1/8/24

Νέες ταινίες από 1/8/2024. Παρουσίαση & σχόλια:

Δεύτερος γύρος / Δύο προς ένα / Μόνοι στη Νέα Υόρκη / Η μούσα του Μπονάρ / Τύχη να σου πετύχει / Doraemon the movie: Nobita's Earth Symphony / Η θυσία (Επαν.) / Τελευταία Έξοδος: Ρίτα Χέιγουορθ (Επαν.) / Υψηλή κοινωνία (Επαν.)
==============================
Μόνοι στη Νέα Υόρκη - Daddio
Νέα Υόρκη. αεροδρόμιο JFK, νύχτα. Μια νεαρή γυναίκα (Ντακότα Τζόνσον) μπαίνει στο πίσω κάθισμα ενός ταξί, ο ταξιτζής (Σον Πεν) ξεκινάει την κούρσα, και καθώς οι δυο τους κατευθύνονται προς το Μανχάταν, ξεκινούν μια απροσδόκητη συζήτηση.
Σε πρώτο επίπεδο, και με μια σχεδόν βιαστική ανάγνωση (που μπορεί να χαρίσει στην ταινία 1,5 αστεράκι στα 5), έχουμε μια ταινία για την ανθρώπινη επαφή, τη μοναξιά και τις προσωπικές αποκαλύψεις, που μπορεί να προκύψουν σε συναντήσεις με αγνώστους, ενώ σε δεύτερο επίπεδο διαπιστώνουμε ότι η σκηνοθεσία της Κρίστι Χολ εστιάζει στις λεπτομέρειες των διαλόγων και στην αλληλεπίδραση μεταξύ των χαρακτήρων, δίνοντας έμφαση στις συναισθηματικές τους διακυμάνσεις, προσφέροντας μια βαθιά και συναισθηματική εμπειρία. Ενώ, ο Σον Πεν (στα καλύτερά του) και η Ντακότα Τζόνσον, με την μεταξύ τους χημεία διατηρούν ακέραιο το ενδιαφέρον του θεατή μέχρι το φινάλε. Τι συμβαίνει όμως εάν χαρίσουμε περισσότερο χρόνο στη δεύτερη ματιά της Κρίστι Χολ, που εστιάζει στις λεπτομέρειες;
Ο Σον Πεν που έχει χρόνια στο τιμόνι ως ταξιτζής έχει βγάλει τα πρώτα του συμπεράσματα για την πελάτισσά του, που είναι νέα και χαλαρή, έχει άνεση, γνωρίζει καλά «όλους τους κάθετους δρόμους της διαδρομής» και έχει μια αυτοπεποίθηση, ίσως μεγαλύτερη για την ηλικία της (είναι περίπου 28, προγραμματίστρια και γνώστης του 0 και του 1, όπως θα ίσχυαν όχι στα κομπιούτερ, αλλά στη ζωή).
Η Ντακότα Τζόνσον, θεωρεί τον ταξιτζή, άλλον ένα «σοφό» λόγω της ηλικίας του, αλλά δεν διαισθάνεται ότι λίγη ώρα αργότερα, θα τον συμπαθήσει και θα τον κατατάξει στο κοινωνικό κουτάκι «μπαμπάκας» (daddio) που της έχει λείψει. Το μυαλό της άλλωστε είναι απασχολημένο στα MMS που ανταλλάσσει με έναν τύπο, που την περιμένει εναγωνίως για να κάνουν σεξ. Με κάποια συστολή και απαξία στην έκφρασή της διαβάζει τα μηνύματα-αιτήματά του, που είναι εξαιρετικά τολμηρά, το ένα εκ των οποίων μάλιστα περιέχει και μια φωτογραφία της στύσης του, ως απόδειξης ότι του είχε λείψει πραγματικά, ενώ της ζητάει να τοποθετήσει το κινητό της ανάμεσα στα πόδια της, ώστε να βεβαιωθεί και για τη δική της σεξουαλική διέγερση. Οι εκφράσεις της καλύπτουν μια μεγάλη γκάμα συναισθημάτων, από αηδία μέχρι κολακεία για το τι του προκαλεί.
Ο ταξιτζής, που δεν είναι πρωτάρης, κάτι αντιλαμβάνεται και την προκαλεί σε διάλογο, για το who’ s who του συνομιλητή της, εκείνη τον προκαλεί ότι δεν θα μιλάνε μόνο για τη ζωή της και έτσι αρχίζει το αρχέγονο παιχνίδι γυναίκας και άντρα, η αρχέγονη μάχη για την ισότητα και τη θέση και των δυο στην κοινωνία. Μόνο που το παιχνίδι τους θα γίνει «πολιτισμένα» και χωρίς κραυγές θριάμβου για την επικράτηση, χωρίς woke διάθεση και χωρίς θεωρίες me-too, αλλά και cancel culture. Η δική τους μάχη των φύλων εδώ, γίνεται με το παιχνίδι «πες μου να σου πω αλήθειες» για να διαπιστώσουν ποιος έχει δίκιο σ’ αυτή τη ζωή. Μια ζωή που δεν καθορίζεται από τους ίδιους.
Οι αποκαλύψεις τους, μέχρι το σκορ να γίνει 3 – 3 περιλαμβάνουν όλα τα ζητήματα που μπορούσαν να κρύβουν και να μην ήθελαν να τα πουν ποτέ, όλα τα βαθιά μυστικά τους, τα οποία τα εξομολογήθηκαν στη διάρκεια της κούρσας (και μιας μικρής καθυστέρησης λόγω ενός ατυχήματος μεταξύ άλλων αυτοκινήτων στη διαδρομή). 
Το τελικό σκορ θα είναι 4 – 3 αλλά κερδισμένοι θα βγουν και οι δύο. Τόσο η κοπέλα, που στο πρόσωπο του οδηγού ταξί, θα ανακαλύψει έναν ακόμα daddio (μετά από εκείνον με τον οποίο αντάλλαζε MMS) στη θέση του «χαμένου» πατέρα της, όσο και ο οδηγός ταξί, ο οποίος όπως αποκάλυψε, μετά το δεύτερο γάμο του, εκτίμησε την πρώτη του γυναίκα.
INFO
Είδος: Δράμα, 101΄
Χώρα: ΗΠΑ, 2023
Σκηνοθεσία: Κρίστι Χολ
Παίζουν: Ντακότα Τζόνσον, Σον Πεν
Διανομή: Spentzos Film 
===
Δεύτερος γύρος - Second tour
Μια πολιτική φαντασία με στοιχεία θρίλερ και σάτιρας για την πολιτική, το ρόλο των μέσων ενημέρωσης και την επιρροή τους στις εκλογές και το πώς κάποια μυστικά (και σκάνδαλα) μπορούν να επηρεάσουν τις προσωπικές καριέρες και τις πολιτικές εξελίξεις. 
Στη Ναταλί Ποβ μια ασυγκράτητη πολιτική συντάκτρια (Σεσίλ ντε Φρανς), που έχει υποβαθμιστεί σε αθλητικογράφο, αναθέτουν να καλύψει την προεκλογική καμπάνια του Πιέρ Ενρί Μερσιέ επικρατέστερου υποψηφίου για τις προεδρικές εκλογές (Αλμπέρ Ντιποντέλ). Ο Μερσιέ είναι ένας γοητευτικός πενηντάρης, γόνος μιας από τις μεγαλύτερες οικογένειες του τόπου, ο οποίος από τα πρώτα πλάνα της ταινίας διασώζεται από μια «τυχαία» έκρηξη φυσικού αερίου. Ύστερα από αυτό και από μια σειρά άλλων «συμπτώσεων», η έρευνα της Ναταλί θα στραφεί στο παρελθόν του υποψηφίου, που θα φέρει στο φως τελείως αναπάντεχα γεγονότα, πέραν του γεγονότος ότι η Ναταλί τον είχε γνωρίσει παλιότερα, που δίνει και μια νότα ρομαντισμού στο πολιτικό θρίλερ.
Δίπλα στην Σεσίλ ντε Φρανς, ο Νικολά Μαριέ υποδύεται έναν καμεραμάν που την συνοδεύει μιλώντας συνεχώς με ποδοσφαιρικούς όρους και δίνοντας -αυτό κυρίως- την κωμική νότα της ταινίας. 
Ο σκηνοθέτης (που μας είχε χαρίσει το «Αντίο ηλίθιοι») σεναριογράφος και πρωταγωνιστής σ’ αυτή την ταινία, καταφέρνει να ισορροπεί στοιχεία κωμωδίας  με μια κριτική και καυστική ματιά στη σύγχρονη κοινωνικο-πολιτική κατάσταση της Γαλλίας.
Βλέπεται ευχάριστα.
INFO
Είδος: Κωμωδία, 95'
Χώρα: Γαλλία, 2023
Σκηνοθεσία: Αλμπέρ Ντιποντέλ
Παίζουν: Σεσίλ ντε Φρανς, Αλμπέρ Ντιποντέλ, Νικολά Μαριέ
Διανομή: Weirdwave 
===
Δύο προς ένα - Zwei zu eins
Μια κωμωδία καταστάσεων, με φόντο την πτώση του Τείχους του Βερολίνου, που έφερε το τέλος της Λαοκρατικής Δημοκρατίας της Γερμανίας, καθιστώντας ταυτόχρονα το νόμισμά της εντελώς αχρείαστο.
Καλοκαίρι 1990, Ανατολική Γερμανία. Μέσα στο ευρύτερο χάος που επικρατεί στη χώρα από το γκρέμισμα του Τείχους και την πτώση του κομμουνισμού, η Μάρεν, ο Ρόμπερτ και ο Φόλκερ ανακαλύπτουν τυχαία ότι τεράστιοι σωροί χαρτονομισμάτων έχουν καταχωνιαστεί σε μια παλιά σήραγγα ορυχείου για να σαπίσουν. Οι τρεις τους θα πάρουν την πρωτοβουλία να …απελευθερώσουν μερικά εκατομμύρια από την κρυψώνα τους και θα σκαρφιστούν ένα ιδιοφυές σύστημα μαζί με φίλους και γείτονες για να τα ξοδέψουν σε διάφορα αγαθά και να καταφέρουν, στον επερχόμενο καπιταλισμό, ένα γερό χτύπημα «από μέσα».
INFO
Είδος: Κωμωδία, 116΄ 
Χώρα: Γερμανία, 2024
Σκηνοθεσία: Νάτια Μπρούνκχορστ
Παίζουν: Σάντρα Ούλερ, Μαξ Ρίμελτ, Ρόναλντ Ζέρφελντ, Ούρσουλα Βέρνερ, Πέτερ Κουρθ, Μάρτιν Μπράμπαχ
Διανομή: Rosebud.21
===
Η μούσα του Μπονάρ – Bonnard: Pierre et Marthe
Μια ταινία για την αγάπη, τη δημιουργικότητα και την έμπνευση, η οποία εστιάζει στη ζωή του Γάλλου ζωγράφου Πιέρ Μπονάρ και της συντρόφου του, Μάρτ. Εξερευνά τη σχέση τους, την προσωπική τους ζωή και την επιρροή που είχε η Μάρτ στο έργο του. 
Ο Μαρτέν Προβόστ ρίχνει μια διεισδυτική ματιά στη ζωή και το έργο του Μπονάρ και καταφέρνει να αποτυπώσει με μια ιδιαίτερη αισθητική άποψη (χάρη και στη φωτογραφία του Γκιγιόμ Σιφμάν), τη δυναμική μεταξύ τους και το πώς αυτή επηρεάζει τη δημιουργική διαδικασία.
INFO
Είδος: Αισθηματικό, Δράμα, Βιογραφία, 122΄
Χώρες: Γαλλία, Βέλγιο, 2023
Σκηνοθεσία: Μαρτάν Προβόστ
Παίζουν: Σεσίλ ντε Φρανς, Βενσάν Μανσέιν, Στέισι Μάρτιν, Ανούκ Γκρίνμπεργκ, 
Διανομή: Cinobo
===
Τύχη να σου πετύχει – Heureux gagnants 
Μια μαύρη κωμωδία που εξερευνά το θέμα του αιφνίδιου πλουτισμού και των αναπάντεχων συνεπειών του, αγγίζοντας τα όρια του σουρεαλισμού. Η ταινία ακολουθεί διαφορετικούς χαρακτήρες που κερδίζουν υπέρογκα ποσά στο λόττο και στην προσπάθειά τους να τα διαχειριστούν κάνουν τη ζωή τους πραγματική κόλαση. 
INFO
Είδος: Κωμωδία, 103΄
Χώρα: Γαλλία, 2024
Σκηνοθεσία: Μαξίμ Γκοβάρ, Ρομέν Τσοέ
Παίζουν: Φαμπρίς Εμπουέ, Οντρέ Λαμί, Ανούκ Γκρίνμπεργκ, Πολίν Κλεμάν, Λουίζ Γκολντεφί
Διανομή: Feelgood
===
Doraemon the movie: Nobita's Earth Symphony
Δημιουργημένο από τον Φούτζικο Φ. Φούτζιο το 1969, το Doraemon αποτελεί ένα από τα δημοφιλέστερα μάνγκα και άνιμε με τεράστια επιτυχία στις ασιατικές χώρες.
Η μουσική είναι μέρος της καθημερινότητας μας, αλλά τι θα συνέβαινε αν εξαφανιζόταν; O Doraemon ένα μπλε ρομπότ σε μορφή γάτας, ο Νόμπιτα ένα δεκάχρονο τεμπέλικο αγόρι με καλή καρδιά, αλλά κάκιστη απόδοση στο σχολείο και οι φίλοι τους ξεκινούν μια νέα περιπέτεια για να επαναφέρουν τη μουσική και να σώσουν τον κόσμο.
INFO
Είδος: Anime, Περιπέτεια, Δράση, Κωμωδία, 115΄
Χώρα: Ιαπωνία, 
Σκηνοθεσία: Καζουάκι Ιμάι
Διανομή: The  Film  Group
===
Η θυσία – Offret (Επαν.)
Μια από τις πιο σημαντικές και γνωστές ταινίες του Ρώσου σκηνοθέτη Αντρέι Ταρκόφσκι που είναι και η τελευταία του, καθώς πέθανε λίγο μετά την ολοκλήρωσή της, η οποία εξετάζει θέματα όπως, τη δύναμη της πίστης και το νόημα της ύπαρξης υπό την πίεση του αναπόφευκτου, 
Τα γενέθλια του Αλεξάντερ, ενός δημοσιογράφου, συγγραφέα και κριτικού θεάτρου & λογοτεχνίας που ζει με την οικογένειά του σ’ ένα σπίτι στη μέση του πουθενά σημαδεύονται από την είδηση πως επίκειται ο Τρίτος Παγκόσμιος Πόλεμος. Εκείνος κυριευμένος από τον φόβο προσεύχεται για πρώτη φορά στη ζωή του και υπόσχεται στον Θεό ότι θα θυσιάσει ό,τι είναι πολύτιμο γι’ αυτόν προκειμένου να σωθεί η ανθρωπότητα από την ολοκληρωτική αυτή καταστροφή. Όταν ξυπνάει την επόμενη μέρα, συνειδητοποιεί ότι όλα είναι όπως πριν. Ο Θεός έχει δεχτεί την προσφορά του και εκείνος τηρώντας την υπόσχεσή του πραγματοποιεί τη θυσία του. Καίει το σπίτι του, εγκαταλείπει την οικογένειά του, στερείται το παιδί του και βυθίζεται στη σιωπή και την τρέλα.
Η "Θυσία" παραμένει μια διαχρονική ταινία, για τη μοναδική της αισθητική και τη χρήση μακρινών λήψεων, που δημιουργεί μια ατμόσφαιρα στοχασμού και πνευματικότητας μέσα από συμβολισμούς και αλληγορίες. 
Άλλο ένα case study. 
INFO
Είδος: Δράμα, 145΄
Χώρες: Γαλλία, Σουηδία, 1986
Σκηνοθεσία: Αντρέι Ταρκόφσκι
Παίζουν: Έρλαν Γιόζεφσον, Σούζαν Φλίτγουντ, Βαλερί Μερές, Σβεν Βόλτερ, Φιλίπα Φράνζεν
Διανομή: New Star
===
Τελευταία Έξοδος: Ρίτα Χέιγουορθ - The shawshank redemption (Επαν.)
Η πιο «ανθρώπινη» νουβέλα του Στίβεν Κινγκ, για τη φιλία, το σεβασμό στην προσωπικότητα του άλλου και την αλληλοεκτίμηση, που μπορούν να αναπτυχθούν ακόμα και στο κλειστό χώρο μιας φυλακής, καθώς και για την προσπάθεια που πρέπει όλοι να καταβάλλουμε, ακόμα και όταν όλα φαίνονται χαμένα, στα χέρια του Φρανκ Ντάραμποντ γίνεται ταινία «φυλακής & απόδρασης», για το όραμα και την ελπίδα που δεν χάνονται ποτέ από τον άνθρωπο.
Ένας τραπεζικός (Τιμ Ρόμπινς) φυλακίζεται -αδίκως- ισόβια σε μια αυστηρή φυλακή, όπου μεταξύ των κρατουμένων κάνει κουμάντο ένας μαύρος (Μόργκαν Φρίμαν). Ο τραπεζικός με εμφάνιση nice guy, σύντομα κερδίζει το σεβασμό του μαύρου, που μπορεί να προμηθεύσει τα πάντα στους φυλακισμένους και γίνονται φίλοι. Στην εξέλιξη, ο τραπεζικός αποδεικνύεται σκληρός άνθρωπος με συγκεκριμένο στόχο και αποφασισμένος να τον πετύχει. Το τέλος είναι προβλέψιμο, όχι όμως η διαδικασία του και αυτό είναι που μετράει.
Υποψήφια για 7 Όσκαρ (Καλύτερης Ταινίας, Πρώτου Αντρικού Ρόλου στον Μόργκαν Φρίμαν, Διασκευασμένου Σεναρίου, Μουσικής, Φωτογραφίας, Μοντάζ & Ήχου) παραμένει κλασική και μια από τις «100 αγαπημένες μου», που μπορώ να βλέπω και να ξαναβλέπω.
INFO
Είδος: Δράμα, Φυλακής, 142΄
Χώρα: ΗΠΑ, 1994
Σκηνοθεσία: Φρανκ Ντάραμποντ
Παίζουν: Τιμ Ρόμπινς, Μόργκαν Φρίμαν, Μπομπ Γκούντον 
===
Υψηλή κοινωνία - High society (Επαν.)
Έγχρωμο remake της θρυλικής ρομαντικής κωμωδίας του Τζορτζ Κιούκορ «Κοινωνικά Σκάνδαλα» (The Philadelphia Story, 1940) με την προσθήκη μερικών από τα διασημότερα τραγούδια που έγραψε ποτέ ο τζαζίστας Κόουλ Πόρτερ («True Love», «Did You Evah?» «You're Sensational»)
Κυρία της υψηλής κοινωνίας (η Γκρέις Κέλι, λίγο πριν παντρευτεί τον Ρενιέ και γίνει πριγκίπισσα του Μονακό) που ετοιμάζεται να παντρευτεί, δέχεται την ξαφνική επίσκεψη του πρώην συζύγου της και δύο δημοσιογράφων (Φρανκ Σινάτρα & Σελέστ Χολμ) ενός gossip περιοδικού, οι οποίοι ενδέχεται να της ανατρέψουν τα σχέδια την τελευταία στιγμή, βοηθώντας την να συνειδητοποιήσει ποια είναι, τι θέλει και ποιον αγαπά πραγματικά.
Διαμαντάκι που δεν χάνεται καλοκαιριάτικα. 
INFO
Είδος: Μιούζικαλ, Κωμωδία, 111΄
Χώρα: ΗΠΑ, 1956
Σκηνοθεσία: Τσαρλς Γουολτερς
Παίζουν: Μπινγκ Κρόσμπι, Γκρέις Κέλι, Φρανκ Σινάτρα, Σελέστ Χολμ, Λούις Άρμστρονγκ
Διανομή: Repertory
===
Το χρήμα της οργής - The killing (Επαν.)
Μια heist movie και η τρίτη μεγάλου μήκους ταινία του Κιούμπρικ που θεωρείται μία από τις πρώτες του μεγάλες επιτυχίες και παραμένει κλασική στην πολυπλοκότητά της, αφού στη διάρκειά της, έχουμε μια voice over αφήγηση (του ραδιοφωνικού αστέρα της εποχής Αρτ Γκίλμορ), που εξηγεί τα «πριν» και τα «εν τω μεταξύ» της δράσης. 
Η ταινία ακολουθεί την ιστορία ενός πρώην κατάδικου, του Τζόνι Κλέι (Στέρλινγκ Χέιντεν), ο οποίος σχεδιάζει και εκτελεί μια πολύπλοκη ληστεία σε έναν ιππόδρομο με την ελπίδα να αποσπάσει ένα μεγάλο χρηματικό ποσό. Η ιστορία παρουσιάζεται μέσα από μια μη γραμμική αφήγηση, δείχνοντας τα γεγονότα από διαφορετικές οπτικές γωνίες και χρόνους. 
Ουσιαστικά, έχουμε ένα πρωτότυπο φιλμ-νουάρ, το οποίο επηρέασε αργότερα πολλούς σκηνοθέτες, μεταξύ των οποίων και τον Κουέντιν Ταραντίνο (καθ’ ομολογία του).
INFO
Είδος: Αστυνομική, Θρίλερ, Νουάρ, 84΄
Χώρα: ΗΠΑ, 1956
Σκηνοθεσία: Στάνλεϊ Κιούμπρικ
Παίζουν: Στέρλινγκ Χέιντεν, Κολίν Γκρέι, Βινς Έντουαρντς, Μαρί Γουίντσορ
(Για όλες υπάρχει από ένα trailer στην ιστοσελίδα της εφημερίδας Αμαρυσία)