16 Ιουλ 2025

Την έλεγαν Μαρία – Being Maria

Η ταινία «Την έλεγαν Μαρία», βασίζεται στο βιβλίο της Βανέσα Σνάιντερ «Tu t'appelais Maria Schneider» (εκδόθηκε το 2018) και αφορά στην πραγματική ιστορία της Μαρία Σνάιντερ (1952-2011), συμπρωταγωνίστριας του Μάρλον Μπράντο στην ταινία «Το τελευταίο τανγκό στο Παρίσι» (1972) του Μπερνάρντο Μπερτολούτσι.
Για όσες και όσους δεν ζούσαν εκείνη την εποχή, η ταινία του Μπερτολούτσι ήταν αρκετά τολμηρή και σεξουαλικά βίαιη. Είχε διεθνή επιτυχία, αλλά τραυμάτισε ψυχικά τη νεαρή ηθοποιό (19 ετών σε εποχή που η ενηλικίωση ερχόταν στα 21) λόγω των βίαιων σεξουαλικών σκηνών και ιδιαιτέρως μιας «θρυλικής», κατά το γύρισμα της οποίας ο Μπράντο -εν γνώσει του Μπερτολούτσι- έκανε μια εξευτελιστική χειρονομία, που δεν προέβλεπε το σενάριο, ώστε η σκηνή να αποσπάσει από την Σνάιντερ, μια ρεαλιστική «αντίδραση δυσφορίας και οργής».
Η Σνάιντερ είχε δηλώσει αργότερα ότι λόγω της συγκεκριμένης εμπειρίας της στην ταινία -και της μεταγενέστερης μεταχείρισης ως σύμβολο του σεξ και όχι ως σοβαρής ηθοποιού- αποφάσισε να μην ξαναεμφανιστεί γυμνή. Άρχισε να υποφέρει από κατάθλιψη, έγινε ναρκομανής και έκανε πολλές απόπειρες αυτοκτονίας, με αρνητική επίδραση στην καριέρα της. Ήταν από τις πρώτες ηθοποιούς που μίλησαν: κατήγγειλε την κακοποίηση, αλλά κανείς δεν την άκουσε. Μίλησε πολύ νωρίς, τόσο στο ντοκιμαντέρ της Ντελφίν Σερίγκ, «Sois belle et tais-toi» (είχε πει χαρακτηριστικά: «Οι ταινίες γράφονται από άνδρες για άνδρες...»), όσο και στις συνεντεύξεις της σε μια εποχή, κατά την οποία ήταν αδύνατο να αμφισβητήσει κανείς τον λόγο ορισμένων σκηνοθετών και δη όπως του Μπερτολούτσι ή ηθοποιών όπως του Μπράντο. Εκείνη την εποχή, δεν γινόταν καμία αναφορά για τη θέση της γυναίκας στον κινηματογράφο, ή για την εκμετάλλευσή της στο όνομα της τέχνης. Όλα αυτά αναδεικνύονται στο δεύτερο μέρος της ταινίας «Την έλεγαν Μαρία».
Στο πρώτο μέρος, ο φακός της Τζεσικά Παλίντ επικεντρώνεται αποκλειστικά στο δράμα της Μαρίας, παρακολουθεί το backstage του «Τελευταίου ταγκό» και το πώς εκμεταλλεύτηκαν την αθωότητα της ανήλικης κοπέλας, αναδεικνύοντας -στο γύρισμα της περιβόητης σκηνής- το βλέμμα και την ταπείνωση της ηθοποιού, καθώς και τα απαθή βλέμματα όλων των αντρών-τεχνικών που υπήρχαν γύρω από το ζευγάρι Σνάιντερ-Μπράντο και παρακολουθούσαν ανήσυχοι χωρίς να μπορούν να παρέμβουν. 
Η Αναμαρία Μπαρτολομέι, που υποδύεται την Μαρία Σνάιντερ είναι συγκλονιστική στον πολύπλοκο ρόλο της (η νεαρή κοπέλα, η ηθοποιός, η τοξικομανής, η πληγωμένη γυναίκα) και ο Ματ Ντίλον, που υποδύεται τον Μάρλον Μπράντο είναι απλά έξοχος. 
Όσο για την αναπαράσταση της περιβόητης σεκάνς στην ταινία, η Τζεσικά Παλίντ αναφέρει ότι: «Μία intimacy coordinator ήταν παρούσα στο set, όπως επίσης κι ένας cascadeur, αφού σε αυτή τη sequense έχουμε έναν άνδρα 90 κιλών που πιέζει βίαια μια 19χρονη γυναίκα στο πάτωμα».
Συνολικά, η ταινία βλέπεται με τεράστιο ενδιαφέρον, όχι μόνον λόγω του θέματος που αντιμετωπίζεται με ευαισθησία και σοβαρότητα, αλλά και λόγω των ερμηνειών.
INFO
Προβάλλεται από 17/7/2025
Είδος: Δράμα, 102΄
Χώρα: Γαλλία, 2024
Σκηνοθεσία: Τζεσικά Παλίντ
Παίζουν: Αναμαρία Μπαρτολομέι, Ματ Ντίλον, Σελέστ Μπρινκέλ, Τζουζέπε Μάτζιο, Ιβάν Ατάλ, Μαρί Γκιλέν
Διανομή: Rosebud.21