28/5/15

Ποτέ μη γυρίζεις πίσω

Εντάξει, δεν μιλάμε για υψηλή λογοτεχνία, μιλάμε όμως για ένα στυλ αστυνομικού μυθιστορήματος, που πραγματικά είναι πολύ δημοφιλές στην εποχή μας και ο συγγραφέας Λι Τσάιλντ έχει καταφέρει να δημιουργήσει έναν υπερήρωα, που συνδυάζει τον ακατάβλητο Τζέιμς Μποντ του Ιαν Φλέμινγκ και τον σκεπτόμενο Μαιγκρέ του Ζορζ Σιμενόν.
Ο Τζακ Ρίτσερ, ο ήρωας του Λι Τσάιλντ είναι ένας μοναχικός, περιπλανώμενος γίγαντας, καλογυμνασμένος και πρώην ταγματάρχης της αστυνομίας στρατού των ΗΠΑ, ο οποίος κυκλοφορεί χωρίς πιστωτικές ή χρεωστικές κάρτες και χωρίς κινητό τηλέφωνο και καταφέρνει να επιβιώνει, παρά το γεγονός ότι όπου σταθεί και όπου βρεθεί δημιουργούνται μπελάδες. Επίσης, σε κάθε περιπέτειά του θα γνωρίζει και μια αξιόλογη γυναίκα (από όλες τις απόψεις), η οποία όμως στο τέλος θα τον αποχαιρετά, εάν δεν έχει προλάβει να την αποχαιρετίσει πρώτος.
Διαβάζοντας τις περιπέτειες του Τζακ Ρίτσερ,

Ο νόμος της σιωπής - Son of a gun

Υπόθεση: Ο 19χρονος ΤζέιΑρ καταλήγει στη φυλακή για ένα μικρό παράπτωμα- είναι τρομερά νευρικός κι ευάλωτος. Ο Μπρένταν - ο πιο επικίνδυνος ίσως άντρας στην Αυστραλία-, θα τον πάρει υπό την προστασία του, και θα τον αναγκάσει να τον βοηθήσει να σχεδιάσουν την απόδραση τους. Ο ΤζέιΑρ τυφλωμένος από την υπόσχεση για αμύθητο χρυσό που του δίνουν, τους βοηθά, αλλά σύντομα θα ανακαλύψει ότι τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά. Καθώς οι εντάσεις ανεβαίνουν, ο νεαρός άντρας αρχίζει να αναρωτιέται αν μπορεί να εμπιστευτεί τον προστάτη του.
Κριτική: Τυπική περιπέτεια δράσης, στο πνεύμα «ιστορία φυλακής - φιλία - μεγάλη ληστεία - δυσπιστία μεταξύ των συνεταίρων – έρωτας – προδοσία».
Μόνο η ιστορία αλλάζει, αφού εδώ έχουμε το νεαρό που μπαίνει φυλακή δι’ ασήμαντον αφορμήν και εξελίσσεται σε προστατευόμενο μεγάλου καθάρματος, που τον χρειάζεται πρώτα για να αποδράσει και ύστερα για να κάνει μια μεγάλη ληστεία χρυσού.

Η Χώρα του Αύριο - Tomorrowland: A World Beyond

Υπόθεση: Η μοίρα φέρνει κοντά μια έξυπνη, αισιόδοξη έφηβη με έντονες επιστημονικές αναζητήσεις με ένα πρώην παιδί θαύμα και νυν απογοητευμένο, γκριζομάλλη εφευρέτη. Οι δυο τους θα αναλάβουν μια επικίνδυνη αποστολή, καθώς θα αποκαλύψουν τα μυστικά ενός αινιγματικού μέρους, κάπου στον χώρο και στον χρόνο, που ακούει στο όνομα Η Χώρα του Αύριο. Αυτό που καλούνται να κάνουν, θα αλλάξει τον κόσμο και τους ίδιους για πάντα.
Κριτική: Η ταινία δεν προσφέρει τίποτα λιγότερο απ’ ότι υπόσχεται. «Ανήκει στο είδος της επιστημονικής φαντασίας και είναι αδιαμφισβήτητα στα πρότυπα της Disney: μία φαντασμαγορική περιπέτεια γεμάτη μυστήριο, δράση και εκπλήξεις με εντυπωσιακά σκηνικά, ένα παραμυθένιο παράλληλο σύμπαν και απολαυστικές ερμηνείες».
Έτσι, έχει πάρει όλα τα στοιχεία από τις ταινίες που αφορούν σε δυστοπικές κοινωνίες, ή σε παράλληλους κόσμους, κάνει έμμεσες αναφορές σ’ αυτές, αλλά διαφέρει στο ότι όλες εξωτερικές σκηνές της, είναι γυρισμένες κάτω από (ή πάνω σε) ένα καταγάλανο ουρανό  και προσφέρει ένα «Τέλος» αρκούντως ηθικοπλαστικό και ελπιδοφόρο. 
Επίσης, ένα «Τέλος» απολογητικό και για τους παραγωγούς του Χόλιγουντ. Το επισημαίνω, επειδή σε

Τρελή Αγάπη - Amour Fou

Υπόθεση: Ο νεαρός Heinrich είναι ένας Βερολινέζος μελαγχολικός ποιητής του ρομαντισμού, που θεωρεί ότι η καλύτερη απόδραση από την απόγνωση είναι η αυτοχειρία. Αποφασίζει να βρει μία γυναίκα που θα τον ακολουθήσει στο απονενοημένο διάβημα. Εν τω μεταξύ, οι γιατροί διαγιγνώσκουν ότι η -γοητευμένη από το αμφιλεγόμενο έργο του Heinrich- Henrietta πάσχει από μία καταληκτική ασθένεια. Οι δυο τους αποφασίζουν να εκτελέσουν μαζί το σχέδιο του Heinrich και η εμπειρία τους θα είναι αλλόκοτη και διαφωτιστική.
Κριτική: Εμπνευσμένο από την αληθινή ιστορία της αυτοκτονίας του εκκεντρικού συγγραφέα Χέινριχ Φον Κλάιστ και της Ενριέτα Βόγκελ το 1811, το φιλμ προσπαθεί με Γερμανική χιουμοριστική διάθεση να θίξει τα θέματα, τόσο του έρωτα, όσο και του εγωισμού και του θανάτου.

Καυτή καταδίωξη - Hot pursuit

Υπόθεση: Στην καλοκαιρινή κωμωδία «Καυτή Καταδίωξη» μια αγχωμένη και σχολαστική αστυνομικός (Ρις Γουίδερσπουν) προσπαθεί να προστατεύσει την σέξι και πληθωρική χήρα (Σοφία Βεργκάρα) ενός βαρόνου ναρκωτικών, καθώς διασχίζουν το Τέξας, καταδιωκόμενες από διεφθαρμένους μπάτσους και επικίνδυνους εγκληματίες 
Κριτική: Ταινία με καθαρό αμερικανικό χιούμορ, που μπορείς να τη δεις μόνο φέτος το καλοκαίρι (του χρόνου θα έχει βγει άλλη), έτσι για πλάκα.

Θέλεις ή δε θέλεις - Tu Veux ... Ou tu veux pas?

Υπόθεση: Ο Λαμπέρ είναι εθισμένος - στο σεξ. Λόγω του εθισμού αυτού, έχασε κάποτε τη δουλειά του ως πιλότος, αλλά τώρα είναι δέκα μήνες «καθαρός» και προσπαθεί να αντιμετωπίσει το πρόβλημά του με τη βοήθεια μιας ομάδας υποστήριξης και την νέα του δουλειά ως σύμβουλος γάμου. H Ζουντίτ, από την άλλη, δεν έχει τέτοιους ενδοιασμούς: είναι επίσης εθισμένη στο σεξ και λατρεύει να ρίχνει άντρες στο κρεβάτι, ειδικά αυτούς με τους οποίους συνεργάζεται επαγγελματικά, χωρίς να σκέφτεται ότι ίσως θα μπορούσε να συνάψει μια διαφορετικού είδους σχέση με κανέναν από αυτούς. Όταν η Ζουντίτ κάνει αίτηση για μια θέση εργασίας στο γραφείο του Λαμπέρ, η έλξη μεταξύ τους θα είναι άμεση και αμοιβαία. Όσο όμως εκείνη προσπαθεί να τον γοητεύσει, τόσο εκείνος προσπαθεί να «κρατηθεί» και να χτίσει μια υγιή σχέση μαζί της, η οποία θα δεν θα βασίζεται μόνο στο σεξ. Κάθε μέρα, όμως, ο στόχος του γίνεται ολοένα και πιο δύσκολος αφού πασχίζει να αμύνεται ενάντια στις συνεχείς ερωτικές της επιθέσεις…
Κριτική: Όχι και στα καλύτερά της η Σοφί Μαρσό, δεν παύει να είναι καλή υποδυόμενη εδώ μιαν αχόρταγη για σεξ, η οποία ατυχώς πέφτει πάνω στον έρημο τον Πατρίκ Μπρουέλ, ο οποίος υποδύεται ένα τύπο που προσπαθεί να απέχει από αυτό και είναι να τον λυπάσαι.

Αποχαιρετισμός στη γλώσσα - Adieu au langage

Υπόθεση: «H ιδέα είναι απλή: Mια παντρεμένη γυναίκα κι ένας ανύπαντρος άνδρας συναντιούνται. Αγαπούν, τσακώνονται, τα αίματα ανάβουν. Ένας αδέσποτος σκύλος περιδιαβαίνει από την πόλη στην εξοχή. Οι εποχές περνούν. Ο άνδρας και η γυναίκα συναντιούνται ξανά. Ο σκύλος βρίσκεται ανάμεσά τους. O ένας είναι ο άλλος, και ο άλλος ο ένας και είναι τρεις. Ο πρώην σύζυγος διαλύει τα πάντα. Μία δεύτερη ταινία ξεκινά: ίδια με την πρώτη, κι όμως όχι. Από την ανθρώπινη φυλή περνάμε στη μεταφορά. Αυτό τελειώνει με γαβγίσματα και με τα κλάματα ενός μωρού. Στο μεταξύ, θα έχουμε δει ανθρώπους να μιλούν για την πτώση του δολαρίου, για την αλήθεια που κρύβεται στα μαθηματικά και για τον θάνατο ενός κοκκινολαίμη» (Ζαν-Λικ Γκοντάρ)
Κριτική: Προσωπική ταινία του 85χρονου Ζαν Λικ Γκοντάρ, για την οποία ένας συνάδελφος κατά τη δημοσιογραφική προβολή, είπε ότι τη βλέπει για δεύτερη φορά, ενώ ένας άλλος είπε ότι ανήκει στην κατηγορία των φεστιβαλικών ταινιών. Τους δικαιολογώ απόλυτα και τους δύο:

23/5/15

Σκιές στο Νείλο

Διαβάζοντας το μυθιστόρημα του Έντουαρντ Γουίτμορ «Σκιές στο Νείλο» (εκδόσεις Γκοβόστη) είχα την εντύπωση ότι διάβαζα ένα σουρεαλιστικό παραμύθι κατασκοπείας και το αποκαλώ σουρεαλιστικό, διότι ενώ η ιστορία του ξεκινάει μια ξάστερη νύχτα του 1942 όταν η έκρηξη μιας χειροβομβίδας σε κάποια φτωχογειτονιά του Καΐρου σκότωσε επί τόπου έναν άντρα με όνομα Στερν, ο οποίος ήταν διακινητής όπλων και μορφινομανής και του οποίου ο θάνατος θα έπρεπε να θεωρείται ήσσονος σημασίας, καταλήγει σε ένα έπος έρευνας και παρακολούθησης, που διατρέχει το χώρο και το χρόνο με ρυθμούς ασύλληπτους. Από το Κάιρο και τις ερήμους της Αφρικής στην έρημο της Αριζόνα των ΗΠΑ.

21/5/15

Άγνωστη γη – Unknown land

Κριτική: Αλληγορική ταινία, πάνω στο άγνωστο της ανθρώπινης φύσης. Τις άγνωστες δυνατότητες του ανθρωπίνου σώματος και της ψυχής του ανθρώπου, η οποία για μια στιγμή μου θύμισε την ταινία «Στα βαθιά» (2012) του Μπαλτάζαρ Κόρμακουρ, με τον υπέρβαρο διασωθέντα από ένα ναυάγιο κοντά στις ακτές της Ισλανδίας, ο οποίος κολυμπούσε επί έξι ώρες για να βγει σε μια αφιλόξενη ηφαιστιογενή ακτή και κανείς να μη μπορεί να δεχθεί ότι κολυμπούσε επί έξι ώρες.
Στην «Άγνωστη γη», από το ναυάγιο επιβιώνει ένας Εβραίος, που εκβράζεται σε μια ακτή και παραμένει εκεί αβοήθητος επί επτά ημέρες, ένα χρονικό διάστημα ικανό για να επανεκτιμήσει τη ζωή του και να αισθανθεί ευγνώμων για τη σωτηρία του. Η ακτή ανήκει στο νησί Σοκότρα της Υεμένης, έναν επίγειο παράδεισο με πάνω από 800 είδη φυτών άγνωστων στον υπόλοιπο πλανήτη και με ελάχιστους κατοίκους (έχει χαρακτηρισθεί Μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς και προστατεύεται από την UNESCO).

Χαμένος παράδεισος - Paradise lost

Υπόθεση: Ο Νικ θεωρεί ότι έχει βρει τον επί γης παράδεισο όταν φτάνει στην Κολομβία, εκεί όπου έχει μετακομίσει ήδη ο αδερφός του. Τιρκουάζ λίμνες, κατάλευκες αμμουδιές, τέλεια κύματα – όλα μοιάζουν όνειρο για τον νεαρό Καναδό σέρφερ, ειδικά όταν συναντά τη Μαρία, μία πανέμορφη νεαρή Κολομβιανή, την οποία ερωτεύεται παράφορα. Ο πρώτος καιρός περνά ειδυλλιακά, μέχρι που η Μαρία τον συστήνει στον θείο της: τον θρυλικό έμπορο ναρκωτικών, Πάμπλο Εσκομπάρ. Σιγά-σιγά, ο Νικ θα μπει όλο και πιο βαθιά στην τεράστια εγκληματική οργάνωση του Εσκομπάρ, η δεσποτική αλλά και χαρισματική προσωπικότητα του οποίου ελέγχει τους πάντες γύρω του. Θα μπορέσει να ξεφύγει από τα φονικά δίχτυα του καρτέλ όταν πια η κατάσταση εκτροχιαστεί;
Κριτική: Για σκηνοθετικό ντεπούτο, δεν τα πήγε και άσχημα ο Αντρέα Ντι Στέφανο.