24/8/19

«Πίσω από κλειστές πόρτες» της B. A. Paris

Η B. A. Paris είναι συγγραφέας Γαλλο-ιρλανδικής καταγωγής, η οποία μεγάλωσε στην Αγγλία και έζησε το μεγαλύτερο μέρος της ενήλικης ζωής της στη Γαλλία. Έχει γράψει άλλα δύο μυθιστορήματα μετά το «Πίσω από κλειστές πόρτες». Το  «Η κατάρρευση» και το «Φέρε με πίσω», που κυκλοφορούν στην Ελλάδα από τις εκδόσεις Bell.

Τα είχα και τα τρία στη βιβλιοθήκη μου και δεν τα είχα ακουμπήσει καν, όταν η φίλη μου η Χριστίνα, μια «διαβαστερή» κοπέλα (καλή της ώρα σε όποια παραλία κι αν βρίσκεται τώρα), με ρώτησε: «Μα καλά τώρα, δεν έχεις διαβάσει ούτε το πρώτο της;» Σκέφτηκα «δεν μπορεί, για να εκρήγνυται η Χριστίνα, κάτι τρέχει με το πρώτο». Πήγα στο ράφι, το τράβηξα και διάβασα το οπισθόφυλλο: «Ο Τζακ, γοητευτικός, πετυχημένος δικηγόρος, αφοσιωμένος σύζυγος και η Γκρέις  εκλεπτυσμένη, άριστη νοικοκυρά, φυλακισμένη. Όλοι γνωρίζουν ένα ζευγάρι σαν τον Τζακ και την Γκρέις. Αυτός είναι έξυπνος, εμφανίσιμος και πλούσιος. Εκείνη είναι γλυκιά, ευγενική και γοητευτική. Μπορεί να μη θες να τους συμπαθήσεις, αλλά στο τέλος τους συμπαθείς. Θα ήθελες να γνωρίσεις την Γκρέις λίγο καλύτερα. Όμως συνειδητοποιείς ότι αυτό δεν είναι και τόσο εύκολο. Γιατί ο Τζακ και η Γκρέις είναι πάντοτε μαζί. Ορισμένοι μπορεί αυτό να το θεωρήσουν πραγματική αγάπη. Κάποιοι άλλοι, μπορεί να αναρωτηθούν γιατί η Γκρέις δεν απαντάει ποτέ στο τηλέφωνο.  Ή για ποιο λόγο, ενώ δεν εργάζεται, δε βρίσκει ποτέ χρόνο να βγει για έναν καφέ. Πώς είναι δυνατόν να είναι εξαίσια μαγείρισσα, αλλά να παραμένει τόσο αδύνατη; Και στα παράθυρα του υπνοδωματίου; Γιατί υπάρχουν κάγκελα; Κάποιες φορές ο τέλειος γάμος είναι το τέλειο ψέμα».
«Κλισέ», σκέφτηκα μόλις το διάβασα. Εκείνος πλούσιος, εκείνη πτωχή μεν αλλά γλυκιά και τρυφερή, την «αγοράζει» και την κλείνει στο σπίτι μη του την κλέψουν και εκείνη ζει στενόχωρα και καταπιεσμένη μέχρι να ξεσπάσει. Το πολύ-πολύ εκείνος να έχει κάποιο παρελθόν σαν τον άντρα της Ρεβέκκας (της Δάφνης Ντυ Μωριέ) και να μην μπορεί να το ξεπεράσει. Έλα όμως που όταν άρχισα να διαβάζω το «Πίσω από τις κλειστές…» τα πράγματα δεν ήταν ακριβώς έτσι… 
Γραμμένο με αφηγήσεις flashback, ξεκινάει με τη γνωριμία του ζεύγους και προχωράει αλλόκοτα σε κάτι που προβλέπεις, αλλά δεν γνωρίζεις πώς θα επέλθει. Οι δυνατότητες της «έγκλειστης» (ας την πούμε έτσι) Γκρέις για να πετύχει «κάτι» και να «σπάσει τα δεσμά της» (κλισέ αυτό, έτσι;) είναι ελάχιστες. Τι μπορεί να κάνει; Κάτι μου περνούσε από το μυαλό και έτσι έχοντας την αγωνία, να που έφτασα στο τέλος, που είναι τελείως απροσδόκητο. Δεν το συζητώ. Είχε δίκιο τελικά, η φίλη μου η Χριστίνα. Έπρεπε να το είχα διαβάσει νωρίτερα.
Τώρα ξεκινώ την «Κατάρρευση», για την οποία στο οπισθόφυλλο αναφέρεται: «Η Κας 'Αντερσον δε βοήθησε τη γυναίκα μέσα στο αυτοκίνητο. Εξάλλου εκείνη τη νύχτα έβρεχε καταρρακτωδώς και το αυτοκίνητο ήταν σταματημένο σε έναν πολύ επικίνδυνο δρόμο, μέσα στο δάσος. Μόνο που το επόμενο πρωινό έμαθε ότι η γυναίκα βρέθηκε νεκρή. Τώρα, οι τύψεις την βασανίζουν. Όμως δεν είναι μόνο αυτό. Το τηλέφωνο χτυπάει, αλλά από την άλλη άκρη της γραμμής δεν ακούγεται κανείς. Και αυτό επαναλαμβάνεται σχεδόν κάθε μέρα. Η Κας είναι σίγουρη ότι κάποιος την παρακολουθεί. Και σαν να μην έφταναν όλα, αρχίζει να ξεχνάει διάφορα μικροπράγματα. Πήρε τα χάπια της; Πού άφησε τα κλειδιά του αυτοκινήτου; Ποιος είναι ο κωδικός του συναγερμού; Και εκείνο το μαχαίρι στην κουζίνα; Είχε στ' αλήθεια αίμα πάνω του;»
Υπολογίζω δε ότι σε μερικές μέρες θα ξεκινήσω και το «Φέρε με πίσω» στο οποίο ο Φιν και η Λέιλα είναι νέοι και ερωτευμένοι. Καθώς επιστρέφουν οδικώς από τις διακοπές τους στη Γαλλία, ο Φιν κάνει μια στάση σε ένα υπαίθριο πάρκινγκ και αφήνει τη Λέιλα μόνη στο αυτοκίνητο. Όταν γυρίζει, μερικά λεπτά αργότερα, η Λέιλα έχει εξαφανιστεί χωρίς κανένα ίχνος. Αυτή είναι η ιστορία που λέει στην αστυνομία ο Φιν. Και είναι η αλήθεια –αλλά όχι όλη. 
Υπάρχουν μυστικά που όμως δε θα μείνουν θαμμένα. Δώδεκα χρόνια αργότερα, ο Φιν έχει ξαναφτιάξει τη ζωή του με την Έλεν, την αδερφή της Λέιλα, όταν δέχεται ένα τηλεφώνημα. Κάποιος έχει δει τη Λέιλα. Είναι όντως εκείνη όμως; ή κάποια που προσποιείται ότι είναι η Λέιλα; Και, αν είναι εκείνη, τι θέλει; Και τι συνέβη πραγματικά τη νύχτα της εξαφάνισής της;