14/9/22

Εγκλήματα του μέλλοντος – Crimes of the future

Μια ταινία του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ, ο οποίος αποτελεί μια κινηματογραφική κατηγορία μόνος του. Ένας auteur που εδώ μας χαρίζει ένα φιλμ «σωματικού τρόμου», όχι για να μας τρομάξει αλλά για να προκαλέσει φιλοσοφικές συζητήσεις και αναζητήσεις. Κακά τα ψέματα, όμως. Εάν δεν τον γνωρίζετε από τις προηγούμενες ταινίες του, όπως το «Videodrome» (1983) την πιο γνωστή «Μύγα» (1986) με τον τότε ζεν πρεμιέ Τζεφ Γκόλντμπλαμ, το «Crash» (1996) και το «eXisTeNz» (1999), αυτή θα σας δυσαρεστήσει. Παραμένει όμως κλασικός και πάντοτε αλληγορικός για να μας προβληματίζει. 
Η ταινία έχει γυριστεί το καλοκαίρι του 2021 στην Ελλάδα, αλλά είναι τόσο σκοτεινή, μουντή και ερεβώδης, που εάν δεν υπήρχε μέσα σε όλη αυτή τη καταχνιά μια φωτεινή επιγραφή «HOTEL ΣΠΑΡΤΗ», δεν θα καταλαβαίνατε ότι πρόκειται για Ελλάδα και η ιστορία της διαδραματίζεται σε μια απροσδιόριστη και παρηκμασμένη χώρα στο μέλλον, όταν οι ανθρώπινοι βιολογικοί οργανισμοί έχουν αρχίσει να εξελίσσονται με ανεξέλεγκτο και επαναστατικό τρόπο, δημιουργώντας νέα όργανα. 
Σ’ αυτό το δυστοπικό μέλλον, ο Σαούλ (Βίγκο Μόρτενσεν) παράγει περισσότερα όργανα από τους άλλους ανθρώπους εδώ και χρόνια. Αυτό προκαλεί το ενδιαφέρον του Γουίπετ (Ντον ΜακΚέλαρ) και της Τιμλίν (Κρίστεν Στιούαρτ), οι οποίοι εργάζονται στο Εθνικό Μητρώο Οργάνων καταγράφοντας νέους σωματικούς σχηματισμούς. Η Τιμλίν έλκεται ερωτικά από τον Σαούλ, ο οποίος όμως αρνείται ευγενικά απαντώντας της: «Δεν είμαι πολύ καλός στο παλιό σεξ». Ο ίδιος όμως μαζί με την Καπρίς (Λέα Σεϊντού) εκμεταλλεύονται την ικανότητά του να δημιουργεί πολλά όργανα και δίνουν avant garde παραστάσεις, αφαιρώντας τα όργανα αυτά από το σώμα του, παρουσία θεατών πολλοί από τους οποίους θεωρούν ότι «Η χειρουργική επέμβαση είναι το νέο σεξ». Παράλληλα, υπάρχει και ένας παράξενος τύπος, ο Λανγκ (Σκοτ Σπίντμαν) (Scott Speedman) που πλησιάζει τον Σαούλ και του προτείνει μια παράσταση ημι-παράνομη. 
Η ατμόσφαιρα του φιλμ, γενικά, είναι πολύ παρακμιακή και σ’ αυτό συμβάλλει και η εξαίρετη νυχτερινή φωτογραφία του Ντάγκλας Κοχ. Ενώ η κάπως διακριτική φουτουριστική μουσική του Χάουαρντ Σορ (συνθέτη της πολυβραβευμένης τριλογίας «Ο Άρχοντας των Δαχτυλιδιών») δεν σώζει την κατάσταση. 
Ο Βίγκο Μόρτενσεν (φορώντας συνεχώς μια κουκούλα και με look που θυμίζει τον Ρούτγκερ Χάουερ του Blαde Runner) μου φάνηκε υποτονικός, ενώ η Λέα Σεϊντού ως Καπρίς δίνει ένα τόνο δραματικό, σε αντίθεση με την επιφανειακή Κρίστεν Στιούαρτ που υποδύεται τη δημόσιο υπάλληλο Τιμλίν, οι οποία εκφράζει κάποιον ερωτισμό απέναντι στον Σαούλ.
Ο 79χρονος Καναδός σκηνοθέτης με αυτή τη βραδυφλεγή ταινία (της οποίας το θέμα εξαντλείται στο πρώτο ημίωρο), θεωρώ ότι έχει συγκεντρώσει όλα εκείνα τα στοιχεία που χαρακτήριζαν τις προηγούμενες ταινίες του, σε μια προσπάθεια να συνδυάσει την Τέχνη με το Ανθρώπινο Σώμα. Το έχουμε δει και στο «Τετράγωνο» (2017) του Ρούμπεν Έστλουντ (με τον αγριάνθρωπο που κάνει Τέχνη τρομάζοντας τους καλεσμένους μιας επίσημης εκδήλωσης) που είχε και καλύτερο σενάριο. Διότι στην περίπτωση των «Εγκλημάτων του μέλλοντος» θεωρώ το σενάριο ασαφές έως ανύπαρκτο όταν επαναλαμβάνονται διάλογοι φιλοσοφικού περιεχομένου με ουμανιστικά συνθήματα, ενώ έχουν προηγηθεί ωμές σκηνές με ανθρώπινα όργανα και εκκρίσεις..
Γενικά, είναι μια ταινία που βλέπεται με «ενδιαφέρον» από τους θαυμαστές του Κρόνεμπεργκ και με «δική τους ευθύνη» από τους υπόλοιπους. (Κριτική μου στο myfilm)
INFO
Προβάλλεται από  14/9/2022   στους κινηματογράφους
Είδος: Επιστημονικής φαντασίας, Τρόμου, Δράμα (107΄)
Χώρες: Καναδάς, Ηνωμένο Βασίλειο, Ελλάδα (2021)
Σκηνοθεσία: Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ
Παίζουν: Βίγκο Μόρτενσεν, Λέα Σεϊντού, Κρίστεν Στιούαρτ, Ντον ΜακΚέλαρ, Γιώργος Πυρπασόπουλος, Σκοτ Σπίντμαν, Βέλκετ Μπουνγκέ, Τάνια Μπίτι, Νάντια Λιτζ, Λίχι Κορνόφσκι, Ντενίζ Καπέτζα, Γιώργος Καραμίχος
Σύνοψη: Καθώς τα ανθρώπινα είδη προσαρμόζονται σε ένα συνθετικό περιβάλλον, το σώμα υποβάλλεται σε νέες μεταμορφώσεις και μεταλλάξεις. Ο Σαούλ ένας διάσημος performer, μαζί με την παρτενέρ του Καπρίς, προβάλλει δημόσια την μεταμόρφωση των οργάνων του σε avant garde παραστάσεις. Η Τιμλίν μια αστυνομική ερευνήτρια, παρακολουθεί εμμονικά τις κινήσεις τους όταν μια μυστηριώδης ομάδα αποκαλύπτεται. Η αποστολή τους, να χρησιμοποιήσουν την φήμη του Σαούλ προς την επόμενη φάση την ανθρώπινης εξέλιξης.
Διανομή: Spentzos Films