Βασισμένη στο βιβλίο «Queen of Scots: The True Life of Mary Stuart» του Τζον Γκάι, η ταινία φέρνει στο προσκήνιο λιγότερο γνωστές λεπτομέρειες, τόσο για την Μαίρη όσο και για την ξαδέρφη της και προτεστάντισσα βασίλισσα Ελισάβετ Ι, με την οποία είχαν έντονη διαμάχη για το μέλλον του θρόνου της Αγγλίας.
Αυτή τη φορά όμως η σκηνοθέτρια του θεάτρου Τζόσι Ρουρκ, αγγίζει το θέμα μόνον από την πλευρά της Μαίρης, η οποία σε ηλικία 15 ετών, παντρεύτηκε για να κληρονομήσει το θρόνο της Καθολικής Γαλλίας, στα 18 της έμεινε χήρα και επέστρεψε στη μητρική της Σκοτία για να διεκδικήσει τον θρόνο που της ανήκε δικαιωματικά, όπου όμως η Σκοτία και η Αγγλία βρίσκονται κάτω από την εξουσία της επιβλητικής Ελισάβετ Ι, ενώ οι ίντριγκες δίνουν και παίρνουν.
Η ταινία ξεκινάει με την εκτέλεση της Μαίρης και μέσα από flashback παρακολουθούμε τις δυο γυναίκες που αν και αλληλοθαυμάζονται και τους συνδέει το γεγονός ότι γνωρίζουν από πρώτο χέρι τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει μια γυναίκα σε θέση εξουσίας, θα βρεθούν αντιμέτωπες σε έναν ανδροκρατούμενο κόσμο καχυποψίας και φόβου.
Η Σίρσα Ρόναν (που την είχαμε δει στα «Άννα Καρένινα» και «Brooklyn») ως Μαίρη και η πιο γνωστή Μάργκο Ρόμπι (ως Ελισάβετ) δεν είναι βέβαια οι Βανέσα Ρέντγκρεϊβ και η Γκλέντα Τζάκσον αντίστοιχα, από την ομότιτλη ταινία του 1971. Επίσης, ούτε διαθέτει και την ανάλογη ατμόσφαιρα εκείνης.
Θυμήθηκα, επίσης, τις βραβευμένες με Όσκαρ ταινίες του Σεκάρ Καπούρ «Ελισάβετ» (1998) και «Ελίζαμπεθ - Η χρυσή εποχή» με πρωταγωνίστρια την Κέιτ Μπλάνσετ. Καμία σχέση.
Η Τζόσι Ρουρκ έχει γυρίσει μια σκοτεινή ταινία, που αντικατοπτρίζει μεν την ατμόσφαιρα φόβου της εποχής, αλλά ως εκεί. Υπάρχουν ανακρίβειες, η βασικότερη από τις οποίες είναι ότι οι δύο ξαδέρφες αλληλογραφούσαν και ουδέποτε συναντήθηκαν, όπως θέλει το «σύγχρονο» σενάριο, το οποίο μάλιστα δίνει ιδιαίτερο βάρος στις πολύ προσωπικές σχέσεις των κεντρικών χαρακτήρων γυναικείων και ανδρικών, ενώ και ο αργός ρυθμός στην εξέλιξη της ιστορίας κάνει και λίγο βαρετή την ταινία. (Κριτική μου στο myFILM.gr)
INFO
Προβάλλεται από 24/1/19
Είδος: Δράμα, Βιογραφική, Ιστορική
Σκηνοθεσία: Τζόσι Ρουρκ
Παίζουν: Σίρσα Ρόναν, Μάργκο Ρόμπι, Τζακ Λόουντεν, Τζο Άλγουιν, Τζέμα Τσαν, Μάρτιν Κόμπστον, Ισμαήλ Κόρντοβα, Μπρένταν Κόιλ, Ίαν Χαρτ, Έιντριαν Λέστερ, Τζέιμς Μακάρντλ, Ντέιβιντ Τέναντ, Γκάι Πιρς
Σύνοψη: Η νεαρή Μαίρη στην ηλικία των 15 ετών, παντρεύτηκε για να κληρονομήσει το θρόνο της Καθολικής Γαλλίας. Στα 18 της όμως έμεινε χήρα και αψήφησε τις πιέσεις να ξαναπαντρευτεί. Αντ' αυτού, επέστρεψε στη μητρική της Σκοτία για να διεκδικήσει τον θρόνο που της ανήκε δικαιωματικά. Στο μεταξύ η Σκοτία και η Αγγλία βρίσκονται κάτω από την εξουσία της επιβλητικής Ελισάβετ Ι. Οι Προτεστάνες έχουν ξανά τον έλεγχο και ο ετεροθαλής αδελφός της Μαίρη κινεί τα νήματα ερήμην της. Οι δυνάμεις εξουσίας στη Σκοτία θεωρούν ότι μια γυναίκα στο θρόνο είναι μια πράξη ενάντια στη φύση και στο θέλημα του Θεού. Η Ελισάβετ αντιμετωπίζει τις δικές της πιέσεις να κάνει διπλωματικό γάμο για χάρη του Αγγλικού θρόνου. Η Μαίρη θα καταλάβει σύντομα ότι σχηματίζεται μια συνωμοσία εναντίον της, μια λαϊκή εξέγερση, αλλά και ένα συνεχές κύμα μισογυνισμού που την θέτει υπό αμφισβήτηση. Οι δυο γυναίκες αλληλοθαυμάζονται και τους δένει το γεγονός ότι γνωρίζουν από πρώτο χέρι τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει μια γυναίκα σε θέση εξουσίας. Ανάμεσά τους θα καλλιεργηθεί μια σχέση καχυποψίας, φόβου αλλά και γοητείας. Αντίπαλες στην εξουσία και στην αγάπη, γυναίκες με εξουσία σε έναν ανδροκρατούμενο κόσμο, οι δυο τους πρέπει να αποφασίσουν πώς να παίξουν το παιχνίδι του γάμου έναντι της ανεξαρτησίας. Η Μαίρη προσφέρει τη φιλία της και έναν συμβιβασμό για τις αντικρουόμενες διεκδικήσεις τους, όμως τα αιμοδιψή ένστικτα των αυλικών τους, μπαίνουν ανάμεσά τους. Η Μαίρη θα αψηφίσει τους συμβούλους της και θα πολεμήσει με όλους, για να κερδίσει το βασίλειο. Οι πιέσεις των διπλωματών, οι σεξιστικές προκαταλήψεις και οι άκαρπες προσπάθειες για αρμονική λύση, θα γεννήσουν ένα δράμα εξουσίας, επιβίωσης και θηλυκής αντιδικίας, που θα κάνει τις δυο γυναίκες να μείνουν στην ιστορία - και να αλλάξουν την πορεία της (Από την Tulip)