Καλό Πάσχα

Τα Πάθη του Χριστού σε peplum movies

31/12/14

Μεγάλα μάτια - Big eyes

Υπόθεση: Η ταινία επικεντρώνεται στην αποκατάσταση της ιστορικής αλήθειας σε ένα σκάνδαλο μεγατόνων που συγκλόνισε την παγκόσμια καλλιτεχνική - και όχι μόνο - κοινότητα, πίσω στις δεκαετίες του 50’ και του 60’. Οι προβολείς του πολυβραβευμένου σκηνοθέτη αναδεικνύουν τη ζωή της επιτυχημένης ζωγράφου Μάργκαρετ Κιν, η οποία έγινε διάσημη με τους πίνακες που αναπαριστούσαν γυναίκες και παιδιά με τεράστια λυπημένα μάτια και κατάφεραν να γίνουν μεγάλη εισπρακτική επιτυχία πίσω στην εποχή της. Η ακριβής ιστορία ήθελε τότε τους πίνακες να προέρχονται από τα καλλιτεχνικά χέρια του άνδρα της, Ουόλτερ Κιν, μέχρι που η μακροχρόνια δικαστική διαμάχη δικαίωσε την Μάργκαρετ, αποδίδοντάς της το σύνολο των χαρακτηριστικών επιτυχημένων έργων και την απάλλαξε από την εκμετάλλευση που της ασκούσε ο αδίστακτος σύζυγός της.
Κριτική: Με τον Κριστόφ Γουόλτς να υποδύεται ως καρικατούρα τον γοητευτικό και ταυτόχρονα γλοιώδη σύζυγο της γνωστής ζωγράφου Μάργκαρετ Κιν και την Έιμι Άνταμς να υποδύεται την καταπιεσμένη και απεγνωσμένη ζωγράφο, ο Τιμ Μπάρτον έχει γυρίσει μια ταινία με χαρακτήρα ντοκουμέντου, αλλά και αγωνίας για το τέλος παρά το γεγονός ότι είναι ήδη γνωστό.

Αλύγιστος – Unbroken

Υπόθεση: Η πάντα ευαίσθητη Αντζελίνα Τζολί βρίσκεται και πάλι πίσω από το φακό, μετά την ταινία «In the Land of Blood and Honey». Τώρα μας μαγεύει με τις σκηνοθετικές επιλογές της, χάρη στον 97χρονο βετεράνο πολέμου κι Ολυμπιονίκη Λούι Ζαμπερίνι, τη ζωή του οποίου αφηγήθηκε η Λόρα Χίλενμπραντ στο μπεστ σέλερ «Unbroken: A World War II Story of Survival, Resilience and Redemption». Η ταινία, που φέρει τη σεναριακή υπογραφή των αδερφών Κοέν, είναι ένα δράμα που εξιστορεί την περιπέτεια του αθλητή στίβου που, συμμετέχοντας στους Ολυμπιακούς αγώνες του 1936 στο Βερολίνο, εντυπωσίασε τόσο πολύ τον Χίτλερ, που ζήτησε να τον γνωρίσει. Κι όχι μόνο. Ο ίδιος άνθρωπος κατόρθωσε να επιβιώσει από αεροπορικό δυστύχημα, επιπλέοντας σε μια σχεδία επί 47 μέρες, πριν τον ανακαλύψουν οι Ιάπωνες και τον στείλουν σε στρατόπεδο αιχμαλώτων πολέμου, με την επιστροφή του τελικά στην πατρίδα να προκαλεί ρίγη συγκίνησης κι ηρωική υποδοχή, ανάλογη με εκείνη που σίγουρα επιφυλάσσουν στην ταινία οι θεατές.
Κριτική: Η Αντζελίνα Τζολί έχει δημιουργήσει μια ευχάριστη έκπληξη πάνω σε μια πραγματική ιστορία, που εξιστορεί την περιπέτεια ενός αμερικανού αθλητή στίβου κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, ο οποίος κατόρθωσε να επιβιώσει μετά από πτώση πολεμικού αεροπλάνου, επιπλέοντας σε μια σχεδία επί 47 μέρες, πριν τον ανακαλύψουν οι Ιάπωνες και τον στείλουν σε στρατόπεδο αιχμαλώτων πολέμου, όπου σώθηκε ως εκ θαύματος για να πεθάνει σε βαθιά γεράματα φέτος τον Ιούλιο (3/7/14).

Τα μυστικά του δάσους - Into the woods

Υπόθεση: Τα Μυστικά του Δάσους διηγούνται τις περιπέτειες της Σταχτοπούτας, της Κοκκινοσκουφίτσας, της Ραπουνζέλ, και του Τζακ και της Φασολιάς του, ξετυλίγοντας την αστεία και συγκινητική ιστορία ενός Φούρναρη και της Γυναίκας του που θέλουν απεγνωσμένα έναν απόγονο. Στην προσπάθεια τους να αποκτήσουν παιδί, συμμαχούν με τα αρχετυπικά σύμβολα των παραμυθιών των αδελφών Γκριμ - ένα γυάλινο γοβάκι, μια κόκκινη κάπα, μαλλιά χρυσά σαν το καλαμπόκι και μια άσπρη σαν το γάλα αγελάδα - για να ξεμπλέξουν από τα δίχτυα της Μάγισσας, που τους περνάει διαρκώς από νέες δοκιμασίες. Αλλά σε αυτήν τους την προσπάθεια θα ανατραπούν τα πάντα, ακόμα και τα παραμύθια.
Κριτική: Να μη ξεχνάμε ότι πρόκειται για την κινηματογραφική απόδοση του μιούζικαλ Into the woods που αναδεικνύει  το πολύπλοκο βιβλίο του Lapine, το οποίο με τη σειρά του είναι μια μοντέρνα συρραφή διαφόρων αγαπημένων παραμυθιών («Σταχτοπούτα», «Κοκκινοσκουφίτσα», «Ραπουνζέλ», «Τζακ και η Φασολιά») και είναι διασκεδαστική, ενώ ταυτόχρονα διερευνά αρκετά θέματα όπως: η συνέπεια που μπορεί να έχει μια ευχή, η σχέση γονιού με το παιδί, η απληστία, η φιλοδοξία, η απώλεια και το κυριότερο η αγάπη χωρίς όρους και η δύναμη του ανθρώπινου πνεύματος.

Νορβηγία - Norway

Υπόθεση: 1984. Ο Ζανό (Βαγγέλης Μουρίκης) φτάνει πρώτη φορά στην πόλη. Φωτοφοβικός, βρικόλακας, δεινός χορευτής, καίγεται, σκορπίζεται, χαραμίζεται σε μια Αθήνα που δεν υπάρχει σε κανέναν χάρτη. Και το μόνο που θέλει είναι ένα «ζεστό κορίτσι». Στη Ντίσκο Ζαρντόζ, ένα καταγώγιο, άντρο παρανόμων, συναντά την πόρνη Αλίκη (Αλεξία Καλτσίκη) και τον Νορβηγό ντίλερ Πήτερ (Daniel Bolda). Μαζί τους αναλαμβάνει μια ύποπτη δουλειά που τον οδηγεί στο βουνό της Πάρνηθας, στα έγκατα της γης, στο βασίλειο του Μαθουσάλα.
Κριτική: Ο μικρομηκάς Γιάννης Βεσλεμές (γνωστός στους μουσικούς κύκλους και ως Felizol)  κάνει την πρώτη του μεγάλου μήκους ταινία και προσπαθεί να μιμηθεί τον περσινό Τζιμ Τζάρμους του «Μόνον οι εραστές μένουν ζωντανοί» σε πιο ροκ στυλ.

26/12/14

Ο Κύκλος

Το τελείωσα και έδιωξα από πάνω μου έναν εφιάλτη. Έναν εφιάλτη που θα μπορούσα να τον σταματήσω από τη μέση σχεδόν, επειδή μπορούσα μεν να προβλέψω που το πάει, αλλά η γλώσσα αφήγησης και ο τρόπος ανάπτυξης της ιστορίας δεν με άφηναν, έπρεπε να τον τελειώσω. Αναφέρομαι στο μυθιστόρημα «Ο Κύκλος» του Dave Eggers που κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις Εκδόσεις Κέδρος, το οποίο με δυο λέξεις θα μπορούσα να το χαρακτηρίσω ως το «1984» του 2014 (και όχι του 21ου αιώνα, διότι υπολείπονται πολλά χρόνια ακόμα και έτσι που τρέχει η τεχνολογία, καλό θα είναι να μη γράφω μεγάλες κουβέντες).
Θα αναφερθώ στα λόγια, με τα οποία αυτοσυστήνεται το βιβλίο αυτό στο εξώφυλλο: «Είναι ένα καταιγιστικό μυθιστόρημα αγωνίας, που εγείρει ερωτήματα σχετικά με τη μνήμη, την ιδιωτικότητα, τις αλλαγές που επιφέρει η βιοτεχνολογική επανάσταση, την ποιότητα της σύγχρονης δημοκρατίας και τα όρια της ανθρώπινης γνώσης». Είναι μια παράγραφος που τα λέει όλα και με καλύπτει.
Πριν δε, τη σύντομη υπόθεση του μυθιστορήματος όπως γίνεται συνήθως σε όλα τα εξώφυλλα, θέτει το ερώτημα: «Υπάρχει, άραγε, ιδιωτική ζωή στην εποχή των social media;». Έλα ντε… Πολλοί αναρωτιούνται, προβληματίζονται, ανησυχούν, αλλά στο τέλος σχηματίζουν ουρές στα καταστήματα με κάθε νέα έκδοση smart phone ή tablet ή άλλων ηλεκτρονικών «παιχνιδιών» που για να παίξεις πρέπει να είσαι «συνδεδεμένος».

24/12/14

Άγιος ή αμαρτωλός;

Εντάξει, άνθρωπος είναι κι αυτός, δεν είναι υπερήρωας, όπως στα κόμικς. Θα πέσει και σε λάθη, θα κάνει και στραβοτιμονιές. Αυτό είναι το ελκυστικό στοιχείο στις ιστορίες του επιθεωρητή Τζον Ρέμπους, που τον έχει πλάσει ο Σκοτσέζος συγγραφέας Ίαν Ράνκιν και στην Ελλάδα τον έφεραν οι Εκδόσεις Μεταίχμιο.
Για να είμαι ειλικρινής δεν έχω διαβάσει το πρώτο μυθιστόρημα «Οι καταρράκτες» που κυκλοφόρησε σε μας το 2000, για να δω πως εμφανίστηκε και πως έφτασε να γίνει επιθεωρητής στην αστυνομία του Εδιμβούργου, αλλά αν κρίνω από την υπόθεση που τον απασχολεί στο τελευταίο βιβλίο «Άγιος ή αμαρτωλός;» που διάβασα πρόσφατα, όλο και κάτι «παράτυπο» είχε διαπράξει στα νιάτα του, στο Σώμα.
Σ’ αυτό λοιπόν, το τελευταίο μυθιστόρημα, ο Ρέμπους επιστρέφει στην αστυνομία του Εδιμβούργου, με χαμηλότερο βαθμό απ’ αυτόν με τον οποίο είχε αποστρατευτεί (τη συνταξιοδότησή του θα τη διαβάσετε στο «Τελευταίο τραγούδι με τον Ρέμπους» έπειτα από δεκαεπτά αστυνομικά μυθιστορήματα) και ελαφρώς πικραμένος, διότι με την άφιξή του, ξανανοίγει μια υπόθεση τριάντα χρόνων και υποψίες για κακό χειρισμό της πέφτουν πάνω του, αλλά και στους τότε συνεργάτες του, που άλλοι ζουν και άλλοι όχι.

Γκρέις του Μονακό - Grace of Monaco

Υπόθεση: «Η ιδέα της ζωής μου ως παραμύθι, είναι από μόνη της ένα παραμύθι» Γκρέις Κέλι. Η αληθινή ιστορία της Γκρέις Κέλι, η οποία έγινε η Πριγκίπισσα του Μονακό όταν παντρεύτηκε τον Πρίγκιπα Ρενιέ το 1956. Η Γκρέις Κέλι ήταν ήδη ένα από τα μεγαλύτερα αστέρια του Χόλιγουντ, έχοντας βραβευτεί με Oscar, και ο γάμος της χαρακτηρίστηκε ως «ο γάμος του αιώνα». Έξι χρόνια αργότερα, ανάμεσα στις δυσκολίες της εκπλήρωσης του ρόλου της, επιστρέφει πίσω στο Χόλιγουντ για να παίξει στη νέα ταινία του Άλφρεντ Χίτσκοκ. Τη στιγμή εκείνη η Γαλλία απειλεί με φορολόγηση και επικρατεί ένταση στις σχέσεις των δυο κρατών. Η Γκρέις Κέλι επιστρέφει και προσπαθεί να βοηθήσει αναζητώντας όμως παράλληλα και τη δική της ταυτότητα. Ήταν ακόμα ηθοποιός ή ολοκληρωτικά πλέον η Πριγκίπισσα του Μονακό;
Κριτική: Με δυο πρωταγωνιστές που δεν διαθέτουν ευρωπαϊκή φινέτσα και ειδικότερα την πριγκιπική αίγλη, η ταινία ασχολείται με ένα μόνον περιστατικό από τη ζωή της Γκρέις Κέλι και αυτό μετά το γάμο της με τον πρίγκιπα Ρενιέ.

Αστερίξ: Η κατοικία των θεών - Astérix: Le domaine des dieux

Υπόθεση: Έτος 50 π.Χ. Όλη η Γαλατία βρίσκεται υπό Ρωμαϊκή κατοχή. Όλη, εκτός από το γνωστό μικρό γαλατικό χωριό. Αυτή τη φορά ο Ιούλιος Καίσαρας, αποφασίζει να αφήσει στην άκρη τις λεγεώνες του και βρίσκει νέο τρόπο να κατακτήσει τους Γαλάτες. Θα αλλοιώσει τα έθιμα και την καθημερινότητά τους, ώστε να τους μετατρέψει σε Ρωμαίους. Για να το πετύχει αυτό, χτίζει ρωμαϊκού τύπου κατοικίες γύρω από το μικρό γαλατικό χωριό, στις οποίες θα κατοικίσουν Ρωμαίοι πολίτες, έτσι ώστε να μεταφέρουν παράλληλα και τον τρόπο ζωής τους στην περιοχή. Θα καταφέρει ο Αστερίξ να αποτρέψει τα σχέδια του Καίσαρα και να πείσει τους φίλους του να μην ακολουθήσουν τα μοντέρνα ρωμαϊκά ήθη; Θα καταφέρουν να διατηρήσουν την γαλατική τους ταυτότητα, σώζοντας έτσι το χωριό τους από αυτόν τον διαφορετικό κίνδυνο;
Κριτική: Έξυπνη και διασκεδαστική ταυτόχρονα, η νέα ταινία του Αστερίξ εμπνευσμένη από τον 17ο τόμο της σειράς των Γκοσινί και Ουντερζό σατιρίζει ακόμα μια φορά τη σημερινή επικαιρότητα με αναφορές στην επιρροή επί της συμπεριφοράς των λαών μέσα από την επιβολή νέων συνηθειών και εθίμων.

Bekas - Ορφανά

Υπόθεση: Μια ιστορία για δυο άστεγα ορφανά αγόρια (Zana, 7) και (Dana, 10) που προσπαθούν οριακά να επιβιώσουν στο Κουρδιστάν του 1990. Στην αρχή της ιστορίας τα δυο αδερφάκια παρακολουθούν λαθραία μερικές σκηνές από την ταινία Superman από μια τρύπα στον τοίχο του τοπικού σινεμά. Αποφασίζουν ότι θέλουν να πάνε στην Αμερική για να ζήσουν με τον Superman. Όταν θα φτάσουν εκεί, θα τους λύσει τα προβλήματα, θα τους κάνει την ζωή πιο εύκολη αλλά και θα πάρει το αίμα τους πίσω, τιμωρώντας όσους τους φέρθηκαν άσχημα. Για αυτό το σκοπό, ο Zana, ο μικρότερος αδερφός, ετοιμάζει τη λίστα του με όλους αυτούς που θα του ζητήσει να τιμωρήσει. O Dana από την άλλη, πιο προσγειωμένος καταστρώνει ένα πιο δυναμικό σχέδιο για όλα όσα θα χρειαστούν για να φτάσουν στον προορισμό τους: χρήματα, διαβατήρια, μεταφορικό μέσον αλλά και ένα τρόπο να περάσουν τα σύνορα. Δυστυχώς δεν έχουν τίποτα από όλα αυτά. Παρόλαυτα, αποφασίζουν να κυνηγήσουν το όνειρό τους.
Κριτική: Όταν σκέφτομαι ότι ο σκηνοθέτης Karzan αποφοίτησε από το Ινστιτούτο Dramatiska Institutet το 2010 κερδίζοντας το Student Award γι αυτή την ταινία, τόσο την εκτιμώ περισσότερο.

Ο έβδομος γιος - The seventh son

Υπόθεση: 18oς αιώνας. Ο πόλεμος μεταξύ του υπερφυσικού και των ανθρώπων μαίνεται… Ο μοναδικός πολέμιος του Κακού, ο δάσκαλος Γκρέγκορι, ικανότατος κυνηγός μαγισσών, φυλακίζει, μαζί με τον τελευταίο μαθητευόμενό του, την πανίσχυρη Μάγισσα Μητέρα Μάλκιν. Όμως, η Μητέρα Μάλκιν κατορθώνει για άλλη μια φορά να δραπετεύσει και είναι έτοιμη να τον εκδικηθεί και, μαζί με τους καλύτερους των ακολούθων της, να κυριαρχήσει στον κόσμο. Σε μία θανάσιμη αναμέτρηση, ο Γκρέγκορι έρχεται αντιμέτωπος με τις σκοτεινές δυνάμεις που πάντοτε ήξερε ότι θα επιστρέψουν... Έχει ελάχιστο χρόνο, μόλις μέχρι την επόμενη κόκκινη πανσέληνο, οπότε η Μητέρα Μάλκιν θα είναι πλέον πανίσχυρη, για να εκπαιδεύσει το νέο του μαθητευόμενο, Τομ Γουόρν, τον έβδομο γιο ενός έβδομου γιου στα απόκρυφα μυστικά της μαύρης μαγείας προκειμένου να δώσουν ένα τέλος στο σκοτάδι. Η πίστη και η αφοσίωση του Τομ θα δοκιμαστούν όταν εκείνος ερωτεύεται την πανέμορφη Άλις, η οποία είναι μισή μάγισσα και έχει αποστολή της να τους κατασκοπεύει ώστε να μαρτυρά στη Μητέρα Μάλκιν τις κινήσεις τους. Θα κατορθώσει ο Γκρέγκορι να εκπαιδεύσει έγκαιρα τον Τομ και να απαρνηθεί τα αισθήματά του για τη Μητέρα Μάλκιν ώστε να νικήσουν το σκοτάδι;
Κριτική: Βασισμένη στο μυθιστόρημα ηρωικής φαντασίας «Ο μαθητευόμενος του Σπουκ», του Τζόσεφ Ντιλέινι (στα ελληνικά από τις Εκδόσεις Φανταστικός Κόσμος), η ταινία αναφέρεται σε μια σκοτεινή περίοδο της ανθρωπότητας, όπου κυριαρχούν μάγισσες, κατά την οποία ορισμένοι χαρισματικοί καλούνται να τις αντιμετωπίσουν.