Μια σπάνια ηθογραφία από την Ινδία, ενός σπουδαίου Ινδού δημιουργού, που αντικατοπτρίζει αφενός την πατριαρχικά δομημένη κοινωνία του 1860 και την προσπάθεια απαγκίστρωσης από τη πολυθεϊστική λατρεία των Ινδών. Στην εποχή της (1960) η ταινία συνάντησε αντιδράσεις από ινδουιστικούς κύκλους, που προσπάθησαν να αποτρέψουν τη διεθνή προβολή της, ακόμα και με πορείες διαμαρτυρίας στην Καλκούτα. Ήταν όμως και μια εποχή που η ινδική κυβέρνηση προσπαθούσε να περιορίσει τη θρησκεία σε σχέση με την ανάδειξη της δημοκρατίας, υποστηρίζοντας έτσι επισήμως το φιλμ.
Στη Βεγγάλη του 1860, ένας πλούσιος γαιοκτήμονας βλέπει ένα όνειρο και το εκλαμβάνει ως όραμα. Ότι η 17χρονη νύφη του είναι η ενσάρκωση της θεάς Κάλι, της ινδουιστικής θεάς της καταστροφής. Η αυταπάτη του, αποδεικνύεται καταστροφική τόσο για τη νεαρή γυναίκα όσο και τους γύρω της. Η κοπέλα, από σεβασμό ανάμικτο και με φόβο δεν μπορεί να εναντιωθεί στον πεθερό τα και έτσι άθελά της παίζει το ρόλο, δεχόμενη στωικά τους Ινδουιστές προσκυνητές να κάνουν ουρά στο σπίτι για να αποτίνουν φόρο τιμής και παράλληλα φέρνοντας άρρωστα παιδιά να γιατρευτούν, εκλιπαρώντας για τη σοφία και τις ευλογίες της. Μέχρι τη στιγμή, που ο σύζυγος της Doya, επιστρέφει από τις εξετάσεις του στην Καλκούτα και βλέπει τι συμβαίνει με τη «θεά» γυναίκα του.
Τα συναισθήματα των ηθοποιών απεικονίζονται περισσότερο μέσα από τις σιωπές τους και λιγότερο από τους διαλόγους αυτού του υπέροχου και σπάνιου φιλμ. Ο αφελής θαυμασμός του πεθερού, η αμηχανία και ο φόβος της νύφης-θεάς και η κρυμμένη οργή του συζύγου της ξεχειλίζουν μέσα από δραματικά close-up μιας εξαίρετης ασπρόμαυρης φωτογραφίας (Σουμπράτα Μίτρα) και με τη συμβολή της μουσικής (Οστάντ Αλί Ακμπάρ Καν) συμβάλλουν ώστε το σύνολο να είναι ποιητικό (όπως το είχε εύστοχα χαρακτηρίσει ο Ηλία Καζάν «ποίηση στο σελιλόιντ»). (Κριτική μου για το myFilm)
INFO
Προβάλλεται από 15/6/2023
Είδος: Δράμα, 93΄
Χώρα: Ινδία, 1960
Σκηνοθεσία: Σατγιαζίτ Ρέι
Παίζουν: Σαρμίλα Ταγκόρ, Σουμίτρα Τσατέρτζι, Τσάμπι Μπίσγουας
Διανομή: New Star