3/8/22

Επίσημη συμμετοχή – Competencia oficial - Official competition

Πόσα θέματα γύρω από τον κόσμο του θεάματος μπορούν να χωρέσουν σε μια ταινία που σατιρίζει χωρίς έλεος αυτό τον χώρο; Ξέρω, ο πρόλογος δεν είναι και τόσο ελκυστικός, ειδικά εάν διαβάζεται από ανθρώπους του χώρου, αλλά νομίζω ότι δεν έχω ξαναδεί μέχρι σήμερα ταινία, στην οποία σκηνοθέτες και πρωταγωνιστές έχουν δώσει ολοκληρωτικά τον εαυτό τους στο να απομυθοποιήσουν τόσο -μα τόσο- πολύ τη δουλειά που κάνουν. Διότι όπως την παρουσιάζουν στο φιλμ Official Competition, περί δουλειάς πρόκειται και ας παλεύει ο κόσμος να κάνει διακρίσεις μεταξύ σκηνοθετών-δημιουργών ή εμπορικών-σκηνοθετών και μεταξύ ηθοποιών κύρους (που τα βραβεία τους είναι το εσωτερικό παίξιμο και η αγάπη του ψαγμένου θεατή) και εμπορικών ηθοποιών (που γεμίζουν τα ράφια τους με μπρούτζινα αγαλματάκια και χρυσές μπάλες) που τους αρέσει να γυρίζουν τις επικίνδυνες σκηνές μόνοι τους, χωρίς κασκαντέρ.
Ένα θέμα στην ταινία είναι η ματαιοδοξία του 80άχρονου δισεκατομμυριούχου Ουμπέρτο Σουάρεζ (Χοσέ Λουίς Γκόμεζ), ο οποίος φροντίζοντας την υστεροφημία του, θέλει να αφήσει το όνομά του στην ιστορία, μέσα από την παραγωγή μιας «μεγάλης ταινίας». Αγοράζει λοιπόν πανάκριβα, τα δικαιώματα ενός μυθιστορήματος που έχει κερδίσει Νόμπελ και χωρίς να το διαβάσει το αναθέτει σε μια εκκεντρική auteur-σκηνοθέτρια τη Λόλα Κουέβας (Πενέλοπε Κρουζ), η οποία μπροστά στο χρήμα, αποδέχεται χωρίς να έχει διαβάσει κι αυτή το βιβλίο, αλλά γνωρίζοντας σε γενικές γραμμές την υπόθεση. 
Ένα άλλο θέμα, είναι η αλαζονεία της σκηνοθέτριας Λόλα Κουέβας, η οποία προκειμένου να ικανοποιήσει τον παραγωγό να πραγματοποιήσει το όνειρό του, αλλά και το δικό της όνειρο να βασανίσει με τα βίτσια της δύο ασυμβίβαστους ηθοποιούς και να «δημιουργήσει» μια ταινία που θα αφήσει το στίγμα της, προσλαμβάνει δύο κορυφαίους ηθοποιούς της χώρας παρόλο που η νοοτροπία τους δύσκολα συμβιβάζεται. Οι δύο «κορυφαίοι» είναι ο Φέλιξ Ριβέρο (Αντόνιο Μπαντέρας), ένας διάσημος πρωταγωνιστής του Χόλιγουντ και ο Ιβάν Τόρες (Όσκαρ Μαρτίνεθ), ένας αναγνωρισμένος ηθοποιός του θεάτρου και καθηγητής υποκριτικής, που καταφθάνουν για να αναλάβουν τους πρωταγωνιστικούς ρόλους δύο  αντιμαχόμενων αδερφών. 
Σύμφωνα με το «δραματικό» σενάριο, ο πρώτος αδερφός έχει σταθεί αιτία να σκοτωθούν σε τροχαίο οι γονείς τους και ο δεύτερος είναι αυτός που συνεχώς τον κάνει να αισθάνεται περισσότερο ένοχος, αν και δεν του το δείχνει άμεσα.
Ο Φέλιξ Ριβέρο (Μπαντέρας) φτάνει στο στούντιο με τη Λαμποργκίνι του, ενώ ο Ιβάν Τόρες (Μαρτίνεθ) έχει έρθει με τη συγκοινωνία, εκ πεποιθήσεως.
Ο πρώτος έχει τη σιγουριά της επιτυχίας και την αυτοπεποίθηση του σταρ, του οποίου τα βραβεία είναι μοιρασμένα σε τρία σπίτια (στην πατρίδα, στο Λος Άντζελες και στις Κάννες), ενώ ο δεύτερος και με συμπεριφορά σνομπ απέναντι «στη ρηχότητα του σταρ» συμπρωταγωνιστή του, έχει τη σιγουριά του ηθοποιού θεάτρου που πρέπει να μελετήσει, να «μπει στο πετσί» του ρόλου που πρόκειται να ερμηνεύσει.
Η σκηνοθέτρια πάλι, κάνει ό,τι μπορεί να τους ισοπεδώσει υποβάλλοντάς τους σε τέτοιες δοκιμασίες κατά την πρόβα, που εάν δεν ήταν τα εκατομμύρια του ματαιόδοξου επιχειρηματία, ο οποίος «σπρώχνει» και την κόρη του να συμμετάσχει στο πρότζεκτ, θα είχαν εγκαταλείψει κάθε προσπάθεια.
Οι τρεις τους θα βρεθούν αντιμέτωποι με τις προκαταλήψεις τους και τις διαφορετικότητες που τους διακρίνουν και θα παίξουν ένα εκπληκτικό σαδιστικό παιχνίδι ο καθένας εις βάρος του άλλου, αλλά πάντοτε υποτίθεται μέσα στους κανόνες δεοντολογίας που ισχύουν (και σιωπηρά, υποτίθεται) μεταξύ των υπηρετών της τέχνης. Στο βάθος όμως κανείς δεν χωνεύει τον άλλο. 
Οι ερμηνευτικές μάχες που δίνουν κατά τη διάρκεια της πρόβας, που ο θεατής δεν ξέρει πότε θα τελειώσει, αλλά στο φινάλε δεν είναι αυτό το θέμα του φιλμ, λαβαίνουν χώρα σε ένα τεράστιο τσιμεντένιο οίκημα με αντίστοιχες γυάλινες επιφάνειες, ψυχρής μινιμαλιστικής και κυβιστικής τεχνοτροπίας, το οποίο θεωρώ ότι έχει επιλεγεί σκόπιμα από τους σκηνοθέτες Μαριάνο Κον και Γκαστόν Ντιπρά, ώστε να μην επισκιάζει τους τρεις χαρακτήρες της ταινίας και να τους αφήνει να αναδεικνύονται. Όπως και συμβαίνει. 
Οι ερμηνείες των Κρουζ, Μπαντέρας και Μαρτίνεθ είναι τόσο απολαυστικές, που θα ικανοποιήσουν και τον πιο απαιτητικό θεατή. Εκτός και αν ανήκει στην κατηγορία των σοβαροφανών θεατών που σατιρίζονται κι αυτοί μέσα από τους διαλόγους των δύο ηθοποιών. Είναι κι αυτό ένα από τα θέματα της ταινίας. Σε ποιους απευθύνονται και ποιες ταινίες.
Η χαρακτηριστικότερη σκηνή, που προσωπικά βρήκα πολύ κωμική, είναι εκείνη που ο ηθοποιός του θεάτρου Ιβαν Τόρες (Μαρτίνεθ) βρίσκεται στο σπίτι με τη γυναίκα του, επιτυχημένη συγγραφέα παιδικών αναγνωσμάτων και αναλύουν με έναν εξεζητημένο διάλογο, ένα έθνικ τραγούδι που ακούν μέσα από τα τεράστια ηχεία του καθιστικού τους, δίνοντας προσοχή σε κάθε λεπτομέρεια του ήχου, του ρυθμού και των οργάνων, όπως και ενός περίεργου ταμπούρλου που ακούγεται σε ακανόνιστο ρυθμό, για να διαπιστώσουν σε λίγη ώρα έκπληκτοι ότι ο αυτός «πρωτόγονος και αρχέγονος ήχος» ανήκει σε χτυπήματα του γείτονα από πάνω, ο οποίος ή «ενοχλείται από την ένταση και τους χτυπάει το ταβάνι» ή «κάτι καρφώνει».
Σε κάθε περίπτωση, η σάτιρα στο φιλμ είναι σαρωτική και οι ερμηνείες είναι καταπληκτικές και μπράβο που με τολμηρότητα και σοβαρότητα οι δύο σκηνοθέτες, δεν αφήνουν τίποτα όρθιο σ’ αυτή την ταινία, ενώ ένα ακόμα μπράβο αξίζει στους τρεις πρωταγωνιστές που εμφανώς αυτοσαρκάζονται και φαίνονται να απολαμβάνουν αυτή τη σάτιρα εις βάρος των ιδίων και της υποκριτικής τέχνης. (Κριτική μου στο myfilm)
INFO
Προβάλλεται από 4/8/2022 στους κινηματογράφους
Είδος: Κομεντί (115΄)
Χώρα: Ισπανία, Αργεντινή (2021)
Σκηνοθεσία: Μαριάνο Κον, Γκαστόν Ντιπρά
Παίζουν: Πενέλοπε Κρουζ, Αντόνιο Μπαντέρας, Όσκαρ Μαρτίνεθ
Σύνοψη: Ένας δισεκατομμυριούχος επιχειρηματίας που φροντίζει την υστεροφημία του αποφασίζει να κάνει μια μοναδική, πρωτοποριακή ταινία. Για να πετύχει αυτόν τον στόχο, προσλαμβάνει τους καλύτερους από τους καλύτερους: Τη διάσημη σκηνοθέτρια Λόλα Κουέβα και δύο γνωστούς ηθοποιούς που υπερηφανεύονται όχι μόνο για το τεράστιο ταλέντο τους, αλλά και το ακόμη μεγαλύτερο Εγώ τους: τον αστέρα του Χόλιγουντ Φέλιξ Ριβέρο και τον παλαίμαχο θεατράνθρωπο Ιβάν Τόρες. Είναι και οι δύο θρύλοι, αλλά όχι και οι καλύτεροι φίλοι. Μέσα από μια σειρά από όλο και πιο ξεκαρδιστικές πρόβες που τους θέτει η Λόλα, ο Φέλιξ και ο Ιβάν πρέπει να αντιμετωπίσουν όχι μόνο ο ένας τον άλλον, αλλά και το θρύλο τους.
Διανομή: Spentzos Film