27/1/22

Νέες ταινίες από 27/1/2022

Παρουσίαση όλων των ταινιών που προβάλλονται από σήμερα στους κινηματογράφους
Αζόρ: Ο κώδικας του τραπεζίτη – Azor
Είδος: Θρίλερ, Δράμα (100΄)
Χώρες: Ελβετία, Γαλλία, Αργεντινή (2021)
Σκηνοθεσία: Αντρέας Φοντάνα
Παίζουν: Φαμπρίτσιο Ροντζιόνε, Στεφανί Κλεό, Κάρμεν Ιριόντο, Χουάν Τρεντς, Ιγκνάσιο Βίλα, Πάμπλο Τόρε, Έλλι Μεδέιρος
Σύνοψη: Στην υπό δικτατορία Αργεντινή του 1980, ένας Ελβετός τραπεζικός εξαφανίζεται κάτω από αδιευκρίνιστες συνθήκες. Όταν ο αντικαταστάτης του αναλαμβάνει να διερευνήσει ο ίδιος την υπόθεση, βυθίζεται σε ένα μυστήριο που εκτυλίσσεται πίσω από τις βαριές πόρτες μεγαλοαστικών γραφείων και τους πυκνούς κήπους των νεόπλουτων ευνοούμενων του καθεστώτος.
Διανομή: Cinobo
Κριτική:  Ο φακός του σκηνοθέτη Αντρέας Φοντάνα, του οποίου η «Αζόρ» είναι η πρώτη του ταινία, ακολουθεί τον τραπεζικό Υβάν Ντε Βίελ (Φαμπρίτσιο Ροντζιόνε), όπως ακολουθούσε ο φακός του Φράνσις Φορντ Κόπολα τον Μάρτιν Σιν από την ασφάλεια των αμερικανικών στρατοπέδων, μέχρι βαθιά στην αφιλόξενη ζούγκλα για να βρει τον Μάρλον Μπράντο στο «Αποκάλυψη, τώρα». Μόνο που στο «Αζόρ» έχουμε τη ζούγκλα των πολιτικών και των στρατιωτικών της χούντας με την ματαιοδοξία και την απληστία τους. Ο Φαμπρίτσιο Ροντζιόνε είναι υπέροχος στο ρόλο του τραπεζικού «από κούνια», που προσπαθεί με διακριτικότητα να ανακαλύψει το ρόλο που έπαιζε ο συνεταίρος του στην Αργεντινή, ακολουθώντας τον κανόνα της σιωπής. «Αζόρ» στην τραπεζική διάλεκτο σημαίνει «να είσαι υπάκουος» εξηγεί η γυναίκα του (έξοχη η Στεφανί Κλεό) κατά τη διάρκεια μιας συζήτησης σε ένα γκαλά. Το φιλμ, διαθέτει έξυπνο πυκνό (και ανατρεπτικό) σενάριο, suspense, σφιχτή σκηνοθεσία, εξαιρετικές ερμηνείες, πολύ καλή φωτογραφία (από τον Γκάμπριελ Σαντρού) και glamorous ατμόσφαιρα επιπέδου υψηλής διπλωματίας.

Belfast
Είδος: Δράμα (98΄)
Χώρα: Ηνωμένο Βασίλειο (2022)
Σκηνοθεσία: Κένεθ Μπράνα
Παίζουν: Κατρίνα Μπαλφ, Τζούντι Ντεντς,  Τζέιμι Ντόρμαν, Κίραν Χάιντς, Τζουντ Χιλ
Σύνοψη: Βρισκόμαστε στην καρδιά του καλοκαιριού του 1969 στο νότιο Μπέλφαστ. Καθώς η δεκαετία του 1960 πλησιάζει προς το τέλος της, ακόμα και όταν ο άνθρωπος έχει φτάσει μέχρι το φεγγάρι, οι σκληρές μέρες εκείνου του Αυγούστου θα μετατρέψουν σε εφιάλτη τα παιδικά όνειρα του μικρού πρωταγωνιστή -που καλείται να χαράξει το δύσκολο δρόμο στη ζωή του από πολύ νωρίς.
Διανομή: Tulip
Κριτική: Τρυφερή, πότε-πότε χιουμοριστική, μα βαθιά βιωματική ταινία, σχετικά με την παιδική ηλικία ενός αγοριού στα ταραγμένα χρόνια στα τέλη της δεκαετίας του ‘60, στη γενέτειρα πόλη του Κένεθ Μπράνα. Η κοινότητα στην οποία ανήκει ο εννιάχρονος ήρωας δείχνει να ζει σχεδόν αρμονικά, παρά τα προβλήματα της καθημερινότητας. Οι κινηματογραφικές ταινίες από το Χόλιγουντ εξάπτουν τη φαντασία του μικρού, ο οποίος μαγεύεται από την οθόνη. Η κοινωνική δυσαρέσκεια που σιγοβράζει ξαφνικά εκρήγνυται στη γειτονιά του και κλιμακώνεται γρήγορα. Πρώτα μια επίθεση με κουκουλοφόρους, μετά μια ταραχή και, τέλος, μια σύγκρουση σε όλη την πόλη, με τη θρησκεία να πυροδοτεί το μίσος. Καθολικοί εναντίον Προτεσταντών, σε μια χώρα που όλοι έγιναν θανάσιμοι εχθροί μεταξύ τους. Ο κόσμος γύρω από τον 9χρονο Μπάντι (υπέροχος ο μικρός Τζουντ Χιλ) αλλάζει καταιγιστικά και όλα όσα είχε προλάβει να μάθει για τη ζωή θα έπαιρναν μια απρόσμενη τροπή εξαιτίας των κοινωνικοπολιτικών διαταραχών στην Ιρλανδία. Όμως, όλα όσα αγαπούσε και του έδιναν ασφάλεια παραμένουν ίδια. Η μαμά του παλεύει να τα βγάλει πέρα, ενώ ο πατέρας του εργάζεται στην Αγγλία, προσπαθώντας να βγάλει αρκετά χρήματα για να στηρίξει την οικογένεια. Ο Μπάντι ξέρει τι να περιμένει από τους ήρωές του – έχει περάσει ώρες βλέποντας γουέστερν όπως το «Τρένο θα σφυρίξει τρεις φορές» και το «Ο άνθρωπος που σκότωσε τον Λίμπερτι Βάλανς» – αλλά μπορεί ο πατέρας του να είναι ο ήρωας της ζωής του; Θα θυσιάσει η μητέρα του το παρελθόν της για να προστατεύσει το μέλλον της οικογένειάς της; Πώς μπορούν να κρατηθούν ασφαλείς οι αγαπημένοι του παππούδες; Και πώς μπορεί να αγαπήσει το κορίτσι των ονείρων του; 
Ο Κένεθ Μπράνα σ’ αυτή την (18η) ταινία του, έχει δημιουργήσει ένα συναρπαστικό, αστείο, οδυνηρό και σπαρακτικό ταξίδι, μέσα από ταραχές, βία, χαρά και απόγνωση, αλλά και την αγωνία της πρώτης αγάπης. Όλα μέσα από την υπέροχη φωτογραφία του Κύπριου Χάρυ Ζαμπαρλούκου («Σταχτοπούτα», 2015 και «Έγκλημα στον Νείλο», 2022) και τη μουσική που υπογράφει ο Βαν Μόρισον θρυλικός τραγουδοποιός του Μπέλφαστ. 

Χρυσή Αυγή Υπόθεση όλων μας - Ποιά Αντίσταση;  
Είδος: Ντοκιμαντέρ (120΄)
Χώρα: Ελλάδα (2021)
Σκηνοθεσία: Αγγελική Κουρούνη 
Σύνοψη: Ποια μπορεί να είναι η αντίσταση στην άκρα δεξιά, τον φασισμό και τον ναζισμό; Η Δημοκρατία μπορεί να απαλλαγεί οριστικά από αυτές τις λαίλαπες, χωρίς να ποδοπατήσει τις αρχές της; Πώς εντέλει πρέπει να αντισταθούμε; Η απάντηση ανήκει στη δικαιοσύνη; Μπορεί να προκύψει από ένα μπαράζ των δημοκρατικών κομμάτων; Χρειάζεται ένα δημοσιογραφικό μποϊκοτάζ; Κοινωνική επαγρύπνηση; Σωστή παιδεία; Ή η αντίσταση πρέπει να είναι πιο δυναμική και μαχητική από τα παραπάνω; Η δίκη που μπορεί να συγκριθεί σε σημασία και ίσως να ξεπερνά τη δίκη της Νυρεμβέργης αποτελεί τη ραχοκοκκαλιά του νέου ντοκιμαντέρ.
Μια δημοσιογράφος ερευνά για χρόνια την οργάνωση του ελληνικού νεοναζιστικού κόμματος «Χρυσή Αυγή». Η οικονομική κατάρρευση, η πολιτική αστάθεια και οι οικογενειακές σχέσεις έρχονται σε πρώτο πλάνο καθώς το ντοκιμαντέρ προσπαθεί να ανακαλύψει «τί έχουν στο κεφάλι τους οι Χρυσαυγίτες που παρουσιάζονται ως θύματα» του συστήματος.
Διανομή: New Star
(Παρουσίαση στη σημερινή έντυπη Αμαρυσία)