Αυτές τις μέρες ολοκλήρωσα την ανάγνωση του βιβλίου «Σαν Παλιό Σινεμά- Το σενάριο του ελληνικού κινηματογράφου» που μια Κυριακή είχε ως ένθετο η εφημερίδα ΤΟ ΒΗΜΑ. Με μια λέξη: Εξαιρετικό.
Πρόκειται για ένα συλλογικό έργο στο οποίο άνθρωποι του κινηματογράφου και μελετητές αυτής της πολυεπίπεδης Τέχνης (ιστορικοί, μελετητές, συγγραφείς, σκηνοθέτες, κριτικοί, κ.ά.) με τα γραπτά τους κάνουν μια διαδρομή στην ελληνική κοινωνία μέσα από τα σενάρια και τους χαρακτήρες του σινεμά της εποχής. Είναι ένα νοσταλγικό ιστορικό ταξίδι με αρχειακό υλικό και ιστορίες από τους πρωταγωνιστές του ελληνικού κινηματογράφου και ταυτόχρονα μια εμπεριστατωμένη μελέτη που απευθύνεται όχι μόνο στους νεότερους σπουδαστές του κινηματογράφου, αλλά και στους ανώνυμους θεατές που γεμίζουν τις αίθουσες ή παρακολουθούν ελληνικές ταινίες από την τηλεόραση, διότι ο κινηματογράφος δεν αποτύπωσε μόνο τις κοινωνικές, πολιτικές και πολιτισμικές εξελίξεις, αλλά τις πιστοποίησε με την αλλαγή του ίδιου του εαυτού του. Όντας μια «βιομηχανία», ένας τρόπος παραγωγής, είδε να μεταβάλλονται ριζικά η τεχνολογία, η χρηματοδότηση, η διανομή, η διαφήμιση, η σχέση με το κράτος και η συνύπαρξη με άλλα μέσα επικοινωνίας. Ταυτόχρονα, παρακολούθησε την εθνική διαδρομή παραμένοντας σε διαρκή διάλογο με τα ευρωπαϊκά και διεθνή ρεύματα σκέψης και αισθητικής. Έτσι και αλλιώς είναι μια εκ φύσεως παγκοσμιοποιημένη μορφή τέχνης.
Τα μελετήματα αυτού του βιβλίου (που ξεκινούν από τις απαρχές του ελληνικού κινηματογράφου και φτάνουν μέχρι τις ταινίες του Λάνθιμου) αναδεικνύουν σαν σε παράλληλο δρόμο τη σημασία αυτών των αλλαγών της «πολιτικής οικονομίας» του κινηματογράφου, και τα κρίσιμα ζητήματα που σήμερα προκύπτουν για τον τρόπο ύπαρξης του κινηματογραφικού προϊόντος διεθνώς, στην Ευρώπη, αλλά κυρίως σε μια μικρή αγορά όπως είναι η ελληνική.
(Γράφουν οι Ο. Ανδρεαδάκης, Σ. Βαλούκος, Η. Γιαννακάκης, Κ. Ευαγγελάτου, Γ. Ζουμπουλάκης, Η. Κανέλλης, Β. Καραλής, Α. Καρτάλου, Α. Ντελής, Μ.Π. Παπαγεωργίου, Α. Παπαλαμπρόπουλος, Δ. Παπανικολάου, Λ. Ράμμου, Τ. Σαμαντάς, Θ. Σούμας, Κ. Φραγκόπουλος, ενώ την επιστημονική επιμέλεια έχουν οι Β. Παναγιωτόπουλος, Γ. Βούλγαρης και Σ. Ριζάς)