8/1/20

1 9 1 7

Μια τυπική ιστορία ηρωισμού και αυτοθυσίας με αντιπολεμικό μήνυμα δοσμένη με έναν απαράμιλλο, μεγαλειώδη τρόπο από τον Σαμ Μέντεζ, ο οποίος προσπάθησε να την αφηγηθεί με ένα μονοπλάνο, χρησιμοποιώντας κάθε ευκολία που του παρέχει η ψηφιακή τεχνολογία. 

Ένα εγχείρημα που είχε πετύχει πριν 72 ακριβώς χρόνια ο Άλφρεντ Χίτσκοκ με το έργο του «Η θηλειά» (The rope, 1948) ο οποίος αργότερα ομολόγησε ότι δεν ήταν δυνατόν να το επιτύχει αυτό αφού κάθε 20’ ήταν αναγκασμένος να αλλάζει πομπίνα φιλμ (τόσος ήταν ο χρόνος κάθε πομπίνας φιλμ) στην μηχανή λήψης. Έτσι μόλις πλησίαζε ο χρόνος εξάντλησης του φιλμ, περνούσε με την κάμερα από την πλάτη κάποιου ηθοποιού και cut. Συνέχιζε δε αργότερα με νέα πομπίνα και αφού οι ηθοποιοί έκαναν κάποιο διάλλειμα.
Εξίσου εντυπωσιακά, επίσης, χρησιμοποίησε την ίδια μέθοδο και ο Αλεξάντρ Σοκούροφ, όταν γύρισε την ταινία «Ρωσική κιβωτός» (2002), που αναπαριστούσε 200 και βάλε χρόνια της Ρωσικής ιστορίας, διασχίζοντας 33 τεράστιες αίθουσες του Μουσείου Ερμιτάζ γεμάτες με 3.000 ηθοποιούς και κομπάρσους ντυμένους με ρούχα της κάθε ιστορικής εποχής, που συζητούσαν μεταξύ τους ή με έναν κεντρικό αφηγητή που περνούσε ανάμεσά τους χωρίς να τον βλέπει ο θεατής, αφού ήταν η κάμερα του Σοκούροφ. 
Ανεξάρτητα από τα πιο πάνω, το εγχείρημα του Σαμ Μέντεζ είναι αξιοθαύμαστο, αφού παρακολουθώντας κατά βήμα τους δύο βασικούς χαρακτήρες της ιστορίας (τους υποδύονται οι Τζορτζ Μακέι και Ντιν-Τσαρλς Τσάπμαν) μέσα στα χαρακώματα, κάτω από υπόγειες σήραγγες, στα πεδία μάχης, μέσα στη λάσπη, σε λίμνες και ποτάμια με καταρράκτες κατάφερε να συντονίσει ανθρώπους, οχήματα, αεροπλάνα, ακόμα και αρουραίους, ανάμεσα σε φωτοβολίδες που φωτίζουν τη νύχτα και βόμβες που εκρήγνυνται, έτσι ώστε να φαίνεται ότι όλα συμβαίνουν τυχαία και μάλιστα σε πραγματικό χρόνο και όχι σκηνοθετημένα. Στην επιτυχία του αυτή συνέβαλαν και το «αόρατο» Μοντάζ του Λι Σμιθ, καθώς και η Διεύθυνση Φωτογραφίας του βραβευμένου Ρότζερ Ντίκινς, ο οποίος είχε την υπομονή παρά τις διαφορετικές μέρες γυρισμάτων να περιμένει τις ίδιες καιρικές συνθήκες με τις προηγούμενες λήψεις ώστε να μη χάνεται η οπτική συνέχεια των πλάνων.
Εκτός από την τεχνική αρτιότητα και κάποιες υπερβολές του σεναρίου (με κυριότερη την πτώση του αεροπλάνου), οι ερμηνείες είναι εξαιρετικές και ειδικά η συγκλονιστική ηθοποιία του νεαρού Τζορτζ Μακέι, που κουβαλάει στους ώμους του (εκτός από τα σακίδιο και την υπόλοιπη πολεμική του εξάρτηση), όλο το ψυχολογικό βάρος από τον θάνατο που τον γυροφέρνει, τις απώλειες φίλων και εν κατακλείδι της ενδεχόμενης αναίτιας επίθεσης απέναντι σε μια σκόπιμη υποχώρηση-παγίδα του εχθρού.
INFO
Προβάλλεται από 9/1/20
Είδος: Περιπέτεια, Δράμα, Πολεμική 
Χώρα: Ενωμένο Βασίλειο, ΗΠΑ (2019)
Σκηνοθεσία: Σαμ Μέντες 
Παίζουν: Τζορτζ Μακέι, Ντιν-Τσαρλς Τσάπμαν, Μαρκ Στρονγκ, Άντριου Σκοτ, Ρίτσαρντ Μάντεν, Κλερ Ντιμπούρκ, Κόλιν Φερθ, Μπένεντικτ Κάμπερμπατς 
Σύνοψη: Στην καρδιά του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου, δύο νεαροί Βρετανοί στρατιώτες, ο Σκόφιλντ (Τζορτζ ΜακΚέι) και ο Μπλέικ (Ντιν-Τσαρλς Τσάπμαν) αναλαμβάνουν μια σχετικά δύσκολη και επικίνδυνη αποστολή. Σε μια μάχη ενάντια στο χρόνο, πρέπει να περάσουν στα εδάφη του αντιπάλου που υποχωρεί και να παραδώσουν ένα μήνυμα στις δικές τους προωθημένες μονάδες να σταματήσουν μια θανάσιμη επίθεση που θα κοστίσει τις ζωές εκατοντάδων στρατιωτών. Ανάμεσα σε αυτούς βρίσκεται και ο αδερφός του Μπλέικ.
Διανομή: Odeon