18/12/14

Οι αισθηματίες

Υπόθεση: Ένας μεσήλικας αστός, υπεράνω πάσης υποψίας, με το παρατσούκλι ο «Δάσκαλος» ζει απομονωμένος στην παραθαλάσσια έπαυλη του μαζί με την έφηβη κόρη του.  Πίσω όμως από τη μάσκα του εκκεντρικού λάτρη της τέχνης,  θησαυρίζει ως τοκογλύφος και αρχαιοκάπηλος, διακινώντας τα κλοπιμαία του μέσα σε νεκροφόρες που διασχίζουν την Αθήνα.  Τις  βρωμοδουλειές του  έχουν αναλάβει να «φροντίζουν» δύο νεαροί:  o Eρμής και ο Γιάννης..  Έκαστος εκ των δύο διαπράττει από ένα μοιραίο λάθος. Ο μεν Ερμής ερωτεύεται την έφηβη κόρη του «Δασκάλου», ο δε Γιάννης παθιάζεται με μία πόρνη. Αμφότεροι, θα πληρώσουν ακριβά το τίμημα του να είναι Αισθηματίες....
Κριτική: «Το πρώτο πράγμα που έκανε ο Θεός είναι η αγάπη, έπειτα έρχεται το αίμα». Με αυτή την κατευθυντήρια γραμμή πορεύεται και η ταινία: Το πρώτο μέρος της είναι αδιάφορο και πλαδαρό. Έπειτα έρχεται ο έρωτας, η βία και το αίμα. Σα να βλέπεις δυο διαφορετικές ταινίες με τους ίδιους πρωταγωνιστές.

Η αγάπη είναι παράξενη - Love is strange

Υπόθεση: Έχοντας μοιραστεί τις χαρές και τις λύπες μιας ολόκληρης ζωής, ο Ben και ο George παντρεύονται σε μία ειδυλλιακή τελετή που λαμβάνει χώρα στο Μανχάταν. Λόγω της επισημοποίησης της σχέσης τους, ο George, καθηγητής κλασικής μουσικής σε καθολικό σχολείο, θα χάσει τη δουλειά του πολύ σύντομα. Το ζευγάρι θα χρειαστεί όχι μόνο να πουλήσει το κομψό διαμέρισμά του, αλλά και να χωριστεί σε διαφορετικά σπίτια, μέχρι να βρεθεί μια οικονομικά βιώσιμη λύση. Ο George μετακομίζει στο μικροσκοπικό διαμέρισμα δύο φίλων, ενώ ο ζωγράφος Ben φιλοξενείται στο σπίτι του ανιψιού του Elliot της γυναίκας του Kate και του έφηβου γιου τους Joey με μοναδική ουσιαστική απασχόληση την αποτύπωση της Νέας Υόρκης στους πίνακές του.
Κριτική: Σε πρώτο επίπεδο έχουμε μια ιστορία για τη διαφορετικότητα και τον τρόπο που αντιμετωπίζεται, σε δεύτερο έχουμε την συμβίωση ανθρώπων της τρίτης ηλικίας με νεώτερους, που θεωρούν ότι μπορούν να τους φιλοξενήσουν.

O Παραμυθάς και οι ιστορίες του

Υπόθεση: Ο Παραμυθάς επιλέγει τη μεγάλη οθόνη για να επιστρέψει με τις περιπέτειές του, χρησιμοποιώντας και νέα τεχνικά μέσα  όπως το computer animation. Μέσα από τις ιστορίες του μεταδίδει απλά μηνύματα ανθρώπινων και ηθικών αξιών, οικολογίας και σωστής κοινωνικής συμπεριφοράς, με ήρωα τον ήδη αγαπημένο από την ομώνυμη τηλεοπτική σειρά της κρατικής τηλεόρασης (1978 – 1987) Παραμυθά, οι περιπέτειες του οποίου δεν περιέχουν ίχνος βίας.
Κριτική: Με μοναδικό και πανίσχυρο ατού, το γεγονός ότι τα παραμύθια του δεν περιέχουν κανένα ίχνος βίας, ο Παραμυθάς απευθύνεται σε μικρά παιδιά,

Το αγόρι και ο κόσμος - O Menino e o mundo

Υπόθεση: Η ιστορία ενός Αγοριού, που φεύγει από το χωριό του και πηγαίνει στην πόλη για να συναντήσει τον πατέρα του, ο οποίος αναζητά εργασία ως εσωτερικός μετανάστης. Στο ταξίδι αυτό, το Αγόρι παρατηρεί το αντιφατικό πρόσωπο της σύγχρονης Βραζιλίας, που θα μπορούσε να είναι μια οποιαδήποτε χώρα στην εποχή της παγκοσμιοποίησης. Η ταινία, συναρπάζει με τα σχέδια, τα χρώματα και τη μουσική. Δεν έχει διαλόγους «για να μη λερωθεί αυτό το διαμάντι με περιττά πράγματα», όπως έγραψε ο κριτικός της γαλλικής «L’ Express».
Κριτική: Πραγματικό κινούμενο σχέδιο και μάλιστα, όσο λιτό γίνεται, με αφαιρετική τεχνοτροπία που απευθύνεται και σε μεγάλους με περιβαλλοντικές και ευρύτερα κοινωνικές ευαισθησίες.

Magical girl

Υπόθεση: Η Αλίσια είναι ένα άρρωστο κορίτσι που ονειρεύεται να φορέσει το φόρεμα της αγαπημένης της ηρωίδας απ’ τη γιαπωνέζικη σειρά «Magical Girl Yukiko». Ο πατέρας της Λουίς θα κάνει τα πάντα για να πραγματοποιήσει την επιθυμία της κόρης του. Αλλά η μοίρα του διασταυρώνεται με την Μπάρμπαρα, μια ελκυστική νέα κοπέλα με ψυχολογικά προβλήματα, και τον Ντάμιαν, έναν δάσκαλο που έχει παραιτηθεί απ΄ όλα εκτός από το ταραγμένο παρελθόν του. Ο Λουίς, η Μπάρμπαρα και ο Ντάμιαν θα παγιδευτούν σ’ έναν κόσμο εκβιασμών, όπου τα ένστικτα και η λογική θα συγκρουστούν σε μια τραγική μάχη που θ’ αλλάξει τις ζωές τους για πάντα.
Κριτική: Δεν υπάρχει μεταφυσική στην ταινία και όμως νομίζεις ότι κάτι υποβόσκει. Υπάρχουν συμπτώσεις, εξέλιξη και παράλληλη δράση.

Η πρώτη αγάπη - The best of me

Υπόθεση: Ο Dawson και η Amanda ήταν πολύ ερωτευμένοι στο σχολείο, αλλά χώρισαν με δραματικό τρόπο. Θα περάσουν είκοσι χρόνια για να ξαναβρεθούν με αφορμή τον θάνατο ενός αγαπημένου τους φίλου, και για να συνειδητοποιήσουν ότι η αγάπη τους δεν έχει σβήσει. Όμως αυτά που τους απομάκρυναν πριν από τόσα χρόνια συνεχίζουν να ισχύουν. Αυτή τη φορά μάλιστα τα εμπόδια που πρέπει να ξεπεράσουν είναι ακόμα μεγαλύτερα και πιο σοβαρά.
Κριτική:

Χόμπιτ: Η μάχη των πέντε στρατών - The Hobbit: The battle of the five armies

Υπόθεση: Με την ανάκτηση του Βασίλειου των Νάνων από τον δράκο Νοσφιστή, ο Μπίλμπο και οι δεκατρείς Νάνοι έχουν άθελά τους συμβάλλει στην εξάπλωση μιας φονικής δύναμης. Ο εξοργισμένος Νοσφιστής επιτίθεται στους ανυπεράσπιστους κατοίκους της Λιμνούπολης. Παράλληλα, κυριευμένος από το πάθος του για πλούτο, ο Θόριν Δρύασπις βάζει τον θησαυρό πάνω από την τιμή και τους φίλους του. Παραμονεύουν όμως μεγαλύτεροι κίνδυνοι, τους οποίους γνωρίζει μόνο ο Γκάνταλφ…. Ο μεγάλος εχθρός τους, Σάουρον έχει στείλει λεγεώνες από Όρκς για να επιτεθούν στο Βουνό της Μοναξιάς. Η φυλή των Νάνων, τα Ξωτικά και οι Άνθρωποι πρέπει να αποφασίσουν, είτε να ενώσουν τις δυνάμεις τους, είτε να καταστραφούν. Ο Μπίλμπο θα πρέπει να πολεμήσει τόσο για τη ζωή του, όσο και για των συντρόφων του, στην επική Μάχη των Πέντε Στρατών, καθώς το μέλλον της Μέσης Γης παραμένει αβέβαιο.
Κριτική: Το τρίτο και τελευταίο μέρος της τριλογίας Hobbit δεν διαφέρει σε πολλά από τα προηγούμενα και είχα γράψει γι αυτά πως, «αν πρέπει να κρίνει κάποιος το Hobbit, δεν μπορεί να αποφύγει το χαρακτηρισμό του, ως παιδικό φιλμ (και το βιβλίο άλλωστε ήταν ανώριμο σε σχέση με τον «Άρχοντα των δαχτυλιδιών»)».

11/12/14

Λευκός Θεός - White God

Πρόκειται για μια. εξαιρετική αλληγορία, που μπορείς να της δώσεις και πολιτικές προεκτάσεις και όχι απλά μια ζωοφιλική πολύχρωμη ταινία του στυλ «Ασπροδόντης» των στούντιο Ντίσνεϋ.
Ταυτόχρονα, είναι για μια σκληρή ταινία με σκηνές εκπαίδευσης σκύλων για αγώνες και άλλες, από τις συνθήκες που κρατούνται τα συμπαθή τετράποδα στα «κέντρα αδέσποτων» και αλλού.

Κοινός παρανομαστής

Υπόθεση: Τέσσερις άγνωστοι μεταξύ τους άνδρες συναντιούνται σε ένα καφενείο και μία ζωηρή συζήτηση για τα δύο φύλα ξεκινά. Για τον κύριο Πλάτωνα η γυναίκα εκπροσωπεί κάτι ιερό, το οποίο ενσαρκώνεται στο πρόσωπο της κόρης του. Για τον Δημήτρη  η γυναίκα είναι το εισιτήριο για μια ήσυχη και όμορφη ζωή που του εξασφαλίζει η αρραβωνιαστικιά του. Για τον Αλέξανδρο το δεύτερο φύλο προσεγγίζεται κυρίως πλατωνικά, κι έτσι δηλώνει ερωτευμένος με μια κοπέλα που δεν έχει γνωρίσει ακόμα από κοντά. Για τον Νίκο όλες ανεξαιρέτως οι γυναίκες είναι δόλιες, όπως για παράδειγμα η κοπέλα με την οποία σχετίζεται και που ανακάλυψε ότι παντρεύεται. Είναι τόσο διαφορετικοί μεταξύ τους, που φαινομενικά δεν μοιράζονται τίποτα κοινό. Εκτός από τον παρονομαστή που τους έχει διαφύγει, παρ’ όλο που τους απασχολεί όσο τίποτα.
Κριτική: Όντως οι τέσσερις πρωταγωνιστές «υποδύονται τέσσερις αρχετυπικούς χαρακτήρες», οι οποίοι αποκαλύπτονται σταδιακά μέσα από τους πραγματικά συμπυκνωμένους διαλόγους της ταινίας, σε τέτοιο βαθμό, που ο σχολαστικός θεατής θα ισχυριστεί ότι οι διάλογοι αποτελούνται από μια σειρά αποφθέγματα ηθικοπλαστικού κυρίως περιεχομένου και φράσεις-ρητά από την καθομιλουμένη αργκό γλώσσα των αντρών.

Ο κήπος του Γιάλομ: Η φιλοσοφία μιας ζωής - Yalom's Cure

Υπόθεση: Πολυδιαβασμένος συγγραφέας και δημοφιλής ακαδημαϊκός, ο Ίρβιν Γιάλομ είναι ένας απο τους σημαντικότερους εν ζωή ψυχοθεραπευτές.  Η ταινία «Ο κήπος του ΓΙΑΛΟΜ» είναι κάτι περισσότερο από μια κλασική βιογραφία. Είναι ένα ταξίδι, μια υπαρξιακή διαδρομή στα επίπεδα του ανθρώπινου νου, με συνταξιδιώτη μας τον Δρα Γιάλομ, τις θεμελιώδεις ιδέες και τη σοφία του. Τα βιβλία του Ίρβιν Γιάλομ έχουν εκατομμύρια αναγνώστες σε όλο τον κόσμο και οι κριτικοί τον περιγράφουν ως συγγραφέα που «εμπνέει», «εκπλήσσει», «προκαλεί τον νου» και «αλλάζει τη ζωή».