7/4/22

Κινηματογραφικό αφιέρωμα 70s Greek Erotica

Όλοι λίγο πολύ γνωρίζουμε τι θα πει τσόντα: Στην ραπτική, ας πούμε, αποτελεί ένα μικρό κομμάτι από ύφασμα που το ράβουν μαζί με άλλο όμοιο για να το συμπληρώσουν. Για παράδειγμα: Έβαλε μια τσόντα στη φούστα για να τη μακρύνει. Στη χρηματοοικονομική, μπορεί να είναι ένα συμπληρωματικό χρηματικό ποσό. Παράδειγμα:  Έχω κάτι ψιλά, βάλε κι εσύ μια τσόντα να πάμε καφετέρια.
Χρησιμοποιήθηκε όμως και στον κινηματογράφο, προκειμένου να χαρακτηριστούν «τσόντα» οι σκηνές πορνογραφικής ταινίας, οι οποίες τη δεκαετία του ‘70 προβάλλονταν τελείως ασύνδετα ανάμεσα σε σκηνές άλλης ταινίας, σε λαϊκούς κινηματογράφους. Τελικά, έφτασε να σημαίνει αποκλειστικά: πορνογραφική ταινία. 
Τη δεκαετία του ‘70, μια εποχή που η πορνογραφία ήταν παράνομη και όχι διαθέσιμη σε όλους με ένα κλικ στον υπολογιστή, μια εποχή στην οποία η θέαση δύο γυμνών κορμιών να ερωτοτροπούν μπορούσε να γίνει μόνο στη μεγάλη οθόνη, η Greek Erotica αποτέλεσε ένα ολόκληρο κομμάτι της εγχώριας κινηματογραφικής παραγωγής με διεθνή απήχηση και κερδοφορία, με ελληνικά κινηματογραφικά studio αποκλειστικά προσανατολισμένα σε τέτοιες παραγωγές, με ηθοποιούς που εξελίχθηκαν σε stars του είδους και με σινεμά που έπαιζαν αποκλειστικά ερωτικές ταινίες. Κι ενώ σε όλες αυτές τις ταινίες το γυμνό είναι, με τα σημερινά δεδομένα, σχεδόν… αθώο, οι δαιμόνιοι αιθουσάρχες και προβολατζήδες της εποχής φρόντιζαν να εμπλουτίζουν το θέαμα με ένθετες σκηνές πιο σκληρού πορνό, τις λεγόμενες «τσόντες». 
Το Cinobo (η ελληνική streaming πλατφόρμα και εταιρία διανομής που ειδικεύεται στον ανεξάρτητο και arthouse κινηματογράφο), πάντα αφιερωμένο και στο ελληνικό σινεμά, για τον Απρίλιο 2022 παρουσιάζει ένα αφιέρωμα με έντεκα (11) ταινίες που αποτελούν ένα μοναδικό μνημείο αισθητικής της εποχής τους και ανοίγουν μια ολόκληρη συζήτηση για το τι αποτελεί ερωτισμό στον κινηματογράφο. 
Με σενάρια που λειτουργούν τις περισσότερες φορές ως πρόσχημα για να βγάλουν οι ήρωες τα ρούχα τους, με αξιοποίηση των τουριστικών ατραξιόν της χώρας μας για την προσέλκυση του διεθνούς κοινού, με αισθαντικά και αιθέρια soundtracks και μια ατμόσφαιρα ράθυμης αφέλειας που σήμερα βαφτίζεται ως vintage, η 70s Greek Erotica προ(σ)καλεί το θεατή σε ένα αλλιώτικο ταξίδι στον χρόνο, γεμάτο πόθο και πάθος, έξαψη και αισθησιασμό, λαγνεία και γυμνή σάρκα. 
Οι έντεκα ταινίες του Cinobo που άρχισαν να προβάλλονται από 6 Απριλίου (για όλους τους συνδρομητές της πλατφόρμας, βέβαια) είναι οι ακόλουθες (τίτλος – έτος - σκηνοθεσία – ηθοποιοί - σύνοψη)
1. Το Κορίτσι και το Άλογο (1973) / Βαγγέλης Σερντάρης / Άννα Φόνσου, Χρήστος Σπυρόπουλος, Γιάννης Αργύρης, Κώστας Καραγιώργης / Η ταινία-ορόσημο για τη greek erotica είναι κάτι περισσότερο από μια παράθεση soft porn σκηνών με φόντο το ελληνικό καλοκαίρι, συνοδευόμενων μεταξύ άλλων από τραγούδια που ερμηνεύει η Ελπίδα!
Ο Λάρυ, ένας ωραίος νέος γύρω στα είκοσι του, γυρίζει πίσω στο σπίτι του για να συναντήσει τον πατέρα του μετά από μια μακριά απουσία στο εξωτερικό όπου σπούδαζε. Ο πατέρας του που ζει απομονωμένος σε μια βίλα με την Τζούλια, μία νεαρή όμορφη κοπέλα, είναι ένας παράξενος ζωγράφος. Οι δύο νέοι, ο Λάρυ και η Τζούλια, ερωτεύονται ο ένας τον άλλον. Ο πατέρας, αν και το ξέρει δεν δείχνει να ενοχλείται και χρησιμοποιεί την σχέση των δύο νέων σαν έμπνευση για τον καινούργιο του πίνακα.

2. Διαμάντια στο Γυμνό σου Σώμα (1972) / Όμηρος Ευστρατιάδης / Ελένη Ανουσάκη, Κώστας Καραγιώργης, Χρήστος Νομικός, Ανδρέας Μπάρκουλης / Από τα «διαμάντια» ενός από τους βασικούς σκηνοθέτες του greek erotica, με γνωστούς πρωταγωνιστές και την προσθήκη πλοκής αστυνομικού μυστηρίου ως γαρνιτούρα γύρω από τις ερωτικές σκηνές. 
Η Μπέλλα είναι μια όμορφη ιδιοκτήτρια ενός πανδοχείου. Ερωτευμένος μαζί της είναι ο Σίμος, ένας όμορφος νέος, φορτωτής πλοίου, ο οποίος ονειρεύεται μια πλούσια και ευτυχισμένη ζωή μαζί της. Όταν αυτή ανακαλύπτει ότι ο Γαρμπής, ένας πελάτης της, κρύβει μερικά κλεμμένα διαμάντια, πείθει τον Σίμο να τον σκοτώσει, ώστε να μπορέσουν να κρατήσουν τα διαμάντια που θα μπορούσαν να τους εξασφαλίσουν τη ζωή που ονειρεύονται. Το σχέδιο πετυχαίνει και η αστυνομία πιστεύει ότι ο Γαρμπής σκοτώθηκε σ΄ ένα φρικτό, όπως παρουσιάστηκε, αυτοκινητιστικό δυστύχημα. Πριν καλά- καλά μπορέσουν να ξεκινήσουν τα σχέδια τους, η Μπέλλα έχει μία επίσκεψη από τον Σορόκο, ένα άλλο μέλος της συμμορίας του Γαρμπή που ήταν συνεταίρος του, και ο οποίος ψάχνει να μάθει πως σκοτώθηκε ο φίλος του καθώς και που βρίσκονται τα διαμάντια.

3. Πιο Θερμή από τον Ήλιο (1972) / Όμηρος Ευστρατιάδης / Άννα Φόνσου, Ανδρέας Μπάρκουλης, Χρήστος Νομικός, Φαίδων Γεωργίτσης / Το θερμόμετρο και το καλτόμετρο χτυπούν κόκκινο με την Άννα Φόνσου ως πλούσια παραμελημένη σύζυγο που αναζητά απολαύσεις στους ανθρώπους του λιμανιού, και τον Γιάννη Πουλόπουλο να τη συνοδεύει τραγουδώντας on camera με την κιθάρα του. 
Η Ελεάνα είναι μια όμορφη γυναίκα, νέα και ερωτευμένη με τον άνδρα της. Είναι παντρεμένη με έναν τέως φτωχό ποδοσφαιριστή αλλά τώρα φτασμένο επιχειρηματία, που δεν διαθέτει καθόλου χρόνο στη γυναίκα του, όντας μπλεγμένος σ΄ έναν αγώνα απόκτησης όλο και περισσότερων χρημάτων. Ο Τέρυ, ο παιδικός της φίλος, είναι κι αυτός πολύ απασχολημένος με την προσωπική του ζωή και αδυνατεί να ανακουφίσει την Ελεάνα. Η μόνη διέξοδος για την Ελεάνα είναι το λιμάνι όπου αλλάζει τελείως προσωπικότητα μέσα απ΄ την οποία ζει πραγματικά και απολαμβάνει την κάθε στιγμή.

4. Ένα Ελεύθερο Κορίτσι (1973) / Όμηρος Ευστρατιάδης / Τούλα Γαλάνη, Ανδρέας Μπάρκουλης, Χρήστος Νομικός, Αλίκη Ζάννου / Οι θρυλικοί Πελόμα Μποκιού με τον Βλάσση Μπονάτσο δίνουν την απαραίτητη ψυχεδελική διάσταση σε ένα ακόμη ερωτικό τρίγωνο από τον έμπειρο πρωτεργάτη του είδους Όμηρο Ευστρατιάδη. 
Η Ρόζα βρίσκεται νεκρή κάτω από παράξενες συνθήκες. Η αστυνομία προσπαθεί να καταλάβει αν αυτοκτόνησε ή τη δολοφόνησαν. Η Ρόζα είχε ένα μεγάλο κοινωνικό κύκλο και ίσως κάποιος μέσα από τον κύκλο της να είχε λόγους να τη σκοτώσει. Δύο ύποπτοι συνελήφθησαν και οι δύο τρελά ερωτευμένοι με τη Ρόζα. Ο επιθεωρητής ανακρίνοντας τους, και ταυτόχρονα κάνοντας έρευνες για τη ζωή τους σε σχέση με τη ζωή της Ρόζας, κατέληξε σ΄ έναν νεαρό συνθέτη με τον οποίο η Ρόζα ήταν ερωτευμένη. 

5. Το Κορίτσι Βόμβα (Το Κορίτσι με τα Γαλανά Μάτια) (1976) / Νίκος Μαστοράκης / Τζέσικα Ντάμπλιν, Μαρία Αλιφέρη, Πίτερ Γουίντερ, Χρήστος Νομικός / Η Μαρία Αλιφέρη μαγνητίζει με το βλέμμα σε μια ταινία που συνδυάζει ερωτισμό, τηλεπαθητικές δυνάμεις και… ψυχροπολεμικό θρίλερ κι έκανε διεθνή επιτυχία σε VHS με τίτλο Death Has Blue Eyes.
Δύο φίλοι, ο Μπομπ και ο Τσες, συναντούν σ΄ ένα πολυτελές ξενοδοχείο τη Χριστίνα, μία όμορφη και παράξενη κοπέλα με μεταφυσικές ικανότητες η οποία συνοδεύεται από την μητέρα της. Η Χριστίνα έρχεται στην Ελλάδα κυνηγημένη από ξένους πράκτορες, διότι γνωρίζει κρατικά μυστικά. Οι ξένοι πράκτορες την ακολουθούν στην Ελλάδα με σκοπό να την σκοτώσουν για να μην αποκαλύψει τα στοιχεία που γνωρίζει. Η μητέρα της, καταλαβαίνοντας τον κίνδυνο, προσλαμβάνει τους δύο φίλους Μπομπ και Τσες, σαν σωματοφύλακες. Το ίδιο βράδυ οι ξένοι πράκτορες αποφασίζουν να σκοτώσουν την Χριστίνα.

6. Ερωτικός Παροξυσμός (1973) / Ηλίας Μυλωνάκος / Γιώργος Στρατηγάκης, Αφροδίτη Χόστμαν, Έιπριλ Χάρις, Νότης Πιτσιλός / Το φιλμ νουάρ συναντά το βουκολικό δράμα στην παραδομένη στην έξαψη του πάθους ελληνική επαρχία. Σε μικρό ρόλο έκπληξη, η cult μορφή του Απόστολου Σουγκλάκου.
Μια μοιραία γυναίκα προσπαθεί να ξεγελάσει έναν χωρικό και να του αποσπάσει έναν θησαυρό που βρέθηκε τυχαία στο κτήμα του, για να τον πάρει μια συμμορία αδίστακτων απατεώνων.

7. Οι Ερωτομανείς (1971) / Όμηρος Ευστρατιάδης / Ούντο Κιρ, Μπέτυ Αρβανίτη, Ανέστης Βλάχος / Και δράμα εθισμού, και απαγορευμένος έρωτας, και Ούντο Κίερ με φόντο το Αιγαίο. Ο Όμηρος Ευστρατιάδης σκηνοθετεί τον θρυλικό Ούντο Κίερ και τη Μπέτυ Αρβανίτη σε μια ερωτική περιπέτεια-δηλητήριο.
Ο Τόνι έχει πέσει θύμα εκβιασμού και πηγαίνει σε ένα νησί για να σκοτώσει μια άγνωστη σε αυτόν γυναίκα, την Όλγα. Εκεί έλκεται από την προσωπικότητα της και τελικά την ερωτεύεται παρά τις συνεχόμενες απειλές για τη ζωή του. 

8. Η Πρόκληση (1971) / Όμηρος Ευστρατιάδης / Ούντο Κιρ, Έλενα Ναθαναήλ, Άννα Φόνσου, Ανδρέας Μπάρκουλης / Τους δύο εραστές χωρίζουν τάξεις, χρήματα και ολόκληρες κοσμοθεωρίες. Όμως κάποιες φορές τίποτα δεν είναι αρκετό για να σβήσει ένα μεγάλο πάθος. Έλενα Ναθαναήλ και Ανδρέας Μπάρκουλης σε ένα ερωτικό έπος
Ο Άγγελος αφήνει το νησί του αποφασισμένος να μεταναστεύσει στην Αυστραλία. Έρχεται στην Αθήνα όπου πρέπει να περιμένει μέχρι να ετοιμαστούν το εισιτήριο και το διαβατήριο του. Στο καράβι για την Αθήνα γνωρίζει την Ισαβέλλα, κόρη πλοιοκτήτη που γοητεύεται από τον Άγγελο. Οι αντιλήψεις της Ισαβέλλας για την ζωή τελείως αντίθετες με τις δικές του, είναι μία διαρκής πρόκληση θυμίζοντας του την δική του σκληρή ζωή αλλά και την αγαπημένη του Ειρήνη που έχει αφήσει πίσω. 

9. Άγουρη Σάρκα (1974) / Παναγιώτης Κωνσταντίνου / Νάνσυ Καπετανάκη, Παύλος Λιάρος, Βαγγέλης Καζάν, Βίκυ Παππά / Λαγνεία και αρχαιοκαπηλία. Μια διεθνής εγκληματική σπείρα βρίσκει τον δάσκαλό της στο ελληνικό πέλαγος, τα εγκλήματα διαδέχονται το ένα το άλλο κι η εγγονή ενός φτωχού ψαρά είναι το κλειδί της υπόθεσης.
Δύο επικίνδυνοι κακοποιοί που ανήκουν σε μία διεθνή σπείρα αρχαιοκάπηλων, ληστεύουν έναν ανυπολόγιστης αξίας αμφορέα. Στην προσπάθεια τους να διαφύγουν στο εξωτερικό, αποφασίζουν ότι είναι καλύτερα να ταξιδέψουν στη θάλασσα, για να αποφύγουν τον κίνδυνο και έτσι σαλπάρουν με ένα ταχύπλοο σκάφος, χωρίς να ξέρουν τον μεγάλο κίνδυνο που παραμονεύει. Ο κυβερνήτης όμως του σκάφους αποφασίζει να κάνει μόνος του την δουλειά και να κρατήσει τα κέρδη από το πολύτιμο φορτίο. Έτσι λοιπόν σκοτώνει τον άνθρωπο της οργάνωσης και για να μην γίνει άμεσα αντιληπτός, κρύβει τον αμφορέα σε κάποια έρημη ακρογιαλιά του νησιού. Τα σχέδιά του όμως χαλάνε από ένα απρόοπτο γεγονός. 

10. Το Κορίτσι του Ναύτη (1970) / Όμηρος Ευστρατιάδης / Θόδωρος Ρουμπάνης (φωτο), Γκιζέλα Ντάλι (φωτο), Γιάννα Χαμαράκη, Βαγγέλης Καζάν / Με κυρίαρχη τη σαρωτική παρουσία της Γκιζέλα Ντάλι, το ασπρόμαυρο φιλμ έχει ναυαγούς, Αιγαίο και ασφυκτική πίεση κλειστής κοινωνίας που δεν ανέχεται έρωτες και πάθη. Οι 40.000 θεατές που το είδαν εκείνη τη χρονιά στο σινεμά, δεν είχαν τέτοιους ενδοιασμούς.  
Η Μαρίνα ζει μόνη της σ΄ ένα νησί όπου βρίσκει τυχαία στην ακρογιαλιά έναν λιπόθυμο άντρα. Τον πηγαίνει σε μια εγκαταλελειμμένη καλύβα και τον φροντίζει ώσπου συνέρχεται. Δεν μπορεί όμως να θυμηθεί τίποτα και γι΄ αυτό ζητάει από τη Μαρίνα να μείνει κοντά του, ώσπου να ξαναβρεί τη μνήμη του. Εκείνη δουλεύει ως καμαριέρα σε ένα ξενοδοχείο που ανήκει στην όμορφη Φλώρα, η οποία κυνηγά τον έρωτα της ζωής της απολαμβάνοντας την ίδια στιγμή τις επιθυμίες των ανδρών. Ο ναυαγός, στην προσπάθεια του να θυμηθεί κάτι από τη ζωή του, γνωρίζει τυχαία τη Φλώρα και εκείνη τον ερωτεύεται. Λίγο αργότερα μαθαίνει πως τον καταζητεί η αστυνομία.

11. Η Ιδιωτική μου Ζωή (1971) / Όμηρος Ευστρατιάδης / Άννα Φόνσου, Ανδρέας Μπάρκουλης, Άλκης Γιαννακάς, Ρένα Κοσμίδου / Ριμέικ της ταινίας του Ερρίκου Ανδρέου, Κατηγορώ το Κορμί μου, με τους Ανδρέα Μπάρκουλη, Άννα Φόνσου και Άλκη Γιαννακά σε μια αστυνομική ιστορία ερωτικού μυστηρίου, που οφείλει πολλά στη μουσική του Μάνου Λοΐζου.
Η Άννα είναι μια όμορφη και πλούσια γυναίκα που προσπαθεί να ξεχάσει τον Βασίλη, τον αγαπημένο της. Έτσι ζει μια έντονη και γεμάτη περιπέτειες ζωή. Ένα πρωινό η κοσμηματοθήκη της Άννας κλέβεται και η υπηρέτρια του σπιτιού σκοτώνεται. Ο Επιθεωρητής της αστυνομίας στις προσπάθειες του να ανακαλύψει τον δολοφόνο ανακατεύεται στην ιδιωτική ζωή της Άννας.