Από τις Εκδόσεις Αμαρυσία κυκλοφόρησε το Νοέμβριο 2022 το βιβλίο μου «Λογοκρισία και ελληνικός κινηματογράφος». Το βιβλίο, αποτελεί μια συνοπτική και συνολική καταγραφή της σχέσης της λογοκρισίας με τις ελληνικές κινηματογραφικές ταινίες, από τα πρώτα χρόνια του κινηματογράφου στην Ελλάδα μέχρι τις αρχές του 21ου αιώνα.
Στις σελίδες του, περιλαμβάνεται μια σύντομη ιστορία του νομικού πλαισίου της λογοκρισίας και των ανθρώπων που την ασκούν, η εξέλιξη του ελέγχου της ελληνικής κινηματογραφικής παραγωγής καθώς και οι ταινίες-θύματα αυτού του ελέγχου. Ελληνικές ταινίες που δύσκολα πιστεύει κάποιος ότι είχαν λογοκριθεί και ταινίες που η απαγόρευσή τους χάλασε κόσμο την εποχή που προβλήθηκαν.
Τέλος, υπάρχουν αποσπάσματα πρακτικών από συνεδριάσεις επιτροπών ελέγχου και γενικά ένα σπαρταριστό παρασκήνιο πίσω από τις ταμπέλες «Ακατάλληλον» ή «Αυστηρώς Ακατάλληλον», που κάποτε αναρτούσαν εμφανώς στις προθήκες των κινηματογράφων.
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ:
ΠΡΟΛΟΓΟΣ
ΕΙΣΑΓΩΓΉ
Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΛΟΓΟΚΡΙΣΙΑΣ
Λογοκρισία, κριτές και νοοτροπία
Κίνητρα λογοκρισίας
Κατηγορίες λογοκρισίας
Η ΛΟΓΟΚΡΙΣΙΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
Ο ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
ΣΧΕΣΕΙΣ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΚΑΙ ΛΟΓΟΚΡΙΣΙΑΣ
ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΠΡΙΝ ΤΟ 1930
Ιστορικό πλαίσιο
Η πρώτη απόπειρα
Κωστής Παλαμάς και κινηματογράφος
Το πρώτο όριο ανηλικότητας
1925: Νομοθετικό πλαίσιο
1928: Νέα μελέτη Λαμπαδάριου
ΠΕΡΙΟΔΟΣ 1930 – 1939
Ιστορικό πλαίσιο
Γαρδίκας: Περί κινηματογράφου
«Δάφνης και Χλόη»: Ταινία σταθμός
«Κοινωνική σαπίλα»
Λίγο πριν τη δικτατορία Μεταξά
Δικτατορία Μεταξά (1936 – 1940)
Αστυνομικές ταινίες: Οπωσδήποτε ακατάλληλες
Υποχρεωτικά τα «Επίκαιρα»
ΠΕΡΙΟΔΟΣ 1940 - 1949
Ιστορικό πλαίσιο
Δοκιμαστικές προβολές
Εθνική & ηθική διαπαιδαγώγηση
ΠΕΡΙΟΔΟΣ 1950 – 1959
Ιστορικό πλαίσιο
Ελληνικός νεορεαλισμός
«Πικρό ψωμί»
«Μαγική πόλις»
«Οι παράνομοι»
ΠΕΡΙΟΔΟΣ 1960 – 1969
Ιστορικό πλαίσιο
Άνθηση της «τσόντας»
Ο κινηματογράφος στο υπουργείο Βιομηχανίας
Αναζωπύρωση των πολιτικών παθών
«Εταιρεία Θαυμάτων»
«Στέγνωσαν τα δάκρυά μας»
«Νόθος»
Ντοκιμαντέρ υπό απαγόρευση
Αισθητική και υπαινιγμοί
«Όταν τα ψάρια βγήκαν στη στεριά»
«Συνοικία το Όνειρο»
«Ουρανός»
«Ο Ανήφορος»
Η ΔΙΚΤΑΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΑΡΧΏΝ
Η αντικομμουνιστική υστερία
Ποινές σε αιθουσάρχες και γονείς
«Ανοιχτή επιστολή»
«Η κόρη μου η σοσιαλίστρια»
«Στεφανία»
«Όταν σημάνουν οι καμπάνες»
«Το κανόνι και τ' αηδόνι»
«Ξύπνα Βασίλη»
ΠΕΡΙΟΔΟΣ 1970 – 1979
Ιστορικό πλαίσιο
Έλεγχος και των ταινιών μικρού μήκους
Μετά την πτώση της Χούντας
«Θανάση πάρε τ’ όπλο σου»
«Μέγαρα»
«Μέρες του '36»
«Κιέριον»
«Μετά 40 μέρες»
«Θίασος»
«1922»
«Αστραπόγιαννος»
«Βαρθολομαίος»
«Μαύρο + Άσπρο»
«Η Αλίκη δικτάτωρ»
«Οι κυνηγοί»
«Νέμεσις»
«Καγκελόπορτα»
ΠΕΡΙΟΔΟΣ 1980 – 1989
Ιστορικό πλαίσιο
Περιορισμένη καταλληλότητα
«Ο άνθρωπος με το γαρύφαλλο»
«Η δίκη της χούντας»
«Παράσταση για ένα ρόλο»
«Πέφτουν οι σφαίρες σαν το χαλάζι»
ΠΕΡΙΟΔΟΣ 1990 – 1999
Ιστορικό πλαίσιο
Αισθητική τηλεόρασης και πολιτική ορθότητα
«Το μετέωρο βήμα του πελαργού»
«Τα χρόνια της μεγάλης ζέστης»
ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΜΕΤΑ ΤΟ 2000
Νέα νοοτροπία, νέα νομοθεσία
Ένας νόμος με «άλλο αέρα»
Χωρίς άδεια τα γυρίσματα αλλά με προϋποθέσεις
Αξιολόγηση καταλληλότητας
ΠΗΓΕΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΠΟΜΠΕΣ