένας Αμερικανός επιχειρηματίας (Τομ Χανκς) ταξιδεύει στη Σαουδική Αραβία για να πουλήσει την εφεύρεση του στον πάμπλουτο τοπικό μονάρχη. Εκεί θα αντιμετωπίσει πολλές δυσκολίες μέχρι να συναντήσει τελικά τον βασιλιά, ενώ θα γνωρίσει τον έρωτα στα μάτια μιας γοητευτικής γυναίκας 
(Διανομή: Seven Films)
Κριτική: Ο Τομ Χανκς με τη μόνιμη θλίψη στην έκφρασή του, υποδύεται τον Άλαν Κλέι, στέλεχος της Ρέλιαντ μιας επιχείρησης παροχής τεχνολογιών πληροφορικής, ο οποίος δεν περνάει και τα καλύτερά του, αφού έχει χωρίσει και προσπαθεί να κρατήσει επαφή με την εικοσάχρονη κόρη του, ενώ έχει και ένα λίπωμα στην πλάτη του, που τον ρίχνει ψυχολογικά.

Κάθαρση: Έτος εκλογών - The purge: Election year

Είδος: Θρίλερ Επιστημονικής Φαντασίας
Σκηνοθεσία: Τζέιμς Ντε Μόνακο
Παίζουν: Ελίζαμπεθ Μίτσελ, Φρανκ Γκρίλο, Ρέιμοντ Τζ. Μπάρι, Ίθαν Φίλιπς
Προβάλλεται από 7/7/2016
TRAILER
Υπόθεση: Έχουν περάσει δύο χρόνια αφότου ο πρώην αξιωματικός της αστυνομίας Λίο Μπαρνς επέλεξε να μη σκοτώσει τον άνδρα που σκότωσε το γιο του. Τώρα ο Μπαρνς προσλαμβάνεται ως επικεφαλής της ασφάλειας της  γερουσιαστή Ρόαν, πρωτοπόρου στην επόμενη προεδρική εκλογή, λόγω της υπόσχεσής της να εξαλείψει την ετήσια νύχτα της Κάθαρσης, κατά τη διάρκεια της οποίας νομιμοποιούνται οι φόνοι για την εκτόνωση του θυμού των πολιτών. Η Ρόαν, που έχει η ίδια πληγεί από την αποτρόπαια αυτή  παράδοση, χάνοντας, δεκαπέντε χρόνια πριν, όλη της την οικογένεια, στοχοποιείται από την κυβέρνηση και όταν έρχεται ακόμα μια νύχτα Κάθαρσης, ο Μπαρνς και η Ρόαν πρέπει να καταφέρουν να μείνουν ζωντανοί μέχρι το πρωί, αν θέλουν να καταφέρουν να αλλάξουν τα πράγματα (Διανομή: UIP)

5/7/16

Το παιχνίδι του χρήματος – Money monster

Είδος: Θρίλερ 
Σκηνοθεσία: Τζούντι Φόστερ
Παίζουν: Τζορτζ Κλούνι, Τζούλια Ρόμπερτς, Τζακ Ο’ Κόνελ, Ντόμινικ Γουέστ. Τζιανκάρλο Εσπόζιτο
Προβάλλεται από 30/6/2016
Υπόθεση: O George Clooney υποδύεται τον Lee Gates, έναν οικονομικό αναλυτή/τηλεοπτική περσόνα, που η άκρως δημοφιλής εκπομπή του τον έχει καταξιώσει ως έναν από τους γκουρού της Wall Street. Μετά τη λυσσαλέα προώθηση μιας μετοχής φούσκας, ένας οργισμένος επενδυτής (Jack O'Connell) εισβάλλει στο studio και σε απευθείας μετάδοση κρατάει όμηρους τον genius αναλυτή και την Patty Fenn (Julia Roberts), παραγωγό της εκπομπής του. Καθώς ξεδιπλώνονται οι πτυχές μια τεράστιας οικονομικής απάτης, οι Gates και Fenn προσπαθούν παράλληλα να βρουν τρόπο να παραμείνουν ζωντανοί. (Διανομή: Feelogood)
Κριτική: Άνευρο στο πρώτο μέρος, αποκτά μια δυναμική στο δεύτερο που σε καθηλώνει. Μάλλον από το γεγονός ότι η δράση μεταφέρεται και έξω από το στούντιο του καναλιού.