Εμπνευσμένη από το βιβλίο της Σβετλάνα Αλεξίεβιτς «Ο πόλεμος δεν έχει το πρόσωπο της γυναίκας» που γράφτηκε το 1983, η ταινία του Καντεμίρ Μπαλάγκοφ, μας μεταφέρει στο Λένινγκραντ (σήμερα Αγία Πετρούπολη) το φθινόπωρο του 1945, αμέσως μετά το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, όταν η πόλη και οι κάτοικοί της προσπαθούν να επανέλθουν στην κανονικότητα, μετά από τα ψυχικά και σωματικά τραύματα που τους άφησε ο πόλεμος. Η πόλη σε ερείπια και οι άνθρωποι σκληροί, άσπλαχνοι και κυνικοί.
Μέσα σ’ αυτό το περιβάλλον η Ίγια (Βικτόρια Μινοσνιτσένκο), μια πανύψηλη κοπέλα που πάσχει από ένα μετατραυματικό στρες που την καθηλώνει ακίνητη σαν παράλυτη για μερικά λεπτά της ώρας, εργάζεται σε μια κλινική όπου βοηθάει τον διευθυντή στρατιωτικό ιατρό Νικολάι Ιβάνοβιτς να προσφέρει ευθανασία σε πάσχοντες ανίατους τραυματίες του πολέμου.
Η Ίγια με το παρατσούκλι «στέκα» (beanpole) λόγω του ύψους της, μεγαλώνει ένα μικρό παιδί, το οποίο κατά λάθος μια μέρα πέφτοντας πάνω του και μένοντας ακίνητη αρκετή ώρα λόγω του συνδρόμου της, το σκοτώνει από ασφυξία. Το παιδί ανήκε στη φίλη της Μάσα (Βασιλίσα Περελιγκίνα), η οποία επιστρέφοντας από το μέτωπο απαιτεί από την Ίγια να της γεννήσει άλλο παιδί («έχεις υποχρέωση», την πιέζει) επειδή η ίδια στο μέτωπο «εξυπηρετούσε» πολλούς στρατιώτες και έχοντας κάνει πολλές εκτρώσεις δεν μπορεί να γεννήσει.
Από εκεί και πέρα ξεκινάει ένα δράμα, που δεν αφορά μόνο την Ίγια και τη Μάγια, αλλά και τους ανθρώπους που τις συναναστρέφονται, όπως ο Δρ. Νικολάι Ιβάνοβιτς (Αντρέι Μπίκοφ) προς τον οποίο στρέφεται για βοήθεια η Ίγια και ο Σάσα (Ιγκόρ Σιρόκοφ) νεαρός γόνος μιας πλούσιας οικογένειας που έχει ερωτευτεί την Μάσα και τη φέρνει στο πλουσιόσπιτο των γονέων του για να τη συστήσει ως νύφη.
Όλα τα πρόσωπα κρύβουν μυστικά από το παρελθόν τους κατά τη διάρκεια του πολέμου που έχει αφήσει σκληρά σημάδια στις ψυχές τους και έχει μεταβάλλει τις συμπεριφορές τους.
Ο σκηνοθέτης με έναν αργό ρυθμό αφήγησης -και με τη συμβολή της σέπια φωτογραφίας της Ξένια Σερέντα- αναδεικνύει την υλική και ηθική κατάπτωση της μεταπολεμικής εποχής, βοηθάει να αποκαλυφθούν και δικαιολογεί την ψυχολογία των ηρώων του καθώς και τις παράλογες απαιτήσεις τους, οι οποίες όμως σύμφωνα με τους διαλόγους -που αποκαλύπτουν τι έχουν υποστεί κατά τη διάρκεια του πολέμου-, ακούγονται τελείως φυσιολογικές με αποκορύφωμα το διάλογο του στρατιωτικού ιατρού με την Ίγια, αλλά και εκείνον της «Μάσα με την μέλλουσα πεθερά της προς το φινάλε της ταινίας.
Συνολικά, ένα καλό κοινωνικό δράμα, που χωρίς μελοδραματισμούς αναδεικνύει τις εντάσεις στη σχέση ειδικά των δύο κοριτσιών, αλλά και τις εσωτερικές συγκρούσεις όλων των βασικών χαρακτήρων της πλοκής. (Κριτική μου στο myfilm.gr)
INFO
Προβάλλεται από 9/1/20
Είδος: Δράμα
Χώρα: Ρωσία (2019)
Σκηνοθεσία: Κάντεμιρ Μπαλάγκοφ
Παίζουν: Βικτόρια Μιροσνιτσένκο, Βασίλισα Περελίτζινα, Κονσταντίν Μπαλακίρεφ, Αντρέι Μπικόφ, Όλγα Ντραγκούνοβα, Τίμοφεϊ Γκλάζκοφ, Κσένια Κουτέποβα
Σύνοψη: 1945, Λένινγκραντ. Ο Β' Παγκόσμιος Πόλεμος έχει αφήσει την πόλη σε συντρίμμια και τους ανθρώπους εξαντλημένους σωματικά και ψυχικά. Η πολιορκία τελείωσε αλλά η μάχη για τη ζωή συνεχίζεται. Δύο νεαρές γυναίκες, η Ίγια και η Μασά προσπαθούν να ξαναφτιάξουν τη ζωή τους.
Διανομή: Seven Films