4/4/11

Πεθαίνοντας για την αλήθεια

Πολύ λίγος κόσμος γνωρίζει ότι κάθε χρόνο, περισσότεροι από εκατό δημοσιογράφοι χάνουν τη ζωή τους στις καυτές περιοχές του πλανήτη. Ακόμα λιγότεροι γνωρίζουν ότι στο Ιράκ περισσότεροι από 350 δημοσιογράφοι και εργαζόμενοι στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης σκοτώθηκαν από την αρχή του πολέμου το Μάρτιο του 2003 μέχρι σήμερα. Είναι ο μεγαλύτερος αριθμός θανάτων σε εμπόλεμη περιοχή από την εποχή του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου.
«Ο σκοπός του ντοκιμαντέρ “Πεθαίνοντας για την Αλήθεια”, λέει ο δημιουργός του, Νίκος Μεγγρέλης, είναι να πάει πέρα από τους αριθμούς και τις ψυχρές στατιστικές και να αφηγηθεί την ιστορία δημοσιογράφων που πέθαναν την ώρα που προσπαθούσαν να μεταφέρουν το ρεπορτάζ και την εικόνα στις εφημερίδες και στις τηλεοράσεις μας.».
Θέμα διεθνούς ενδιαφέροντος
Για πρώτη φορά στην Ελλάδα μια ερευνητική ομάδα καταπιάνεται με ένα τόσο μεγάλο, διεθνούς
ενδιαφέροντος θέμα, που αγγίζει την καρδιά της ενημέρωσης στα δύσκολα πεδία του πολεμικού ρεπορτάζ.
Είναι επίσης η πρώτη φορά, που Έλληνες παραγωγοί ενδιαφέρθηκαν και ανέλαβαν το δύσκολο εγχείρημα της παραγωγής ενός ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, με γυρίσματα σε 3 ηπείρους και 9 χώρες, για να συναντηθούν και να μιλήσουν με τους συγγενείς, τους φίλους, τους συνεργάτες αλλά και με κυβερνητικά στελέχη, αξιωματούχους και διανοούμενους, που εμπλέκονται με τις ιστορίες των δημοσιογράφων που χάθηκαν στα πολεμικά μέτωπα των τελευταίων ετών.
Μία νέα βραβευμένη σκηνοθέτιδα, η Ειρήνη Βαχλιώτη, αναλαμβάνει το σκηνοθετικό εγχείρημα, ενώ το ντοκιμαντέρ γίνεται με την υποστήριξη της Διεθνούς Ομοσπονδίας Δημοσιογράφων (IFJ).
Το 75 λεπτών διάρκειας ντοκιμαντέρ, αναφέρεται στη χειραγώγηση των περισσοτέρων αμερικανικών Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης από την κυβέρνηση Μπους, στις αλήθειες και στα ψέματα που μεταδίδονται, αλλά και σε άγνωστες πτυχές ιστοριών που συγκλόνισαν την παγκόσμια κοινή γνώμη.
Τα κεντρικά πρόσωπα του ντοκιμαντέρ είναι δύο: Η μητέρα του Ισπανού εικονολήπτη Χοσέ Κόουζο, ο οποίος σκοτώθηκε από βολή αμερικανικού τανκ στο ξενοδοχείο Παλεστάιν, που μάχεται μέχρι και σήμερα για να αποδοθεί δικαιοσύνη, και η Ιταλίδα δημοσιογράφος Τζουλιάνα Σγκρένα, που ήταν όμηρος ιρακινής τρομοκρατικής οργάνωσης επί ένα μήνα και, όταν απελευθερώθηκε, το αυτοκίνητο στο οποίο επέβαινε, γαζώθηκε από αμερικανική περίπολο, σκοτώνοντας τον Ιταλό μυστικό πράκτορα Νικόλα Καλίπαρι, ο οποίος της έσωσε τη ζωή θυσιάζοντας τη δική του.
Η έρευνα και τα γυρίσματα της ταινίας του Νίκου Μεγγρέλη διήρκεσαν τρία χρόνια και έγιναν στο Ιράκ και σε 9 άλλες χώρες (Ουκρανία, Ισπανία, Ιταλία, Μεγάλη Βρετανία, ΗΠΑ, Βέλγιο, Κατάρ, Ιαπωνία και Ελλάδα.) Περιλαμβάνονται σπάνια ντοκουμέντα που έχουν παραχωρηθεί από προσωπικά αρχεία αλλά και ειδησεογραφικούς οργανισμούς (Reuters, Al Jazeera κ.ά.)
«Συχνά με ρωτούν γιατί έκανα την ταινία», λέει ο Νίκος Μεγγρέλης και συνεχίζει: «Το μόνο που έχω να απαντήσω είναι, ότι ύστερα από τόσους πολέμους και έπειτα από τη συνδικαλιστική δράση που έχω αναπτύξει, η οποία πάντα αφορούσε στην προστασία των δημοσιογράφων, ένιωσα πως αυτό ήταν το απολύτως λογικό επόμενο βήμα για εμένα. Ξέρετε, ο κόσμος κάθε μέρα συζητά αυτά που του μεταδίδει ένας πολεμικός ανταποκριτής, αλλά όταν αυτός σκοτώνεται, τότε αμέσως όλοι τον ξεχνούν, κανείς δεν ασχολείται πλέον μαζί του».
Ο Νίκος Μεγγρέλης, γεννημένος το 1957, είναι ένας αναγνωρισμένος Έλληνας δημοσιογράφος με μακρά καριέρα στην ελληνική τηλεόραση ως αρχισυντάκτης, πολιτικός και διπλωματικός αναλυτής, αλλά και κεντρικός παρουσιαστής ενημερωτικών εκπομπών στα δυο από τα μεγαλύτερα ελληνικά τηλεοπτικά κανάλια, το Mega Channel και τον Antenna, καθώς και στην ελληνική δημόσια τηλεόραση (ΝΕΤ). Έχει υπάρξει, επίσης, παραγωγός πολλών ντοκιμαντέρ όπως αυτών για τη Χιλή, την Κούβα, τη δολοφονία του Σουηδού πρωθυπουργού Olaf Palme, αλλά και το φαινόμενο του νεοναζισμού στην Ελλάδα και την Ευρώπη.
Το 2002 τιμήθηκε με το Βραβείο του Ιδρύματος Μπότση «για την ποιότητα των τηλεοπτικών του προγραμμάτων». Έχει, επίσης, τιμηθεί με το ευρωπαϊκό βραβείο Euro Comenius 2003 για τηλεοπτικό ντοκιμαντέρ, με θέμα το ναυάγιο του Prestige και την περιβαλλοντική καταστροφή που προκάλεσε στις ισπανικές ακτές.
Το 2004 εκλέχθηκε μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής της Διεθνούς Ομοσπονδίας Δημοσιογράφων (www.ifj.org), για να επανεκλεγεί το 2007 στο Συνέδριο της Μόσχας.
Το 2007 τιμήθηκε με το βραβείο K. KALLIGAS της Ένωσης Ευρωπαίων Δημοσιογράφων «για την επαγγελματική του ηθική και τoν ευρωπαϊκό προσανατολισμό στη δημοσιογραφία».
Ο αρχισυντάκτης και συν-σεναριογράφος της ταινίας Νίκος Πολίτης εργάζεται ως τηλεοπτικός δημοσιογραφικός παραγωγός για περισσότερο από 17 χρόνια. Έχει εργαστεί για πολλά τηλεοπτικά προγράμματα και εκπομπές στην τηλεόραση του ΑΝΤ-1 την ΕΤ-1 το ΠΡΙΣΜΑ+ και την ΕΡΤ3. Για επτά χρόνια εργάστηκε στην εφημερίδα Εξπρές, ενώ είχε την δική του ραδιοφωνική εκπομπή στον «Εν Λευκώ». Έχει πραγματοποιήσει έρευνες για ενημερωτικές εκπομπές και ειδησεογραφικά μαγκαζίνο σε τηλεόραση, ραδιόφωνο, έντυπο και ηλεκτρονικό Τύπο. Αυτή την εποχή έχει την σκηνοθετική επιμέλεια της τηλεοπτικής εκπομπής έρευνας «Ρεπορτάζ Χωρίς Σύνορα» του δημοσιογράφου, Στέλιου Κούλογλου.
Ο υπεύθυνος του μοντάζ Χριστόφορος Λάζαρης είναι ένας δημιουργικός μοντέρ, μουσικός συνθέτης και σκηνοθέτης για 17 χρόνια. Έχει μακρά καριέρα στην παραγωγή κινηματογραφικών promo και τηλεοπτικών trailer. Εργάστηκε για 15 χρόνια στον τηλεοπτικό σταθμό ΑΝΤ-1 αλλά και εταιρίες παραγωγής όπως η Cl Productions και η ODEON.
Τέλος, ο Νικόλα Πιοβάνι, που έγραψε την πρωτότυπη μουσική του ντοκιμαντέρ είναι ο γνωστός και βραβευμένος με Όσκαρ για την ταινία «Η Ζωή Είναι Ωραία» του Ρομπέρτο Μπενίνι.
Προβάλλεται στους κινηματογράφους από 7 Απριλίου 2011.

(Δημοσιεύτηκε στην Αμαρυσία στις 31 Μαρτίου 2011)