15/5/14

Ρωμαίος και Ιουλίετα – Romeo and Juliet

Το θεατρικό του Σαίξπηρ είναι γνωστό: Δύο νέα παιδιά, από οικογένειες που διακατέχονται από μίσος μεταξύ τους, ερωτεύονται και αδυνατώντας να εκφράσουν τα συναισθήματά τους στους γονείς τους μηχανεύονται ένα σχέδιο, με τη βοήθεια ενός ανοιχτόμυαλου αλλά επίσης επιπόλαιου καλόγερου, το οποίο σχέδιο δεν θα φέρει τα αναμενόμενα αποτελέσματα.
Ένα θεατρικό του Σαίξπηρ με έντονη την τραγική ειρωνεία, το οποίο όταν είχα διαβάσει πολύ μικρός, το μόνο που είχα συγκρατήσει ως δίδαγμα ήταν πως «τα κακά νέα μαθαίνονται πιο γρήγορα», διότι η αποτυχία του σχεδίου των δυο ερωτευμένων βασίστηκε πάνω στην ταχύτητα με την οποία μαθεύτηκαν τα δυσάρεστα νέα, αντί των ευχάριστων, που θα εξηγούσαν στο Ρωμαίο ότι υπάρχει σχέδιο εξαπάτησης των γονέων.
Δεν είναι η πρώτη φορά που το θεατρικό αυτό του Σαίξπηρ βγαίνει στη μεγάλη οθόνη. Έχουν προηγηθεί κορυφαίες μεταφορές από τον Τζορτζ Κιούκορ (1936) με τον Λέσλι Χάουαρντ και τη Νόρμα Σίρερ, του Ρενάτο Καστελάνι (1954) με τον Λόρενς Χάρβεϊ και τη Σούζαν Σένταλ, του Φράνκο Τσεφιρέλι (1968) με την Ολίβια Χάσεϊ και τον Λέοναρντ Χουίτινγκ και του Μπαζ Λούρμαν (1996) με το Λεονάρντο Ντι Κάπριο και τη Κλερ Ντέινς, μια μεταμοντέρνα μεταφορά στην εποχή της δεκαετίας του ’90 με όπλα και μοντέρνα αυτοκίνητα αντί για ξίφη και άλογα. Όλες οι ταινίες, με εξαιρετικούς ερμηνευτές και ανταποκρινόμενες στις απαιτήσεις τόσο του θεατρικού έργου και του ύφους του συγγραφέα, αλλά και του πνεύματος της εποχής κατά την οποία γυρίστηκαν.
Αυτή τη φορά, έχουμε μια αξιόλογη παραγωγή γυρισμένη εξ ολοκλήρου στους φυσικούς χώρους, που υποτίθεται ότι έζησαν οι ήρωες του Σαίξπηρ (Βερόνα και Πάντοβα), με πλούσια ντεκόρ και κοστούμια και με διατήρηση του έμμετρου λόγου, όπως στο κείμενο του Σαίξπηρ. Η σκηνοθεσία είναι σφιχτή και η φωτογραφία με τη μουσική εξυπηρετούν σωστά το έργο, που απευθύνεται μεν σε όλες τις ηλικίες, αλλά στοχεύει στους νέους, μιας και οι χαρακτήρες του τίτλου, θεωρούνται ως αρχέτυπο των νεαρών εραστών.
Μεταξύ των ηθοποιών, υπάρχουν εξαιρετικοί ερμηνευτές, όπως ο Πολ Τζιαμάτι που υποδύεται τον καλόγερο που βοηθά τους ερωτευμένους, ο Στέλαν Σγκάσγκαρντ που ερμηνεύει τον άρχοντα της Βερόνα, ο Ντέμιαν Λιούις που παίζει το ρόλο του λόρδου Καπουλέτου πατέρα της Ιουλιέτας, η Νατάσα Μάκενροου (μητέρα της Ιουλιέτας), η Λέσλι Μάνβιλ (παραμάνα της Ιουλιέτας) και αρκετοί άλλοι.
Άφησα για το τέλος τον Ντάγκλας Μπουθ (Ρωμαίο) και τη Χέιλι Στάινφελντ (Ιουλιέτα), που ίσως είναι οι μικρότεροι ηλικιακά ηθοποιοί σε σχέση με όλους τους προηγούμενους που έχουν υποδυθεί μέχρι σήμερα το ιστορικό ζευγάρι. Οι δύο αυτοί, όπως και οι υπόλοιποι συνομήλικοι ηθοποιοί που τους περιστοιχίζουν, έχουν κληθεί να υποδυθούν όχι εύκολους ρόλους και μάλιστα με έμμετρο λόγο καθαρά θεατρικό. Δεν θα έλεγα ότι κατάφεραν να αποδώσουν το αναμενόμενο πάθος, αλλά μπορώ να πω ότι αυτή η αμηχανία, ιδίως στο ζευγάρι των ερωτευμένων, καλύπτει τις ανάγκες των ρόλων δυο νέων, που ανακαλύπτουν ξαφνικά τον έρωτα και… δεν ξέρουν τι κάνουν.
Συνολικά, πάντως, και παρά το γνωστό τέλος αυτής της ιστορίας αγάπης, η ταινία βλέπεται ευχάριστα.
Σκηνοθεσία:  Κάρλο Καρλέι
Με τους: Ντάγκλας Μπουθ, Χέιλι Στάινφελντ, Ντέμιαν Λιούις, Εντ Γουέστγουικ, Κρίστιαν Κουκ, Στέλαν Σκάρσγκαρντ, Τομ Γουίσντομ, Πολ Τζιαμάτι, Λάουρα Μοράντε, Τόμας Αράνα, Κόντι Σμιτ Μακφί, Νατάσα Μακέλχον, Ματ Πατρέζι
Προβάλλεται από 15/5/14
(Κριτική μου στο myFilm)