13/12/18

Roma

Ρόμα, λέγεται μια περιοχή που βρίσκεται δυτικά του ιστορικού κέντρου της πόλης του Μεξικού και γύρω από αυτή την περιοχή διαδραματίζονται τα γεγονότα της ταινίας προς το τέλος του 1970 και αρχές 1971. Σ’ αυτή την περιοχή, η ηρωίδα της ταινίας Κλεό εργάζεται μαζί με την Αντέλα, στο σπίτι ενός ευκατάστατου γιατρού του Αντόνιο που ζει με τη γυναίκα του Σοφία, τα τέσσερα παιδιά τους και τη μητέρα του γιατρού Τερέζα. Το «ζει» είναι ευφημισμός, αφού ο γιατρός λείπει συνεχώς σε κάποιο συνέδριο στο Κεμπέκ του Καναδά, το οποίο συνέδριο δεν είναι άλλο παρά η ύπαρξη ερωμένης, που θα οδηγήσει αργά ή γρήγορα σε διάλυση της οικογένειας.

Η υποβόσκουσα ένταση της ζωής στο σπίτι λόγω της απουσίας του γιατρού, προστίθεται στις ψυχολογικές πιέσεις που δέχεται η Κλεό και από τις άλλες ευθύνες τη  μέσα στο σπίτι (καθαριότητα, φροντίδα παιδιών, μαγείρεμα κλπ). Διέξοδός της θα είναι ο  δεσμός της με τον Φερμίν που εκπαιδεύεται στις πολεμικές τέχνες, ο οποίος θα την καταστήσει έγκυο και θα εξαφανιστεί. 
Ο Αλφόνσο Κουαρόν (Τα Παιδιά των Ανθρώπων και Gravity) παρακολουθεί με το φακό του από κοντά την Κλεό, τις δουλειές της, την υπευθυνότητά της, το άγχος της και τα ψυχολογικά της προβλήματα, με φόντο ένα Μεξικό που υποδέχεται το νέο έτος 1971 με πολιτικές αναταραχές και διαδηλώσεις. Ένα Μεξικό που δεν είναι αυτό που γνωρίζουμε από τους τουριστικούς οδηγούς, αλλά μια χώρα και μια κοινωνία ηφαίστειο που περιμένεις να εκραγεί ανά πάσα στιγμή. 
Μέσα από το τέλεια εκφραστικό πρόσωπο και τα θλιμμένα μάτια της Κλεό, παρακολουθούμε τις εντάσεις στην αγορά, στους χώρους ψυχαγωγίας, στα νοσοκομεία, στα σουπερμάρκετ, που δημιουργούνται από ένα σκληρό και απάνθρωπο καθεστώς, το οποίο επιτρέπει σε ομάδες αναρχοαυτόνομων να λειτουργούν ως τηρητές του νόμου και της τάξης.
Συγκλονιστικές σκηνές παρελαύνουν από την οθόνη, ενώ ακόμα και η από μακριά γαλήνια θάλασσα μπορεί να αποτελέσει ένα στοιχείο θρίλερ για τον ψυχισμό της Κλεό (και του θεατή ταυτόχρονα), όπως επίσης και μια πυρκαγιά στο δάσος, μπορεί να αποτελέσει στοιχείο αλληλεγγύης, μεταξύ ανθρώπων που άλλες στιγμές δεν γυρίζουν να κοιτάξουν ο ένας τον άλλο, ενώ και η εκπαίδευση του Φερμίν στις πολεμικές τέχνες αποκαλύπτει στο θεατή, πώς το καθεστώς έχει βάλει το χεράκι του στις «αυτόνομες» ομάδες να βοηθούν την αστυνομία στις διαδηλώσεις.
Είναι πάμπολλα τα θέματα που θίγει μέσα από την ταινία του ο Αλφόνσο Κουαρόν γύρω από τις σχέσεις μέσα στην οικογένεια, στην κοινωνία, το κράτος, την κυβέρνηση και την εξουσία γενικότερα. Θέματα που τα αντιμετωπίζει με σκληρή και διεισδυτική ματιά για να φτάσει στο φινάλε με ένα αισιόδοξο μήνυμα, τουλάχιστον μέσα από τις προσωπικές σχέσεις και τη λύτρωση που επέρχεται. Και όλα πάντοτε μέσα από το βλέμμα της Κλεό, που δεν το βάζει κάτω, όπως άλλωστε και η κυρία της, η Σοφία, που θα τακτοποιήσει το θέμα με το γιατρό σύζυγό της, χωρίς να πληγώσει τα παιδιά της και χωρίς να στραφεί εχθρικά προς το προσωπικό της, την Κλεό και την Αντέλα..
Αριστούργημα (Κριτική μου στο myFilm.gr)
INFO
Προβάλλεται από 13/12/18 
Είδος: Δράμα / Κοινωνική
Σκηνοθεσία: Αλφόνσο Κουαρόν
Παίζουν: Γιαλίτσα Απαρίθιο, Μαρίνα Ντε Ταβίρα, Ντιέγκο Κορτίνα Οτρέι 
Σύνοψη: Το πιο προσωπικό έργο μέχρι σήμερα του βραβευμένου με Όσκαρ σκηνοθέτη και σεναριογράφου Αλφόνσο Κουαρόν ("Gravity", "Τα Παιδιά των Ανθρώπων", "Θέλω και τη Μαμά σου"), το "Ρόμα" είναι η ιστορία της Κλέο (Γιαλίτσα Απαρίθιο), μιας νεαρής οικιακής βοηθού που εργάζεται σε μια οικογένεια στη μεσοαστική συνοικία της Ρόμα, στην Πόλη του Μεξικού. Σαν να γράφει ένα γεμάτο αγάπη γράμμα στη γυναίκα που τον μεγάλωσε, ο Κουαρόν αντλεί έμπνευση από τη δική του παιδική ηλικία και δημιουργεί μια ζωντανή και συγκινητική ταινία για τις ενδοοικογενειακές διαμάχες και την κοινωνική ιεραρχία εν μέσω των πολιτικών αναταραχών της δεκαετίας του '70. 
Πρόκειται για το πρώτο έργο του Κουαρόν μετά το "Gravity" του 2013
(Προβάλλεται από 14/12/2018 στο Netflix)