21/7/12

Ο εραστής της κομμώτριας, πάλι

Αξίζει να ξαναδεί κανείς αυτή την ταινία, μόνο και μόνο για να απολαύσει την ερμηνεία του μεσήλικα Ζαν Ροσφόρ, το πρόσωπο του οποίου εκφράζει όλα εκείνα τα παιδικά και ανεκπλήρωτα όνειρα και τις ευκαιρίες που χάθηκαν, αλλά και τον νεανικό ενθουσιασμό που φουντώνει ακόμα και στις μεγάλες ηλικίες. Επίσης, για όλη γενικά τη ρομαντική και γλυκιά σαν ανάμνηση ατμόσφαιρα του έργου.
Την έχω συμπεριλάβει στις «100 αγαπημένες» μου, αυτές που μου αρέσει να βλέπω πάλι κατά καιρούς. Γιατί στις 100; Με δυο λόγια, για τον ερωτισμό που υποβόσκει σε όλη τη διάρκεια της ταινίας, η οποία ξεκινά από έναν ανεκπλήρωτο και τραυματικό παιδικό έρωτα. Για τη μουσική επένδυση του Michael Nyman (Μαθήματα Πιάνου), που σε χαλαρώνει και σε κάνει να νοσταλγείς τα παιδικά σου χρόνια. Για το σενάριο που περιγράφει την ίδια τη ζωή, η οποία είναι γεμάτη όνειρα, στόχους, προσπάθειες, απογοητεύσεις, χαρά, ευτυχία, πόνο, θλίψη. Και εκπλήξεις...
Υπόθεση: Ο μικρός Αντουάν πηγαίνει για κούρεμα όσο πιο συχνά μπορεί, και ο λόγος είναι πολύ απλός: έχει ερωτευτεί την κυρία Σαφέρ, την κομμώτρια της γειτονιάς. Ερωτεύεται τα πάντα πάνω της, τις πληθωρικές της καμπύλες, το άγγιγμα των χεριών της, τις μυρωδιές της, ακόμα και τις αυτοκτονικές της τάσεις. Τα χρόνια περνάνε, αλλά ο Αντουάν δεν έχει αλλάξει. Παντρεύεται επιτέλους την ιδεώδη γυναίκα, την αισθησιακή, γήινη, χυμώδη κομμώτρια Ματίλντ. Οι δυο τους βιώνουν το απόλυτο όνειρο του έρωτα, μέσα από παιχνίδια και σαγηνευτικούς ανατολίτικους χορούς - με αποτέλεσμα...
Σκηνοθεσία: Πατρίς Λεκόντ
Με τους: Ζαν Ροσφόρ, Άνα Γκαλίενα, Ρολάντ Μπερτέν, Μορίς Σεβί, Φιλίπ Κλεβενό
Προβάλλεται: από 26-7-2012

(Κριτική μου και στο myFilm)

13/7/12

Η μηχανή της χαράς (Hysteria)

ή Πως ανακαλύφθηκε ο δονητής (ξέρετε ποιός)
Να χαρώ, τον ελληνικό τίτλο! Γιατί δεν τους άρεσε η «Υστερία»; Έτσι κι αλλιώς το φιλμ δεν είναι σοφιστικέ, ώστε να προβληματιστεί κάποιος. Ούτε αντιμετωπίζει το θέμα της ανακάλυψης του δονητή με σοβαρότητα, η οποία μάλιστα ανακάλυψη έρχεται προς το (προβλέψιμο) τέλος της ταινίας και αφού έχει ακουστεί και η ατάκα δια στόματος της πόρνης Molly the Lolly: «Δώστε ένα σύντομο όνομα σ’ αυτό το μηχανάκι, ώστε να μπορούν να το ζητούν τα κορίτσια;». Θέλω να πω, ότι ο τίτλος  «Η μηχανή της χαράς», καταστρέφει το μοναδικό σασπένς της ταινίας, από τη στιγμή που διαβάζεις πως πρόκειται για πραγματική ιστορία (really) και βλέπεις τον εφευρέτη (που υποδύεται ο Ρούπερτ Έβερετ) να πειραματίζεται με ένα  ηλεκτρικό φτερό για το ξεσκόνισμα. Τέλος πάντων.
Η ταινία διαπραγματεύεται, την ανακάλυψη του Δονητή με λανθασμένο τρόπο, όπως ακριβώς και η συντηρητική κοινωνία του 1880 αντιμετώπιζε τις γυναίκες και τα αδιέξοδά τους με λανθασμένο τρόπο σαν υστερικές.
Θα μπορούσε να είναι μια ταινία με ιατρικό περιεχόμενο, αφού η ανακάλυψη στηρίχτηκε σε δήθεν ιατρικές παρατηρήσεις (και αν προσέξτε, σε όλη την ταινία δεν ακούγεται ποτέ η λέξη «οργασμός», ενώ οι γυναίκες που επισκέπτονταν τον δόκτορα που υποδύεται ο Τζόναθαν Πράις, ουσιαστικά πήγαιναν για να τις χαϊδέψει στα απόκρυφα σημεία τους και να φύγουν «ανακουφισμένες»).
Επίσης, η ταινία θα μπορούσε να είναι κωμωδία, αλλά δεν έχει κωμικά στοιχεία! Βλέπεις ο οργασμός είναι πολύ σοβαρή υπόθεση, για να αντιμετωπίζεται ως «υστερία» και η Μάγκι Γκίλενχααλ, που υποδύεται τη σουφραζέτα κόρη του «δόκτορα που χαϊδεύει», δεν πείθει ως επαναστάτρια, παρά τις καλές προθέσεις της. Τι να τα κάνεις τα κηρύγματα για τα δικαιώματα των γυναικών προς το τέλος της ταινίας, όταν έχει προηγηθεί η άρια της «Τραβιάτας» από μια ικανοποιημένη πελάτισσα του δόκτορα;
Κατάφερε να μου θυμίσει τις άριες ευχαρίστησης της Μαντλίν Κάαν στο τέλος της ταινίας «Φρανκενστάιν Τζούνιορ» (1974) του Μελ Μπρουκς, που έκανε έρωτα με τον «μεταλλαγμένο» Τζιν Γουάιλντερ.
Σκηνοθεσία: Τάνια Γουέξλερ
Με τους: Μάγκι Γκίλενχααλ, Χιου Ντάνσι, Τζόναθαν Πράις, Φελίσιτι Τζόουνς, Ρούπερτ Έβερτ, Άσλεϊ Γιένσεν, Γκέμα Τζόουνς, Άν Κάνσελορ, Σέρινταν Σμιθ
Προβάλλεται από 26-7-2012

(Κριτική μου στο myFilm)

4/7/12

Όλα για την Εύα (1944)

Η απόλυτη ταινία, για την με κάθε τρόπο και θυσία, ικανοποίηση των φιλοδοξιών ενός ατόμου.
Σφιχτοδεμένη τόσο σεναριακά όσο και σκηνοθετικά, η ταινία κυριολεκτικά δεν σε αφήνει να χαλαρώσεις στο κάθισμά σου με αυτή την ιστορία γύρω από τα παρασκήνια, αλλά και το προσκήνιο του θεάτρου.
Οι ερμηνείες είναι όλες μια και μια: Η Μπέτι Ντέιβις τέλεια, ως θεατρική ηθοποιός που προδίδεται από την κοπέλα που εμπιστεύεται.
Ο αμοραλισμός και ο κυνισμός βρίσκουν τον άνθρωπό τους στην Αν Μπάξτερ, που υποδύεται άψογα την χωρίς βάθος προσωπικότητα της Εύας, η οποία αναστατώνει τη μικρή θεατρική κοινωνία, ενώ και η Θέλμα Ρίτερ, είναι εξαιρετική, ως υπηρέτρια, που έχει προβλέψει το χαρακτήρα της Εύας.
Ωραίος δε, είναι και ο (μετέπειτα καρατερίστας) Τζορτζ Σάντερς, που εδώ, σε ηλικία 44 ετών υποδύεται έναν καυστικό κριτικό, που λέει τη χαρακτηριστική ατάκα για την Κάσγουελ μια νεαρή ηθοποιό του θιάσου (που την υποδύεται η Μέριλιν Μονρόε): «Α, αυτή, είναι απόφοιτος της δραματικής σχολής της Κοπακαμπάνα».
Η Πολίν Καέλ, η διάσημη αμερικανίδα κριτικός κινηματογράφου, είχε γράψει τότε για την ταινία: «Από τις πιο απολαυστικές ταινίες που έγιναν ποτέ»
Δεν πήρε άδικα τα έξι Όσκαρ, ενώ ήταν υποψήφια και για άλλα οκτώ!
Υπόθεση: Η Μάργκο Τσάνινγκ είναι η μεγαλύτερη σταρ του Μπρόντγουεϊ, η οποία έχει κλείσει τα σαράντα κι η ηλικία της έχει αρχίσει να φαίνεται. Ένα βράδυ μετά από μια παράσταση, μια φίλη της Μάργκο, η Κάρεν Ρίτσαρντς της συστήνει, στα καμαρίνια του θεάτρου, μια νεαρή θαυμάστρια, την Ιβ "Έυα" Χάρρινγτον. Η Εύα δηλώνει ότι έχει παρακολουθήσει όλες τις παραστάσεις της Μάργκο, ότι είναι κι εκείνη επίδοξη ηθοποιός κι ότι η Μάργκο με τις ερμηνείες της, δίνει λίγη χαρά κι ελπίδα στην ταλαιπωρημένη και μες τη φτωχιά ζωή της. Η Μάργκο κολακεύεται και ενθουσιάζεται με το ήθος, τη σεμνότητα και την λατρεία που έχει η νεαρή κοπέλα για αυτήν τόσο ώστε να την κάνει προστατευόμενή της. Αυτές τις αρετές της Εύας δείχνουν να εκτιμούν κι οι υπόλοιποι φίλοι της Μάργκο, ο εραστής της και σκηνοθέτης Μπιλ Σάμσον, ο θεατρικός συγγραφέας Λόιντ Ρίτσαρτς κι η σύζυγός του Κάρεν, το μοναδικό άτομο που δεν πιστεύει την ιστορία της Εύας είναι η οικονόμος της Μάργκο, Μπέρντι, η οποία θεωρεί δικαιολογημένα ότι η Εύα υποκρίνεται κι ότι δεν είναι αυτό που θέλει να δείξει. Η Εύα έχοντας πλέον αποκτήσει την εμπιστοσύνη της Μάργκο θα προσπαθήσει με τη βοήθεια ενός κυνικού θεατρικού κριτικού του Άντισον ΝτεΓουίτ να κλέψει από τη Μάργκο καριέρα, εραστή και φίλους. Η Μάργκο την καταλαβαίνει κι ακονίζει τα νύχια της προσπαθώντας να σώσει ότι είναι για αυτή πολυτιμότερο.
Σκηνοθεσία: Τζόζεφ Λέο Μάνκιεβιτς
Με τους: Μπέτι Ντέιβις, Αν Μπάξτερ, Τζορτζ Σάντερς, Σελέστ Χολμ, Γκάρι Μέριλ, Χιού Μάρλοου, Μέριλιν Μονρόε, Θέλμα Ρίττερ, Γκρέγκορι Ράτοφ, Μπάρμπαρα Μπέιτς, Γουόλτερ Χάμπτεν
Προβάλλεται: από 26-7-2012

(Κριτική μου και στο myFilm

Αρσενικό και παλιά δαντέλα (1950)

Μαύρη κωμωδία από τις λίγες, κατά την οποία ένας ολίγον υπερβολικός, αυτή τη φορά, Cary Grant προσπαθεί με γλυκόλογα –μάταια- να πείσει τις δύο θείες του, ότι δεν πρέπει να βάζουν αρσενικό στο κρασί των επισκεπτών τους. Αυτές πάλι τον καθησυχάζουν συνεχώς ότι επιτελούν κοινωνικό έργο, αφού δεν δηλητηριάζουν όποιον κι όποιον, αλλά μόνον αυτούς που διάγουν μια ζωή μίζερη, οπότε απαλλάσσουν την κοινωνία, αλλά και τους ίδιους από τη μιζέρια τους.
Πρόκειται για μια πολύ καλή απόδοση ενός θεατρικού έργου, που παιζόταν στο Μπρόντγουεϊ γύρω στα τέσσερα χρόνια.
Εξαιρετικές ερμηνείες, τόσο από τις δύο θείες (Josephine Hull και Jean Adair, που έπαιζαν και στο θεατρικό έργο), όσο και από τον Raymond Massey, που υποδύεται έναν ψυχοπαθή δολοφόνο που πάει να κρυφτεί σπίτι τους, αλλά και τον απίστευτα «κακό» Peter Lorre, που υποδύεται έναν μανιακό χειρουργό ειδικευμένο στο face lifting. Συγκριτικά δε, με αυτούς τους δύο, οι θείες είναι αγγελούδια. Αρκετά καλή, επίσης, είναι και η Priscilla Lane, που υποδύεται τη  μνηστή του Cary Grant.
Σκηνοθεσία: Φρανκ Κάπρα
Με τους: Κάρι Γκραντ, Πρισίλα Λέιν, Ρέιμοντ Μάσεϊ, Τζακ Κάρσον, Πίτερ Λόρε, Έντουαρντ Έβερετ Χόρτον
Προβάλλεται: από 19-7-2012

(Κριτική μου και στο myFilm)

2/7/12

Ψαρεύοντας σολομούς στην Υεμένη

Ο σκηνοθέτης του Chocolat καταφέρνει αυτή τη φορά να μας δώσει μια ιστορία πλατωνικού έρωτα με ένα πραγματικά ιδιαίτερο τρόπο και με ένα φόντο, που δεν θα μπορούσαμε να το φανταστούμε εάν δεν το βλέπαμε: τα πολιτικά, οικονομικά και δημοσίων σχέσεων παρασκήνια για τη σύσφιξη των σχέσεων Μεγάλης Βρετανίας και Υεμένης.
Ο ήρωας της ταινίας (Γιούαν Μακ Γκρέγκορ), ως επιστήμων από την αρχή μας ειδοποιεί περί του γελοίου του θέματος (μεταφορά 10.000 σολομών από τον υγρό βορρά στην ξηρασία της Υεμένης). Τι να το κάνεις όμως; Όταν ο πάμπλουτος σεΐχης, η εταιρεία επενδύσεων που τον εκπροσωπεί και το γραφείο τύπου του πρωθυπουργού της Βρετανίας θέλουν σολομούς στην έρημο και η εταιρεία παραγωγής της ταινίας το βρίσκει όλο αυτό φυσιολογικό για σενάριο, δεν υπάρχει άλλη λύση. Θα ψαρέψουμε όλοι μαζί σολομούς κάτω από ένα τεράστιο φράγμα και ας απειλείται με σαμποτάζ από τους ντόπιους ιμάμηδες. Πως θα γίνει αυτό; Μα με σκηνοθέτη τον Λάσε Χάλστρομ, που δίνει μαθήματα σκηνοθεσίας και ειδικά στα θέματα που έχουν σχέση με λεπτά συναισθήματα.
Ο σκηνοθέτης λοιπόν, παίρνει τους ήρωές του, έναν γοητευτικό επιστήμονα ιχθυολόγο και μια όμορφη νεαρή σύμβουλο επενδύσεων και τους στέλνει μαζί στο εξωτικό τοπίο της Υεμένης, Ο Γιούαν Μακ Γκρέγκορ εγκαταλειμμένος από μια καριερίστα σύζυγο και η Έμιλυ Μπλαντ στερημένη από τον πεζοναύτη φίλο της που θεωρείται και αγνοούμενος στο Αφγανιστάν, μοιραζόμενοι το ίδιο πάθος για τους σολομούς, ερωτεύονται με έναν τρόπο που σπάνια βλέπουμε στο σύγχρονο σινεμά. Μόνον με βλέμματα, υπονοούμενα, κινήσεις και υποψίες. Φιλί, ούτε ένα. Σκέψεις για σωματική επαφή καμία. Μόνον ο σεΐχης (Αμρ Γουέικντ) τα βλέπει αυτά και ίσως η Κριστίν Σκοτ Τόμας, που είναι υπεύθυνη του γραφείου τύπου του βρετανού πρωθυπουργού και θέλει να εκμεταλλευτεί την κατάσταση για να… τρέξει το δικό της ψηφοθηρικό project.
Οι ερμηνείες είναι άψογες, οι διάλογοι έξυπνοι και σπιρτόζικοι, η σκηνοθεσία δεν σε αφήνει να πάρεις ανάσα ή να σκεφτείς το απίθανο σενάριο, το οποίο με την ζεστή σε γήινα χρώματα φωτογραφία και την αισθαντική μουσική (του Ντάριο Μαριανέλι), γίνεται τόσο πιστευτό, που ετοιμάζεσαι να κλείσεις δωμάτιο για την Υεμένη φέτος το καλοκαίρι (και να πάει στα κομμάτια η λιτότητα).
Η ταινία είναι ένα ευχάριστο αισθηματικό αριστούργημα. Οι δε ευαίσθητες ψυχές καλό είναι να έχουν και ένα κουτί χαρτομάντιλα μαζί τους.
Σκηνοθεσία: Λάσε Χάλστρομ
Με τους: Έμιλι Μπλαντ, Γιούαν Μακγκρέγκορ, Κριστίν Σκοτ Τόμας, Αμρ Γουέικντ
Προβολή: από 5-7-2012

(Κριτική μου και στο myFilm)

30/6/12

...Ούτε στον εχθρό μου

Η ταινία που επιβεβαιώνει την παροιμία «μαζί δεν κάνουμε και χώρια δεν μπορούμε», της Αν Φοντέν δεν είναι κι άσχημη. Είναι ανάλαφρη, έξυπνη και με αρκετές δόσεις χιούμορ, αισθηματική κωμωδία, πάνω στις ετερόκλητες σχέσεις. Στις σχέσεις μεταξύ ανθρώπων διαφορετικής κουλτούρας και διαφορετικής οικονομικής επιφάνειας.
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ είναι εξαιρετική στο ρόλο της σοβαρής και συγκρατημένης διευθύντριας του ιδρύματος τεχνών, ενώ ο Μπενουά Πελβούρ είναι πολύ καλός στο ρόλο του άξεστου, απολίτιστου και βάρβαρου (αλλά κατά βάθος καλοκάγαθου), που μπαίνει ξαφνικά στη ζωή της για να την αναστατώσει. Η σχέση τους είναι προβλέψιμη από την αρχή της ταινίας, αλλά υπάρχει ακόμα ένας άντρας, ο οποίος είναι μεγαλύτερος, μετρημένος, σοβαρός, συντηρητικός, που συζεί με την Ιπέρ (ο κομψός και φινετσάτος Αντρέ Ντισολιέ), ο οποίος αποτελεί και την έκπληξη του σεναρίου.
Η ταινία βλέπεται ευχάριστα και πρέπει να σημειώσω ότι εμφανίζεται και ο διάσημος γιαπωνέζος ζωγράφος (που ζει στη Νέα Υόρκη) Χιρόσι Σουγιμότο υποδυόμενος τον εαυτό του –φυσικά- και δεχόμενος την αυστηρή κριτική του άξεστου φίλου της Ιζαμπέλ Ιπέρ.
Σκηνοθεσία: Αν Φοντέν
Με τους: Ιζαμπέλ Ιπέρ, Μπενουά Πελβουρ, Αντρέ Ντισολιέ, Βιρτζινί Εφιρά
Προβάλλεται: Από 28-6-2012

(Κριτική και στο myFilm)

28/6/12

Μεσοτοιχίες (αποξένωσης)

Ο Γκουστάβο Ταρέτο, έχοντας σα βάση την από το 2005 ομότιτλη ρομαντική κομεντί και μικρού μήκους ταινία του (η οποία είχε κερδίσει αρκετά βραβεία παγκοσμίως μεταξύ των οποίων και τα Γκραν Πρι στο Clemont Ferrand το 2006 και Πρώτο Βραβείο Χρυσή Αθήνα στις Νύχτες Πρεμιέρας), δημιουργεί μια δίωρη και δίνει νέα οπτική απέναντι στα προβλήματα που δημιουργούν στους κατοίκους τους οι μεγαλουπόλεις: αυτά της μοναξιάς, της αποξένωσης και αλλοτρίωσης γενικά.
Οι ήρωές του είναι σημερινοί νέοι που έχουν ταυτίσει το σύμπαν τους με τις όποιες ενασχολήσεις τους. Εκείνος ψάχνεται, έχει χωρίσει πρόσφατα και δεν βγαίνει έξω, οπότε βιώνει τα πάντα μέσα από το pc του και εκείνη είναι αρχιτέκτων, που καταλήγει να διακοσμεί βιτρίνες. Ζουν μόνοι και προσπαθούν να βρουν το ταίρι τους, χωρίς όμως να έχουν κατασταλάξει που πρέπει να ψάξουν.
Ενδιαφέρουσα ταινία, με λιτές ερμηνείες, πρωτότυπες γωνίες λήψης και ρομαντική χροιά, που αντιμετωπίζει το χαοτικό Μπουένος Άιρες με μια πρωτόγνωρη λυρική διάθεση, στη δημιουργία της οποίας συμβάλλει και η μουσική της.
Σκηνοθεσία: Γκουστάβο Ταρέτο
Με τους: Χαβιέ Ντρόλας, Πίλαρ Λόπεζ ντε Αγιάλα, Ινές Εφρόν, Αντριάν Ναβάρο, Ραφαέλ Φερό, Κάρλα Πίτερσον, Χόρχε Λανάτα

Προβολή: από 28/6/2012 

(Κριτική μου και στο myFilm)

14/6/12

Ο έρωτας του φεγγαριού

Παρόλο που η ταινία του Γουές  Άντερσον διαδραματίζεται σε ένα νησί, στο οποίο δεν υπάρχουν άλλοι κάτοικοι εκτός από τους προσκόπους της κατασκήνωσης και όσους έχουν άμεση σχέση με τους πρωταγωνιστές, η ταινία είναι οικουμενική και τα θέματα που θίγει αφορούν όλη την κοινωνία, από την εφηβική ηλικία, μέχρι τους ηλικιωμένους.
Ορφανός πρόσκοπος (Jared Gilman) αισθάνεται παρείσακτος, από τη στάση όλων απέναντί του, και αποφασίζει «να την κάνει». Σύμφωνη μαζί του μια γλυκιά και αυστηρή δωδεκάχρονη (Kara Hayward), η οποία παίρνει μαζί της τα βιβλία που της αρέσουν και ένα μικρό πικάπ, ενώ ο πρόσκοπος έχει όλα τα απαραίτητα για την επιβίωσή τους στο δάσος (τυπικός πρόσκοπος που «λειτουργεί» by the book).
«Σύμφωνα με τον κώδικα» όμως λειτουργεί και όλη η μικρή κοινωνία που τους περιτριγυρίζει (ο ομαδάρχης του Edward Norton, οι γονείς της μικρής Bill Murray και Frances McDormand, ο αστυνόμος Bruce Willis, η κυρία της Πρόνοιας Tilda Swinton και ο αρχηγός των προσκόπων Harvey Keitel), η οποία ενώ ανησυχεί πολύ λογικά, αντιμετωπίζει το θέμα της εξαφάνισης των δύο νέων παιδιών με τρόπο που τους δημιουργεί μεγαλύτερο πρόβλημα.
Δεν θα χαρακτήριζα δράμα, αυτή την κωμικοτραγική περιπέτεια, η οποία φέρνει στην επιφάνεια, νεανικούς έρωτες και ζήλιες, εφηβικά πείσματα και ψυχολογικές μεταπτώσεις που οδηγούν σε πραγματικά ακραίες καταστάσεις, γεροντικά πείσματα και μεσηλικιακές αγκυλώσεις, που φέρνουν αντίθετα αποτελέσματα στις νεανικές ψυχές. Στην συγκεκριμένη περίπτωση του σκηνοθέτη Γουές Άντερσον, θα έλεγα ότι η ταινία είναι μια περιπέτεια με περισσότερες κωμικές και λιγότερες τραγικές καταστάσεις, που βλέπεται όχι μόνον άνετα, αλλά και με φοβερό ενδιαφέρον.
Στη μεγάλη επιτυχία της ταινίας, συμβάλλει η φωτογραφία με τις ζεστές αποχρώσεις του χακί των στολών και των χρωμάτων της φύσης, η τεχνοτροπία του ’60 στα γυρίσματα, για τα οποία δεν έχουν χρησιμοποιηθεί ψηφιακά εφέ, αλλά τεχνικά μέσα της εποχής που διαδραματίζεται (μέχρι και μινιατούρες, που οι σύγχρονοι έχουν ξεχάσει να χρησιμοποιούν), καθώς και η μουσική που συνοδεύει όλες σχεδόν τις σκηνές του φιλμ.
Άφησα για το τέλος τις ερμηνείες των «γνωστών ονομάτων», που όχι μόνο μας εκπλήσσουν, αλλά δείχνουν να έχουν πάρει σοβαρά τους ρόλους τους και διακωμωδούν «το σύστημα» χωρίς να υπερβάλλουν.
Τελικά, όλα είναι στο σωστό μέτρο και η ταινία έξοχη! Δείτε την!
Σκηνοθεσία: Γουές Άντερσον
Με τους: Έντουαρντ Νόρτον, Μπρους Ουίλις, Μπιλ Μάρεϊ, Φράνσες ΜακΝτόρμαντ, Τίλντα Σουίντον, Τζέισον Σβάρτσμαν, Μπομπ Μπάλαμπαν, Τζάρεντ Γκίλμαν, Κάρα Χέιγουορντ 

(Κριτική μου και στο myFilm)

8/6/12

Ρέι Μπράντμπερι: ένας αγαπημένος συγγραφέας

«Ο Ιούλιος Βερν ήταν ο πατέρας μου. Ο Χ. Γ. Ουέλς, ο σοφός μου θείος. Ο Έντγκαρ Άλαν Πόου ήταν ο αλαφροΐσκιωτος ξάδελφός μου, που τον είχαμε φυλακισμένο ψηλά στη σοφίτα, στο πίσω μέρος του σπιτιού. Οι Φλας Γκόρντον και Μπακ Ρότζερς ήταν αδέρφια μου και φίλοι μου. Σας περιγράφω με λίγα λόγια το γενεαλογικό μου δέντρο. Προσθέτοντας, φυσικά, πως η Μαίρη Σέλεϊ, η συγγραφέας του "Φραγκενστάιν", υπήρξε κατά πάσα πιθανότητα μητέρα μου». Αυτά έγραφε σε μια αυτοβιογραφία του το 1965, ο διάσημος συγγραφέας Ρέι Μπράντμπερι, ο οποίος στις 6 Ιουνίου 2012 έφυγε από κοντά μας και πήγε να καθίσει δίπλα τους, να συνεχίσουν να ονειρεύονται όλοι μαζί. 
Ο Μπράντμπερι, ήταν ένας συγγραφέας με ρεπερτόριο που εκτείνεται από βιβλία τρόμου μέχρι αντιρατσιστική λογοτεχνία. Σε μας όμως ήταν περισσότερο γνωστός από κλασικά έργα φαντασίας και επιστημονικής φαντασίας, όπως τα «Φάρεναϊτ 451» και «Τα Χρονικά του Άρη», που είναι και τα πιο γνωστά στη χώρα μας. Το μεν πρώτο, ως ταινία του Φρανσουά Τρυφώ (1966) με πρωταγωνιστές τη Τζούλι Κρίστι και τον Όσκαρ Βέρνερ, το δε δεύτερο ως σήριαλ στην τηλεόραση τη δεκαετία του ‘90. 
Στη διάρκεια της ζωής του, είχε πουλήσει περισσότερα από οκτώ εκατομμύρια βιβλία και τα έργα του έχουν μεταφραστεί σε 36 γλώσσες. Η συγγραφική του καριέρα ξεκίνησε σε ηλικία 20 ετών και είχε τη δική του στήλη σε περιοδικό με τίτλο «Σούπερ Επιστημονικές Ιστορίες». Αυτό δε, που δεν γνωρίζουν πολλοί, είναι ότι ο Μπράντμπερι είχε γράψει το σενάριο για την ταινία «Μόμπι Ντικ», που είχε γυρίσει ο Τζον Χιούστον το 1956. 
Ο Ρέι Μπράντμπερι, υπήρξε ένας ασύγκριτος αφηγητής, ένας λυρικός, ένας ποιητής του εφικτού, ένας μάγος του απροσδόκητου και ταυτόχρονα ένας αυστηρός αναλυτής των ηθών του 20ού αιώνα. Αδιαμφισβήτητα δε, ήταν ένας από τους πιο αγαπημένους συγγραφείς στην πατρίδα του την Αμερική. 
Η λογοτεχνική του καριέρα, καλύπτει έξι δεκαετίες και το σώμα του έργου του είναι εκπληκτικό: αξέχαστα μυθιστορήματα, δοκίμια, θεατρικά έργα, σενάρια για τον κινηματογράφο και την τηλεόραση, καθώς και πάμπολλες συλλογές έξοχων διηγημάτων. 
Στα γνωστότερα έργα του, συγκαταλέγονται επίσης «Ο εικονογραφημένος άνθρωπος», που γυρίστηκε ταινία από τον Τζακ Σμάιτ (1969), με τον Ροντ Στάιγκερ και την Κλερ Μπλουμ, καθώς και το «Κάτι κολασμένο έρχεται προς τα δω», ενώ έχει γράψει και αρκετά σενάρια για την πιο μακρόβια τηλεοπτική σειρά, τη «Ζώνη του λυκόφωτος» που παιζόταν και στη χώρα μας επί σειρά ετών. 
Το βιβλίο του Μπράντμπερι, που είχα διαβάσει πρώτο σε νεαρή ηλικία ήταν το γνωστό «Τα χρονικά του Άρη», το οποίο εδώ είχε αποδοθεί ως «Τα δίδυμα φεγγάρια του Άρη» (1975 - εκδ. Μπουκουμάνη), στο οποίο ο πλανήτης Άρης είναι τόπος ελπίδας, και ονείρων, όπου ένα στρώμα σκόνης καλύπτει τις άδειες πόλεις ενός κατεστραμμένου πολιτισμού. Σ’ αυτόν τον τόπο, λοιπόν, φτάνουν οι άπληστοι, κάτοικοι της Γης να τον λαφυραγωγήσουν και να τον εμπορευματοποιήσουν, να τον αναπτύξουν και να τον μάθουν, φέρνοντας μαζί τους και τους αρχέγονους φόβους τους και τις πιο μύχιες επιθυμίες τους. Στην αρχή, σε μικρές ομάδες και αργότερα σαν χείμαρρος, που ορμά από έναν κόσμο στα πρόθυρα της καταστροφής, προς μια υπόσχεση για το αύριο. Ουσιαστικά, πρόκειται για μια αλληγορία των πρωτοπόρων που ανακάλυψαν την Αμερική. Ο άνθρωπος της Γης όμως μπορεί μεν να κατάκτησε τον Άρη, αλλά κατακτήθηκε με τη σειρά του από τον Κόκκινο Πλανήτη. Ο παράξενος νέος κόσμος με την αρχαία ετοιμοθάνατη φυλή και τις αχανείς χρυσοκόκκινες έρημους τον μάγεψαν, εισχώρησαν στα όνειρά του και τον άλλαξαν για πάντα. 
Τα «Χρονικά του Άρη» είναι κλασσικό έργο, του οποίου η δύναμη και η φαντασία δεν έχουν σβήσει με την πάροδο του χρόνου. Μέσα από αλληλένδετες διαφορετικές ιστορίες, ο Μπράντμπερι αιχμαλωτίζει τον αναγνώστη, τον προκαλεί να δει την αδυναμία και την οδυνηρή επιπολαιότητά του εκτεθειμένες στο απέραντο διάστημα σε έναν παράξενο και συναρπαστικό κόσμο, όπου η «ανθρωπιά» περισσεύει. 
Πρωτότυπο και δυνατό επίσης έργο του, ήταν και το «Φάρεναϊτ 451». Μια περιγραφή ενός ολοκληρωτικού καθεστώτος, στο οποίο οι πολίτες χάνουν το χρόνο τους με ανούσιες απολαύσεις, ενώ η πυροσβεστική υπηρεσία έχει ως βασική αποστολή το κάψιμο όλων των βιβλίων (οι 451 βαθμοί Φάρεναϊτ υποτίθεται ότι είναι η θερμοκρασία στην οποία καίγεται το χαρτί), οι δε αντιστασιακοί κατά αυτού του καθεστώτος, ήσαν άνθρωποι με γερή μνήμη που αποστήθιζαν τα κλασσικά αριστουργήματα της παγκόσμιας λογοτεχνίας, ώστε να μπορέσουν εάν το καθεστώς έπεφτε να τα ξανατυπώσουν. Ο Μπράντμπερι υποστήριζε μάλιστα, ότι το «Φάρεναϊτ 451» ήταν το μοναδικό του βιβλίο στο χώρο της «επιστημονικής φαντασίας» (science fiction), επιμένοντας ότι ο κύριος όγκος του έργου του ήταν κυρίως «φαντασία» (fantasy).
 Τέλος, «Ο εικονογραφημένος άνθρωπος» (γραμμένο το 1951) ήταν μια συλλογή διηγημάτων (εικόνων που ζωντάνευαν πάνω στο γεμάτο τατουάζ κορμί ενός ανθρώπου), γύρω από τις ανθρώπινες σχέσεις, τις σχέσεις γονέων και παιδιών, γύρω από την χαμένη ανθρωπιά, τη ματαιότητα των ταξιδιών στο διάστημα και τη μοναξιά των ανθρώπων στο αχανές του διαστήματος, γύρω από το τέλος του κόσμου, ή και την αρχή μιας νέας ζωής. Διηγημάτων γραμμένων με αγάπη και στοργή για το ανθρώπινο είδος, που οδηγούμενο από μικρο-εγωισμούς και ματαιοδοξία, καταστρέφει με τη στάση του ό,τι αγαπάει και καταστρέφεται από τα δημιουργήματά του.

5/6/12

Προμηθέας

Πατώντας και βασιζόμενος πάνω στα θεμελιώδη ερωτήματα που βασανίζουν την ανθρώπινη ύπαρξη: ποιος είμαι, γιατί είμαι εδώ και πού πάω, ο αγαπημένος μου σκηνοθέτης Ρίντλεϊ Σκοτ, ξεκινάει την τελευταία του δουλειά «Προμηθέας», με σεκάνς που θυμίζουν έντονα τον άλλο μου αγαπημένο Στάνλεϊ Κιούμπρικ με την κλασσική «2001: Η οδύσσεια του διαστήματος».
Τι εννοώ;
Είναι και ο Σκοτ τελειομανής και έχει κατασκευάσει ένα τέλειο σκάφος, τον Προμηθέα, με εξαιρετική λεπτομέρεια. Έχει, επίσης, τοποθετήσει τους ήρωές του στην κατάψυξη να ξυπνάνε ύστερα από κάποια χρόνια και να μη γνωρίζουν για ποιο λόγο βρίσκονται στο σκάφος. Έχει βάλει ανάμεσά τους ένα ανδροειδές ρομπότ (που θα ήθελε να μοιάζει… του Πίτερ Ο’ Τουλ) με τη μορφή του Φασμπέντερ και όλα αυτά τα κινεί αργά επί μία ώρα και δέκα λεπτά, μα πάρα πολύ αργά. Τολμώ να πω, μάλιστα, ότι με τα πρώτα πλάνα της ταινίας, ήμουν έτοιμος να ακούσω ακόμα και την εισαγωγή του Also Sprach Zarathustra του Strauss, που έγινε γνωστή από τη σκηνή του ανατέλλοντος ηλίου και την  αργή κίνηση του διαστημικού σταθμού, όπως ακριβώς και στην «Οδύσσεια του διαστήματος» του 1968.
Μόνο που ο Κιούμπρικ, είχε μπροστά του ένα τρίωρο έπος πάνω στη μηδαμινότητα του ανθρώπου στο σύμπαν, ενώ ο Σκοτ, παρουσιάζοντας τον Προμηθέα ως ένα δίωρο prequel του Άλιεν (1979), μας υπόσχεται ένα διαστημικό θρίλερ τρόμου και φρίκης. Εκεί είναι που το έργο του, όσο και να είναι προσεγμένο, δεν προσφέρει τίποτα περισσότερο στην ήδη υπάρχουσα φιλολογία του Άλιεν. Τα τέρατα που γεννιούνται μέσα από τους αστροναύτες, χωρίς αυτοί να γνωρίζουν ότι τα κυοφορούσαν, οι γλίτσες και η έρπουσα φρίκη είναι ήδη γνωστά στο θεατή. Άρα…
Πολύ ωραίος ο Φασμπέντερ, του πάει η ψυχρή, ανέκφραστη και μυστηριώδης φυσιογνωμία του ρομπότ. Αρκετά καλή η Νούμι Ραπάς ως το «κορίτσι της φωτιάς στο διάστημα» και κρύα σαν ρομπότ η Σαρλίζ Θερόν. Έψαχνα να βρω τον Γκάι Πιρς και τελικά ανακάλυψα ότι τον πήραν (έναν νέο ηλικιακά ηθοποιό) και τον μακιγιάρισαν για να υποδυθεί, αδιάφορα, έναν σχεδόν αιωνόβιο γέρο. Αρκετά πειστικός, ως διεκπεραιωτής της πτήσης, ο κυβερνήτης Ίντρις Έλμπα, σε ρόλο έπληξη.
Όσο για τον Ρίντλεϊ Σκοτ: Τελειομανής, όπως πάντα, έχει δημιουργήσει με τους τεχνικούς του, ένα σχεδόν πραγματικό σκάφος, έναν εξαίσιο και αφιλόξενο τόπο (ασύλληπτη η φωτογραφία και υποβλητική η μουσική), αλλά ούτε τα φιλοσοφικά ερωτήματα που θέτει δουλεύουν, ούτε και ο σκηνοθετικός του ρυθμός, είναι αυτός που ξέραμε. 
 Σκηνοθεσία: Ρίντλεϊ Σκοτ
Με τους: Νούμι Ραπάς, Λόγκαν Μάρσαλ-Γκριν, Μάικλ Φασμπέντερ, Σαρλίζ Θερόν, Γκάι Πιρς, Ίντρις Έλμπα (διαβάστε συνέντευξη μαζί του ΕΔΩ), Πάτρικ Γουίλσον

(Κριτική μου και στο myFilm)