30/10/14

Ατενίζοντας την ανθρώπινη κωμωδία

"Εβίβα"  (2014)
5 ταινίες μικρού μήκους κοιτούν την καθημερινότητα και χαμογελούν στο νέο, ανεξάρτητο χώρο προβολής ταινιών CINEMARIAN θα προβληθούν κατά σειρά οι ταινίες:
«Εβίβα» (2014)
Σκηνοθεσία: Δημήτρης Νάκος, Αμέρισσα Μπάστα
Διάρκεια: 16΄
«5 Τρόποι να Πεθάνεις» (2014)
Σκηνοθεσία: Ντάινα Παπαδάκη
Διάρκεια: 17΄
«Think Positive!» (2011)
Σκηνοθεσία: Γαβριήλ Ψαλτάκης
Διάρκεια: 11΄
«Το Μεροκάματο Ενός Ληστή» (2013)
Σκηνοθεσία: Μιχάλης Φελάνης
Διάρκεια: 14΄
«RF» (2010)
Σκηνοθεσία: Σταύρος Λιόκαλος
Διάρκεια: 19΄
* * *

Σκουπίδια - Trash

Υπόθεση: Δύο αγόρια που μαζεύουν σκουπίδια στις φτωχογειτονιές του Ρίο, βρίσκουν ένα πορτοφόλι στην τοπική χωματερή, χωρίς να φαντάζονται ότι η ζωή τους θα αλλάξει για πάντα. Όταν η τοπική αστυνομία εμφανίζεται, προσφέροντας μια ελκυστική ανταμοιβή για την επιστροφή του πορτοφολιού, τα αγόρια, Rafael και Gardo, συνειδητοποιούν ότι αυτό που έχουν βρει πρέπει να είναι πολύ σημαντικό.
Κριτική: Τα «σκουπίδια» του τίτλου, δεν είναι μόνον εκείνα της χωματερής, που χρησιμεύει ως φόντο σ’ αυτή τη συμβατική περιπέτεια δράσης του Στίβεν Ντάλντρι (Ώρες και Μπίλι Έλιοτ Γεννημένος Χορευτής). Είναι και τα τρία παιδιά, όπως τα βλέπουν και τα αντιμετωπίζουν οι διεφθαρμένοι αστυνομικοί του Ρίο Ντε Τζανέιρο. 
Αλλά όπως μέσα στα σκουπίδια μπορεί να βρεθεί κατά λάθος κάτι πολύτιμο, έτσι μπορεί και μέσα στις παραγκουπόλεις και τη φτώχεια, να υπάρχουν και παιδιά διαμάντια, που η συνείδησή τους, τα προτρέπει «να κάνουν το σωστό».

Ida

Υπόθεση: Πολωνία 1962. Η Anna, μια ορφανή μαθητευόμενη καλόγρια μεγαλώνει στο μοναστήρι. Όταν πια έχει έρθει ο καιρός να ορκιστεί καλόγρια, η Ηγουμένη την ενημερώνει ότι πρώτα θα πρέπει να συναντήσει το μόνο εν ζωή συγγενικό της πρόσωπο, την θεία της Wanda. 
Η αδερφή της μητέρας της, η οποία είναι εκ διαμέτρου αντίθετη από την ίδια, της αποκαλύπτει ότι είναι Εβραία και ότι το πραγματικό της όνομα είναι Ida. Οι δύο γυναίκες ξεκινούν μαζί ένα ταξίδι αναζήτησης της αλήθειας για την οικογένειά τους, με σκοπό να ανακαλύψουν ποιες είναι και που ανήκουν πραγματικά.
Κριτική: Με ασπρόμαυρη φωτογραφία, που κάνει την ταινία περισσότερο αυθεντική στην αναπαράσταση των γεγονότων που διαδραματίζονται στη δεκαετία του ’60, ο Παβλικόφσκι δημιουργεί μια ταινία που από την υπόθεσή της, θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί «ταινία-δρόμου». Όμως δεν είναι έτσι. Η Ida είναι μια λυρική ταινία, λιτή στην αφήγηση και ταυτόχρονα πολυεπίπεδη, από την οποία ξεπηδούν σχόλια για την οικογένεια, την πίστη, την ενοχή, τη μουσική και φυσικά την πολιτική και τον σοσιαλισμό. 
Ταινία που ξεφεύγοντας από τη συνήθη ρητορική του Πολωνικού Κινηματογράφου, η Ida αφηγείται την ιστορία μια κοπέλας, η οποία θέλει να αποσυρθεί από τα κοσμικά, να γίνει καλόγρια, χωρίς όμως να τα έχει ζήσει προηγουμένως. Βλέποντας τη γλυκιά και σιωπηλή μορφή της Αγκάτα Τσεμπουκόφσκα, καταλαβαίνει κάποιος από την πρώτη στιγμή ότι θα υπάρξει μεταστροφή στο χαρακτήρα της. Άλλωστε, η θεία της (την υποδύεται η Αγκάτα Κούλεζα) προετοιμάζει κάποια στιγμή το θεατή, όταν την ρωτάει, πώς είναι δυνατόν να θέλει να αποβάλλει τους πειρασμούς, όταν δεν τους έχει γνωρίσει.

St. Vincent ο αγαπημένος μου άγιος - St Vincent

Υπόθεση: Ο Μπιλ Μάρεϊ (Lost in Translation, The Grand Budapest Hotel) είναι ένας παράξενος, φιλήδονος, αποτυχημένος βετεράνος πολέμου που μισεί τους πάντες – ακόμη και τον ίδιο του τον εαυτό. Η εμμονή του με τον τζόγο, το αλκοόλ και τα περίεργα πλάσματα της νύχτας, τον οδήγησαν θριαμβευτικά στον πάτο της ζωής και για να καταφέρει πλέον να συνεχίσει να επιβιώνει στην αποτυχημένη και αξιολύπητη καθημερινότητά του, θα αναλάβει να φροντίζει, επί πληρωμή, το 12άχρονο μελαγχολικό αγόρι της διπλανής πόρτας, τον μοναχογιό της φρεσκοχωρισμένης Μελίσα Μακάρθι (Bridesmaids).
Κριτική: Το θέμα του περιθωριακού, εσωστρεφή, ιδιότροπου, αθυρόστομου τύπου που δεν μιλάει σε άνθρωπο και στην εξέλιξη αποδεικνύεται ότι είναι «ψυχούλα», το έχουμε δει σε αρκετές αμερικανικές εκδόσεις, άλλες αδιάφορες και άλλες συγκινητικές. Από αποσυρμένους ήρωες του Βιετνάμ με εμμονές εναντίον των εγχρώμων μέχρι τυφλούς παρασημοφορημένους αξιωματικούς και από φτωχούς με πλούσια καρδιά, μέχρι πάμπλουτους τυφλούς που νοικιάζουν αυτοκίνητα και τα οδηγούν με άγριες ταχύτητες σε δρόμους των ΗΠΑ.

Ούτε να πεθάνεις δεν μπορείς - God' s Pocket

Υπόθεση: Όταν το τρελό αποπαίδι του Μίκι, ο Λέον σκοτώνεται σε προσχεδιασμένο «ατύχημα», κανείς στην εργατική γειτονιά του God’s Pocket δεν αισθάνεται θλίψη που πέθανε. 
Ο Μίκι προσπαθεί να θάψει τα άσχημα νέα με το πτώμα, αλλά όταν η μητέρα του αγοριού απαιτεί την αλήθεια, ο Μίκι βρίσκει τον εαυτό του χωμένο σε ένα αγώνα ζωής και θανάτου ανάμεσα σε ένα σώμα που δεν μπορεί να θάψει, μια γυναίκα που δεν μπορεί να ικανοποιήσει και ένα χρέος που δεν μπορεί να ξεπληρώσει.
Κριτική: Ο ελληνικός τίτλος παραπέμπει σε κωμωδία, ενώ ο πρωτότυπος στο όνομα μιας εργατικής συνοικίας, στην οποία τίποτα δεν μένει κρυφό, αλλά και όλα μπορούν να κουκουλωθούν, αρκεί να μη χαλάσει η… αρμονία, στις σχέσεις μεταξύ των γειτόνων.

Η κακή μέρα από το πρωί φαίνεται - Alexander and the terrible, horrible, no good, very bad day

Υπόθεση: Ο 11χρονος Alexander περνάει πραγματικά τη χειρότερη μέρα της μέχρι τώρα ζωής του. Για αρχή, μία τσίχλα έχει κολλήσει στα μαλλιά του και η μία συμφορά ακολουθεί την άλλη. Η οικογένεια του δεν δείχνει να του συμπαραστέκεται, μέχρι που η κακοτυχία θα μεταδοθεί σε όλα τα μέλη. Τα αδέλφια και οι γονείς του ζουν και αυτοί με τη σειρά τους μια φοβερή, απαίσια, καθόλου καλή, για την ακρίβεια πολύ κακή μέρα. Αυτά για όσους πιστεύουν ότι το η κακή μέρα από το πρωί φαίνεται είναι απλώς μια παροιμία...
Κριτική: Η ταινία βασίζεται στο βιβλίο της Judith Viorst, η οποία εμπνεύστηκε από τους τρεις γιους της και ενώ η κακοτυχία αφορά μόνον τον 11χρονο της οικογένειας, οι δημιουργοί της ταινίας διατήρησαν το στίγμα του βιβλίου, αλλά αποφάσισαν να επεκτείνουν την κακοτυχία σε όλα τα μέλη της οικογένειας.

22/10/14

Η λέσχη της κομψής αλητείας - The Riot Club

Υπόθεση: Φάρσες, ακραίες πλάκες και εκκεντρικές εκδηλώσεις είναι στο καθημερινό μενού της διασκέδασης των φοιτητών του πανεπιστημίου της Οξφόρδης που ανήκουν στην περιβόητη «Λέσχη της Κομψής Αλητείας». Το σπουδαίο Riot Club είναι μία λέσχη για πλούσιους φοιτητές καλών οικογενειών, στην οποίο όμως κάποια στιγμή, αναπόφευκτα, αναμένεται να φύγουν εκτός ελέγχου… Εκεί που η εξουσία του χρήματος συναντά τη νεανική και κομψή αλητεία, με πολλά απρόβλεπτα αποτελέσματα για το μέλλον των νεαρών.
Κριτική: «Οι μυστικές λέσχες της Οξφόρδης έχουν μια ικανότητα να μαγνητίζουν το ενδιαφέρον σου, αναγκάζοντάς σε να κρυφοκοιτάξεις πίσω από αυτά τα μυστηριώδη βιτρό παράθυρα και τα καμπαναριά για να ανακαλύψεις τα μυστικά τους. Σε κάνουν να αναρωτιέσαι πως αντιμετωπίζουν τις ευθύνες τους κάποιοι τόσο προνομιούχοι και τι κοινό μπορεί να έχουν με τις υπόλοιπες κλειστές λέσχες ανθρώπων».Αυτά αναφέρει η Λόνε Σέρφιγκ, η οποία έχοντάς τα ως βάση, μας προσφέρει ένα άρτια κινηματογραφημένο θεατρικό έργο (της Λόρα Γουέιντ), με έξοχους ερμηνευτές

Ο δικαστής – The judge

Υπόθεση: Ο επιτυχημένος δικηγόρος Χανκ Πάλμερ, έχει απομακρυνθεί από την οικογένεια του και ζει στη Νέα Υόρκη. Ο απρόβλεπτος χαμός της μητέρας του τον αναγκάζει να επιστρέψει στο πατρικό του σπίτι στην Ιντιάνα και στην οικογένεια του: τον μεγάλο του αδελφό τον οποίο άθελά του είχε τραυματίσει, τον μικρό του αδελφό, που έχει προβλήματα στην κοινωνικοποίησή του, αλλά και τον εφηβικό του έρωτα, τη Σαμ. Η επιστροφή του τελικά δεν είναι και τόσο προσωρινή, αφού ο πατέρας του, ο σκληρός δικαστής της πόλης, κατηγορείται για φόνο, και ο Χανκ αποφασίζει να τον υπερασπιστεί. Στην προσπάθεια τους να ανακαλύψουν την αλήθεια, αναγκάζονται να συνεργαστούν, και ο στόχος τους πλέον δεν περιορίζεται μόνο στην αποκάλυψη της αλήθειας, αλλά και στην σχέση τους, τη συγχώρεση, τη λύτρωση.
Κριτική: Κοινωνικό, οικογενειακό και δικαστικό δράμα. Όλους αυτούς τους χαρακτηρισμούς αποσπά η ταινία, η οποία παράλληλα  διαθέτει και δυο αξιόλογους ερμηνευτές.

Άπληστοι γείτονες - Good people

Υπόθεση: Ο Τομ και η Άννα είναι ένα ζευγάρι Αμερικάνων που ζει στο Λονδίνο και αντιμετωπίζει σοβαρά οικονομικά προβλήματα. Όταν ο γείτονάς τους, που μένει ακριβώς από κάτω, πεθαίνει, η τύχη δείχνει να τους χαμογελά προσωρινά, αφού ανακαλύπτουν ότι μέσα στο σπίτι του υπάρχουν $ 400,000. Αν και αρχικά είναι διστακτικοί, αναφορικά με το αν θα πρέπει να απλώσουν το χέρι τους στον θησαυρό που ανακάλυψαν, αποφασίζουν ότι το σχέδιο είναι απλό: το μόνο που έχουν να κάνουν είναι να πάρουν τα χρήματα και να χρησιμοποιήσουν μόνο όσα τους είναι απολύτως απαραίτητα για να ξεχρεώσουν. Από εκείνη τη στιγμή και έπειτα, το σύμπαν αποφασίζει να τους δείξει πόσο εύκολα μπορούν να έρθουν τα πάνω - κάτω!
Κριτική: Με αργό ρυθμό στην αρχή, αλλά με έναν υποβόσκοντα φόβο για βίαιη εξέλιξη και με μια κορύφωση προς το τέλος, όπου οι ανατροπές διαδέχονται η μια την άλλη, η ταινία αυτή του Δανού σκηνοθέτη Χένρικ Ρούμπερ Γκενζ, κατορθώνει να κρατά το ενδιαφέρον του θεατή,

16/10/14

'71

Υπόθεση: Το 1971 στη Βόρεια Ιρλανδία οι συγκρούσεις κλιμακώνονται και ο φόβος για εμφύλιο πόλεμο εντείνεται. Ένας νεαρός Βρετανός στρατολογείται στο Μπέλφαστ. Η πόλη είναι διχασμένη σε «πιστούς» Προτεστάντες και «εχθρικούς» Καθολικούς. Και οι δύο πλευρές έχουν παραστρατιωτικές οργανώσεις, ενώ συμμορίες του δρόμου και μυστικοί πράκτορες προσπαθούν να εξασφαλίσουν τα δικά τους συμφέροντα, ο καθένας με βάση τις αρχές τους. Μια περιπολία μετατρέπεται γρήγορα σε συμπλοκή και ο άτυχος στρατιώτης θα μείνει πίσω. Η επιστροφή στη βάση του είναι μια οδύσσεια γεμάτη φόβο και απόγνωση.
Κριτική: Η μεγάλη έκπληξη του φετινού Φεστιβάλ Βερολίνου (Βραβείο Οικουμενικής Επιτροπής Ειδική Μνεία), αλλά και του δικού μας «Νύχτες Πρεμιέρας», στο οποίο βραβεύτηκε με τη Χρυσή Αθηνά, η ταινία αυτή του Γιάν Ντεμάζ με φόντο τη διαμάχη Άγγλων και Ιρλανδών στο Μπέλφαστ το 1971, διαπραγματεύεται τις ανθρώπινες σχέσεις που αναπτύσσονται πίσω από τις εχθροπραξίες.