20/6/19

Κόκκινη έκλειψη - Rojo

Ένα εξαιρετικό θρίλερ με κορυφούμενη αγωνία και ταυτόχρονα ένα πολιτικό σχόλιο για το καθεστώς της Αργεντινής γύρω στο 1975, όπου ο θάνατός του Περόν (1974), έχει φέρει την αντιπρόεδρο και τρίτη σύζυγό του, Ιζαμπέλ, στην εξουσία. 

Η Ιζαμπέλ Περόν αποτέλεσε εκείνη την εποχή μία συμβιβαστική επιλογή ανάμεσα στα ρεύματα των Περονιστών φοιτητών και εργατών που τους υποκινούσε ο Περόν ακόμα και από την εξορία του. Ο  χρόνος όμως της εξουσίας της Ιζαμπέλ, επρόκειτο να είναι σύντομος καθώς η σύγκρουση μεταξύ των ακραίων ρευμάτων προκάλεσε οικονομικό χάος, το οποίο το 1976 θα έφερνε στη χώρα ένα νέο πραξικόπημα, με επικεφαλής το στρατηγό Χόρχε Ραφαέλ Βιντέλα. 
Οι εθνικιστές και τα αριστερά ρεύματα στο δεύτερο μισό του ’70 βρίσκονται αντιμέτωπα σε αυτό που αργότερα αποκλήθηκε «βρώμικος πόλεμος». Χιλιάδες διαφωνούντες προς το αυτονομαζόμενο καθεστώς της Εθνικής Διαδικασίας Αναδιοργάνωσης εξαφανίζονται. Ο κόσμος γνωρίζει, αλλά κανείς δεν μιλάει, ενώ οι μυστικές υπηρεσίες της Αργεντινής, της Χιλής και των ΗΠΑ δρουν ανεξέλεγκτα. 
Στο χωριό που διαδραματίζεται η υπόθεση του φιλμ, cowboys από τη Βόρειο Αμερική καταφθάνουν για ένα show και αλίμονο σε όποιον το καθυστερεί ή το εμποδίζει. 
Σ’ αυτή τη μικρή κοινωνία και σε ένα «καθώς πρέπει» εστιατόριο, ένας μεγαλοαστός δικηγόρος, ο Κλαούντιο, «εκθέτει» με τη ρητορική του, έναν παράξενο άντρα που φαίνεται ότι είναι διαταραγμένος και έχει εμμονές με τους Ναζί. Το ίδιο βράδυ, ο άνδρας αυτός επιτίθεται στον Κλαούντιο και τη γυναίκα του, ενώ επιστρέφουν στο σπίτι και ο δικηγόρος, γνώστης του χάους και της ανηθικότητας που επικρατεί σ’ αυτή την παρακμιακή από τις πολιτικές ταραχές κοινωνία, θα αντιμετωπίσει δραστικά τον ενοχλητικό άνδρα. 
«Όταν όλοι σιωπούν, κανείς δεν είναι αθώος», είναι το tagline της ταινίας και αυτό το ξέρει καλά ο Κλαούντιο, του οποίου η ζωή κυλάει ήσυχα στο εξής και με την απαραίτητη διαφθορά. Τον παρακολουθούμε να πουλάει ένα εγκαταλειμμένο σπίτι, σε έναν φίλο του, ως πληρεξούσιος δικηγόρος του άγνωστου ιδιοκτήτη, ο οποίος ή έχει εγκαταλείψει τη χώρα ως πολιτικός αντιφρονών ή έχει σκοτωθεί. Ο δρόμος έχει και άλλα πολλά άδεια σπίτια. Το έχουμε δει και από τις πρώτες σεκάνς, πριν πέσει ο τίτλος Rojo (που σημαίνει «κόκκινο» και αλληγορικά «αιματοβαμμένο»).
Η ζωή του λιγομίλητου και μυστικοπαθή δικηγόρου (υπέροχος ο Ντάριο Γκραντινέτι) θα δυσκολέψει, από την εμφάνιση ενός ρεπόρτερ τηλεοράσεως από τη Χιλή, που έχει εκπομπή εξιχνίασης εγκλημάτων (κάτι σαν το «Φως στο τούνελ» της Νικολούλη) και θα αρχίσει να ερευνά την εξαφάνιση του ανθρώπου που είχε επιτεθεί στον Κλαούντιο όταν έφευγε από το «καθώς πρέπει» εστιατόριο. Στο ρόλο του ρεπόρτερ-ντετέκτιβ, που έχει μια αύρα από τον τηλεοπτικό Κολόμπο (λέει λιγότερα από όσα γνωρίζει και αιφνιδιάζει τον ανακρινόμενο), βρίσκεται ο Αλφρέντο Κάστρο, που παίζει με δόσεις χιούμορ, το παιχνίδι της γάτας με το ποντίκι με τον Κλαούντιο.
Ο σκηνοθέτης Μπέντζαμιν Ναϊσάτ, σκηνοθετεί με νεύρο και κορυφούμενη αγωνία, φωτογραφίζει με ζεστά χρώματα σε αποχρώσεις του κόκκινου, ως soundtrack χρησιμοποιεί βιολιά (μουσική του Vincent van Warmerdam), με οξύ ήχο που θυμίζουν το «Ψυχώ» του Χίτσκοκ και έμμεσα ρίχνει φως στην πολιτική αστάθεια και την ανηθικότητα της εποχής. (Κριτική μου για το myFilm.gr)
INFO
Προβάλλεται από 20/6/2019
Είδος: Δράμα, Αστυνομική, Μυστηρίου, Θρίλερ  
Σκηνοθεσία: Μπέντζαμιν Ναϊσάτ 
Παίζουν: Ντάριο Γκραντινέτι,  Αντρέα Φριγκέριο, Αλφρέντο Κάστρο 
Σύνοψη: Βρισκόμαστε γύρω στα μέσα της δεκαετίας του 1970, ένας παράξενος άνδρας φθάνει σε μια ήσυχη επαρχιακή πόλη. Εκεί μέσα σε ένα εστιατόριο και χωρίς κανέναν προφανή λόγο αρχίζει να προσβάλει τον Κλαούντιο έναν φημισμένο δικηγόρο. Η κοινότητα υπερασπίζεται τον δικηγόρο και ο ξένος φεύγει κακήν κακώς.  Αργότερα την νύχτα, ο ξένος που είναι αποφασισμένος να εκδικηθεί επιτίθεται στον Κλαούντιο και στην γυναίκα του Σουζάνα. Ο δικηγόρος τότε θα πάρει  έναν δρόμο χωρίς επιστροφή γεμάτο μυστικά και σιωπή. (Από την Spentzos Film)