Υπόθεση: Θεσσαλονίκη,
1942-1943. Στην υπό γερμανική κατοχή πόλη, ο Γιώργος και η Εστρέα είναι
ερωτευμένοι. Όμως ο έρωτας ανάμεσα σε έναν Χριστιανό και μία Εβραία είναι
απαγορευμένος. Η περιπετειώδης και παθιασμένη ιστορία αγάπης, παγιδευμένη
ανάμεσα σε ένα απάνθρωπο ολοκληρωτικό καθεστώς και τον παραλογισμό των
φυλετικών διακρίσεων, βρίσκει καταφύγιο στο ιστορικό Ουζερί Τσιτσάνης. Εκεί ο
μεγάλος Έλληνας συνθέτης Βασίλης Τσιτσάνης διανύει τα πιο δημιουργικά του
χρόνια και συνθέτει τα πιο γνωστά του τραγούδια, ανάμεσα στα οποία και την
καθοριστική Συννεφιασμένη Κυριακή.
Κριτική: Δεν θέλω να φανώ
αυστηρός, αλλά βρήκα πολύ άνιση την ταινία για το αίσθημα δυο ανθρώπων, όπως
διαφαίνεται από το βιβλίο. Είναι τόσο άνισα μοιρασμένη η εξέλιξη, ώστε ο θεατής
δύσκολα αντιλαμβάνεται το κεντρικό θέμα. Είναι το αίσθημα του Γιώργου με την
Εστρέα, ή η Εθνική Αντίσταση; Είναι το ολοκληρωτικό καθεστώς, ή ο παραλογισμός
των φυλετικών διακρίσεων; Είναι ο Τσιτσάνης, ή η έμπνευση του καθοριστικού
«Συννεφιασμένη Κυριακή»;
Και ας πούμε ότι (επηρεασμένος
από το πρόσφατο «Γιο του Σαούλ») ακόμα ψάχνω την απάντηση. Έχω και άλλες
απορίες: Γιατί θα πρέπει οι ηθοποιοί να μιλούν τόσο αργά και καθαρά; Με τέτοιο
στόμφο και ακρίβεια; Υπάρχει ιδιαίτερος λόγος;
Επίσης, γιατί έπρεπε τα
περισσότερα πλάνα να είναι κοντινά; Η
Θεσσαλονίκη δεν διέθετε άλλα εξωτερικά φυσικά ντεκόρ, για να «ανοίξει» λίγο ο
φακός, να δούμε ότι πράγματι είμαστε εκεί και όχι σε στούντιο; «Κλειστά»,
κοντινά πλάνα, είχε και ο Γιός του Σαούλ (άντε πάλι ο συνειρμός), αλλά βοηθούσε
η ερμηνεία, η κίνηση της κάμερας, οι φωνές και οι ήχοι έξω από το κάδρο. Είχαν
μια δύναμη, που απουσιάζει από την Ουζερί.
Μη μου πείτε, ότι έχω
προκατάληψη, κατά του ελληνικού κινηματογράφου, ή ότι είμαι κακοπροαίρετος.
Απλά βλέποντάς την σκεφτόμουν, τι παραπάνω διέθετε ο Μπουλμέτης που έκανε
επιτυχία με την πρώτη;
Σκηνοθεσία: Μανούσου Μανουσάκη
Με τους Ανδρέα Κωνσταντίνου,
Χάρη Φραγκούλη, Χριστίνα Χειλά-Φαμέλη, Βασιλική Τρουφάκου, Ξανθή Γεωργίου,
Γιάννη Στάνκογλου, Μαρία Καβουκίδου, Γεράσιμο Σκιαδαρέση, Λάκη Κομνηνό,
Αλμπέρτο Εσκενάζυ
Προβάλλεται από 3/12/15