20/9/19

Το Μικτό Γυμνάσιο… Αρρένων Αμαρουσίου (Μέρος 2ο)

Στο προηγούμενο σημείωμά μου, το οποίο από την εφημερίδα ανάρτησα και στο facebook, υπήρξε μεγάλη ανταπόκριση, τόσο από συμμαθητές και συμμαθήτριές μου, όσο και από φίλους ή φίλες εκτός σχολείου. 

Με συγκίνησε η ανταπόκρισή τους και οι αναμνήσεις τους. Οφείλω να τους (και τις) ευχαριστήσω, όπως επίσης να ευχαριστήσω και τον φίλο Σωτ. Π. που με διόρθωσε ως προς το όνομα του γυμνασιάρχη μας. Μου θύμισε ότι, το όνομά του δεν ήταν Γεώργιος αλλά Ηλίας Παπαδόπουλος και όλοι τον αποκαλούσαμε «ντολμά» χωρίς να γνωρίζουμε την προέλευση του παρατσουκλιού, μιας και τον είχαν… βαφτίσει οι παλαιότεροι.
* * *
Ας μου επιτρέψετε να συνεχίσω και σήμερα με το ίδιο θέμα, επειδή ο αναγνώστης μου Αντ. Σ. αναρωτήθηκε (και το εξέφρασε με email) τι ήταν αυτό το «ΦΕΚ Αποφοίτησης» όπως το ανέφερα στο προηγούμενο σημείωμά μου. Φίλε μου, ήταν το Φύλλο Εφημερίδος της Κυβερνήσεως του Βασιλείου της Ελλάδος (τεύχος «Παράρτημα»), στο οποίο περιλαμβάνονταν (και αντιγράφω) Πίνακες Απολυθέντων μαθητών των Γυμνασίων και Εμπορικών Σχολών του Κράτους.
* * *
Πρέπει δε να εξηγήσω πως περιελάμβανε και πίνακες των Ιδιωτικών Γυμνασίων. Στους δε Πίνακες αυτούς που δημοσιεύονταν στο ΦΕΚ κατά Γενική Επιθεώρηση Μέσης Εκπαιδεύσεως αναφερόταν (1) το ονοματεπώνυμο, (2) το πατρώνυμο του μαθητού ή της μαθήτριας, (3) το έτος γεννήσεως και (4) ένα από τα γράμματα Α ή Β ή Γ ή Δ ή Ε, τα οποία σήμαιναν την «αντίστοιχον διαγωγήν: Κοσμιωτάτη, Κοσμία, Καλή, Επίμεμπτος, Κακή». Όλα στη φόρα, δηλαδή. Δεν γνώριζαν την έκφραση «προσωπικά δεδομένα» εκείνη την εποχή.
* * *
Τι θέλω να πω. Στον Πίνακα του Γυμνασίου Αρρένων Αμαρουσίου για την Εξεταστική Περίοδο Ιουνίου – Σεπτεμβρίου, υπάρχουν ονοματεπώνυμα κοριτσιών και αγοριών (όλα μαζί «Αρρένων Αμαρουσίου»), που αν και στην ίδια τάξη μερικοί από αυτούς δεν είχαν το ίδιο έτος γεννήσεως, αλλά προγενέστερο, με διαφορά από ένα έτος και μέχρι τρία. Αυτό σημαίνει ότι αυτοί οι δυο – τρεις είχαν μείνει σε κάποια τάξη ή και σε δύο τάξεις. Δεν ήσαν όλοι του 19 και 19+ όπως σήμερα. Υπήρχαν και ελάχιστοι με βαθμό κάτω του 10 που έμεναν στην ίδια τάξη για να εμπεδώσουν.
* * *
Ευτυχώς στην τάξη μου, τουλάχιστον όλοι είχαμε διαγωγή Α (Κοσμιωτάτην) παρά την τριήμερη αποχή από τα μαθήματά μας για το μη διαχωρισμό του γυμνασίου σε Αρρένων και Θηλέων.
(Από τη μόνιμη στήλη μου στην έντυπη Αμαρυσία του Σαββάτου 21/9/2019)