2/10/22

Η ξανθιά - Blonde

Όπως έγραφα και στις 5 Αυγούστου 2022 όταν συμπληρώνονταν 60 χρόνια από το θάνατο της Μέριλιν, επρόκειτο περί «ενός ειδώλου για το οποίο περισσότερα γράφτηκαν μετά το θάνατό του, παρά όσο ζούσε και έλαμπε κάτω από τα φώτα της δημοσιότητας». Δεν ήταν υπερβολή. Το έγραφα έχοντας υπόψη και το επερχόμενο «επικό» από άποψη διάρκειας φιλμ του Άντριου Ντόμινικ. 
Το σχεδόν τρίωρο Blonde «επαναπροσδιορίζει» μεν, όπως αναφέρει το Netflix, «με τόλμη τη ζωή μιας από τις πιο διαχρονικές εικόνες του Χόλιγουντ», αλλά είναι too much και για μερικούς ίσως είναι κουραστικά. Έχει όμως ένα μεγάλο ατού. Την καθηλωτική Άνα Ντε Άρμας, που μοιάζει τόσο πολύ της Μέριλιν, είναι τόσο σαγηνευτική, ώστε δεν μπορείς να πάρεις τα μάτια σου από πάνω της. Μάλιστα, ο σκηνοθέτης χρησιμοποιεί διαφορετικά φορμάτ πότε ασπρόμαυρου και πότε έγχρωμου φιλμ, που δεν μπορείς να ξεχωρίσεις εάν πρόκειται για αποσπάσματα από ταινίες της ή είναι σκηνοθετημένα σήμερα. Όπως στις σκηνές της πρεμιέρας του «Μερικοί το προτιμούν καυτό», όπου ορδές θαυμαστών περιμένουν στα πεζοδρόμια την άφιξη της Μέριλιν, φωνάζοντας υστερικά το όνομά της, ή της περίφημης σκηνής από το «Επτά χρόνια φαγούρα», με το φόρεμα της Μέριλιν να ανασηκώνεται αποκαλυπτικά από το ρεύμα αέρα της σχάρας εξαερισμού του μετρό καθώς χαμογελάει και χαμογελά για το πλήθος των θαυμαστών και τις κάμερες. 
Ίσως το Blonde να είναι και η μοναδική περίπτωση, που μια τραγωδία όπως αυτή της Μέρλιν γίνεται τόσο ελκυστική και ενδιαφέρουσα χάρη στην ερμηνεία της πρωταγωνίστριας, που δεν θέλεις να τελειώσει. 
Η Άνα Ντε Άρμας δεν υποδύεται την Μέριλιν, δεν «παίζει» το ρόλο της, αλλά τον ζει. Γελάει, χαμογελάει, ψιθυρίζει, δακρύζει και κλαίει πραγματικά. Τόσο που ξεχνάς το πραγματικό δράμα της Μέριλιν και σκέφτεσαι τι τραβάει η Άνα Ντε Άρμας για να ικανοποιήσει πρώτα τον σκηνοθέτη της Άντριου Ντόμινικ και ύστερα το κοινό της, που είμαι βέβαιος ότι θα διευρυνθεί και δεν θα την θυμόμαστε μόνον από τα φιλμ «Knives Out» και «No Time to Die».
Όσο για το σενάριο, που βασίζεται στο μπεστ σέλερ μυθιστόρημα της Τζόις Κάρολ Όουτς, είναι ονειρικό, εφευρετικό και τολμηρό. Από τις πρώτες σεκάνς του 1933 με τις φωτιές που περιτυλίγουν τη μικρή Νόρμα Τζιν (σπαρακτική η Λίλι Φίσερ) με την τελείως τρελή μάνα της (έξοχη η Τζούλιαν Νίκολσον) μέχρι εκείνες με τον πρώτο της ατζέντη τον κύριο Ζ (Ντέιβιντ Γουαρσόφσκι) και αργότερα με τις σκηνές από το ερωτικό της τρίγωνο με τους γιους των ηθοποιών Τσάρλι Τσάπλιν και Έντουαρντ Ρόμπινσον (Ξαβιέ Σαμουέλ ως Τσακ και Ίβαν Γουίλιαμς ως Έντι, αντίστοιχα) και άλλες, όπως με τον πυγμάχο Τζο Ντι Μάτζιο (Μπόμπι Καναβάλε), τον συγγραφέα Άρθουρ Μίλερ (Άντριεν Μπρόντι) και τέλος την «πρόστυχη» σκηνή με τον «πρόεδρο» (Κασπάρ Φίλιπσον).
Οι Νικ Κέιβ και Γουόρεν Έλις με την υποβλητική μουσική τους, σκορπούν ρίγη συγκίνησης, ενώ η φωτογραφία του Τσέιζ Ίρβιν με το μοντάζ του Άνταμ Ρόμπινσον συμβάλλουν στα όσα προανέφερα για τη ρεαλιστική απόδοση της  μυθοπλασίας.
Σκεφτείτε τις δυο ώρες και τα 47 λεπτά της διάρκειας του φιλμ και πράξτε ανάλογα. Αλλά μη χάσετε τη συγκλονιστική Άνα Ντε Άρμας. (Κριτική μου στο myFilm)
INFO
Είδος: Δράμα, Βιογραφία (167΄)
Χώρα: ΗΠΑ (2022)
Σκηνοθεσία: Άντριου Ντόμινικ
Παίζουν: Άνα Ντε Άρμας, Μπόμπι Καναβάλε, Άντριεν Μπρόντι, Ξαβιέ Σαμουέλ, Ίβαν Γουίλιαμς, Τζούλιαν Νίκολσον
Σύνοψη: Ένα τολμηρό μυθοπλαστικό πορτρέτο για τη θυελλώδη ζωή της θρυλικής σταρ του Χόλιγουντ, Μέριλιν Μονρόε, αλλά και το τίμημα που πλήρωσε για τη φήμη.
Προβάλλεται στο Netflix