26/9/10

Ο Εξορκιστής (1973 – The Exorcist)

Γιατί στις 100: Γιατί είναι μια ταινία που σε χτυπάει στα νεύρα και στο στομάχι από την αρχή μέχρι το τέλος. Σε τρομάζει, σε φοβίζει, θέτει υπό αμφισβήτηση την ιατρική επιστήμη και σοκάρει τη χριστιανική πίστη. Διαθέτει εξαιρετικά πειστικά σπέσιαλ εφέ και πολύ σοβαρές ερμηνείες, που πείθουν σε βαθμό, να πιστεύεις πως ό,τι βλέπεις είναι δυνατόν να συμβαίνει πραγματικά. Όταν προβλήθηκε το 1974, πολύς κόσμος δεν κοιμόταν μετά από την προβολή. Γυρίστηκαν και άλλες στη συνέχεια, αλλά σαν αυτή, καμία. Η ταινία, έχει χαρακτηρισθεί τελείως ακατάλληλη για παιδιά, ακόμα και σήμερα που έχουν εθιστεί σ’ αυτό το είδος από άλλες ταινίες.
Υπόθεση: Δωδεκάχρονη κοπέλα αρχίζει να συμπεριφέρεται παράξενα και οι γιατροί θεωρούν ότι πάσχει από κάποια νευρική διαταραχή, η μητέρα της όμως βιώνει καταστάσεις, που εκτός από ανατριχιαστικές εξελίσσονται και σε βίαιες. Καλεί τον πνευματικό της, ο οποίος αποφαίνεται ότι κάποιος δαίμονας έχει εγκατασταθεί στο σώμα της δωδεκάχρονης. Έτσι αποφασίζεται να γίνει εξορκισμός. Καλείται ειδικός εξορκιστής, αλλά αντιμετωπίζει πανίσχυρες δυνάμεις. Η θυσία, στο τέλος του έργου διαφαίνεται αναπόφευκτη και έτσι θα γίνει.
Σκηνοθεσία: Γουίλιαμ Φρίντκιν
Πρωταγωνιστούν: Έλεν Μπέρνστιν, Λίντα Μπλέρ, Μαξ Φον Σίντοφ, Τζέισον Μίλερ

Τραγουδώντας Στη Βροχή (1952 - Singing In The Rain)

Γιατί στις 100: Είναι ένα μιούζικαλ με περιεχόμενο. Μέσα από τις εικόνες του παρελαύνουν καταστάσεις της περιόδου μετάβασης του κινηματογράφου από τον βωβό στον ομιλούντα. Ταλέντα του βωβού καταστρέφονται λόγω κακής φωνής και νέες ειδικότητες εμφανίζονται. Το μιούζικαλ, σ’ αυτή την πολύχρωμη, με ωραία χορευτικά και πλούσια σε ντεκόρ και κοστούμια ταινία, βρίσκει την ιδεολογική του πλατφόρμα. Ο θεατής διασκεδάζει και ψυχαγωγείται, μαθαίνοντας πώς και γιατί οι απαρχές του ομιλούντος σινεμά χαρακτηρίζονται από την ύπαρξη τόσων πολλών ταινιών μιούζικαλ. Αξέχαστα, το ομώνυμο τραγούδι του Κέλι και το χορευτικό «Κάνε τους να γελάσουν» του Ο’ Κόνορ.
Υπόθεση: Τέλη δεκαετίας του ’20. Ο Λόκγουντ και η Λαμόντ, διάσημο ντουέτο της βωβής περιόδου, καλείται να αντεπεξέλθει στις προκλήσεις του ομιλούντος. Λίγο πριν την καταστροφή της καριέρας τους, επειδή η Λαμόντ διαθέτει μια κακάσχημη τσιριχτή φωνή, θα εμφανιστεί μια νεαρή ηθοποιός που θα την βάλουν να ντουμπλάρει τη φωνή της βεντέτας. Τη νεαρή θα ερωτευτεί ο Λόκγουντ. Εν τω μεταξύ, ο θεατής θα γνωρίσει όλα όσα συμβαίνουν στα παρασκήνια, πίσω από τη λάμψη των προβολέων.
Σκηνοθεσία: Στάνλεϊ Ντόνεν
Πρωταγωνιστούν: Τζιν Κέλι, Ντέμπι Ρέινολντς, Ντόναλντ Ο’ Κόνορ, Τζιν Χάγκεν

Έχετε Μήνυμα Στον Υπολογιστή Σας (1998 – You’ ve Got Mail)

Γιατί στις 100: Επειδή είναι αισθηματική μέχρι δακρύων, για τις κυρίες. Είναι μπριόζα, διαθέτει έξυπνους διαλόγους, που μπορεί να σου προκαλέσουν και κάποιο χαμόγελο. Δεν είναι κωμωδία, είναι όμως αστεία. Αν και προβλέψιμη, διαθέτει ανατροπές και τραγική ειρωνεία. Διαδραματίζεται με φόντο τη Νέα Υόρκη κατά τις γιορτές των Χριστουγέννων, που είναι πανέμορφα. Διαθέτει δύο εκπληκτικούς ερμηνευτές. Τελειώνει με το τραγούδι «Over the rainbow» της Τζούντι Γκάρλαντ από το «Μάγος του Οζ», γεμίζοντας τον θεατή με την αισιοδοξία ότι οι μεγάλες αγάπες δεν είναι δύσκολο να βρεθούν, αρκεί καμιά φορά να κοιτάζουμε και λίγο πιο πέρα από τη μύτη μας. Τέλος, είναι η πρώτη που ασχολείται με τις απρόσωπες διαδικτυακές σχέσεις.
Υπόθεση: Μια κοπέλα έχει ένα τοπικό μικρό βιβλιοπωλείο και βλέπει ξαφνικά την δουλειά της να απειλείται από ένα πολυκατάστημα που θα ανοίξει απέναντι από το μαγαζί της. Αρχίζει να μισεί θανάσιμα τον ιδιοκτήτη του, ενώ ταυτόχρονα είναι ερωτευμένη παράφορα με έναν άγνωστο μέσω του internet, τον οποίο άγνωστο ο θεατής γνωρίζει και είναι ο ιδιοκτήτης του πολυκαταστήματος.
Σκηνοθεσία: Νόρα Έφρον
Πρωταγωνιστούν: Τομ Χανκς, Μεγκ Ράιαν, Γκεγκ Κινίαρ

17/9/10

Το Τελευταίο Κύμα (1977 – The Last Wave)

Γιατί στις 100: Συναρπαστικό θρίλερ φαντασίας, με υποβλητική ατμόσφαιρα πάνω στο μυστήριο και τον τρόμο του θανάτου ανακατεμένα με δόσεις υποβόσκοντα μεταφυσικού τρόμου. Ουσιαστικά η ταινία, σχοινοβατεί πάνω στις σχέσεις των λευκών που κατάκτησαν την Αυστραλία και των γηγενών, των αβορίγινων (ab-origines) που καταπιέζονται και η μόνη δύναμη που διαθέτουν είναι η μυστικιστική σχέση τους με τις φυσικές δυνάμεις. Μια ταινία, στην οποία τα όρια μεταξύ ονείρου και πραγματικότητας συγχέονται με όση μαεστρία χρειάζεται, για να κρατά το θεατή σε διαρκή αγωνία. Είναι συναρπαστική η εναρκτήρια σκηνή με την καταιγίδα που ξεσπά, από έναν ανέφελο ουρανό και κινείται προς το Σίδνεϋ, η οποία και προδιαθέτει το θεατή για το τι θα επακολουθήσει. Από τις πρώτες ταινίες του Γουίαρ, που μας έχει χαρίσει και «Το μυστικό του βράχου των κρεμασμένων».
Υπόθεση: Στο Σίδνεϋ, ένας δικηγόρος (άπειρος τόσο στο ποινικό δίκαιο, όσο και στις σχέσεις λευκών και αβορίγινων) βρίσκεται μπλεγμένος στο μυστήριο που κρύβει ο θάνατος ενός ιθαγενούς και ανακαλύπτει, ότι σύμφωνα με μια αρχαία προφητεία, έρχεται το τέλος του κόσμου από ένα καταστροφικό κύμα.
Σκηνοθεσία: Πήτερ Γουίαρ
Πρωταγωνιστούν: Ρίτσαρντ Τσάμπερλεν, Βίβιαν Γκρέι, Κρις Λι.

15/9/10

Ελευθερία

Μόνο τα άνθη αγαπούν αληθινά
την ελευθερία
γι' αυτή μιλούν κρυφά
στο αυτί του ανέμου
μα εκείνος δεν κρατά το μυστικό
κι ευωδιάζει.

(Ποίημα από τη συλλογή «Η πείρα του θανάτου», του Βαγγέλη Κάσσου,
εκδόσεις Ινδικτος 2002)

14/9/10

Πολίτης Κέιν (1941 - Citizen Kane)

Γιατί στις 100: Γιατί είναι η καλύτερη ταινία όλων των εποχών. Όχι μόνον έσπασε όλους τους μέχρι τότε κινηματογραφικούς κανόνες, αλλά δημιούργησε και νέους. Δεν είναι τυχαίο ότι αποτελεί αντικείμενο μελέτης σε όλες τις σοβαρές σχολές κινηματογράφου. Πρωτότυπο σενάριο (βασισμένο στην ιστορία του μεγιστάνα Hearst). Απολαυστικές ερμηνείες. Εξαιρετική ασπρόμαυρη φωτογραφία, κίνηση της κάμερας όπως ποτέ δεν είχαμε ξαναδεί, πρωτοφανείς γωνίες λήψης, εστίαση της εικόνας σε όλο το βάθος πεδίου, φωτισμός υποβλητικός. Για πρώτη φορά βλέπουμε ταβάνια στους εσωτερικούς χώρους, διότι μέχρι τότε οι σκηνοθέτες έκρυβαν εκεί φωτιστικά σώματα και μικρόφωνα. Ταινία, που πρέπει να δει κάθε κινηματογραφόφιλος. Ειρωνεία: Πήρε μόνον Όσκαρ Σεναρίου!
Υπόθεση: Λίγο πριν πεθάνει, ο βαθύπλουτος εκδότης και επιχειρηματίας Κέιν, ψευδίζει τη λέξη «ροδανθός» (Rosebud), η οποία κανείς δεν ξέρει τι σημαίνει. Ένας δημοσιογράφος, αναλαμβάνει να λύσει το μυστήριο. Μέσα από την έρευνά του, ο θεατής ταξιδεύει στο μυστηριώδες παρελθόν του «πολίτη Κέιν», ανακαλύπτοντας, μαζί με αυτόν άγνωστες πτυχές της προσωπικότητάς του Κέιν. Μέχρι και το νόημα του «Ροδανθού», το οποίο όμως ο ερευνητής δημοσιογράφος δεν θα μάθει ποτέ.
Σκηνοθεσία: Όρσον Γουέλες
Πρωταγωνιστούν: Όρσον Γουέλες, Τζόζεφ Κότεν, Έβερετ Σλόαν, Ντόροθι Κόμινγκορ

Forrest Gump (1994)

Γιατί στις 100: Επειδή είναι κοινωνική και πολιτική ταινία και κωμωδία και δράμα ταυτόχρονα. Είναι ουσιαστικά μια θαυμάσια σάτιρα της Αμερικανικής κοινωνίας, κατά την ιστορική περίοδο μεταξύ των ετών 1950 και 1980. Με έξυπνο σενάριο, πολύ καλή σκηνοθεσία και με οπτικά εφέ που ίσως για πρώτη φορά φέρνουν τους πρωταγωνιστές σε επαφή με πρόσωπα που έχουν πάψει να υπάρχουν προ πολλού. Εξαιρετική η ερμηνεία του Τομ Χανκς αλλά και των άλλων συντελεστών. Κέρδισε και έξι Όσκαρ.
Υπόθεση: Ο Φόρεστ Γκαμπ είναι ένας νέος με IQ 75, ο οποίος ύστερα από μια σειρά συμπτώσεων θα καταφέρει να είναι κοντά σε όλα τα μεγάλα γεγονότα που θα σημαδέψουν την Αμερικανική ιστορία. Θα δείξει στον Έλβις πώς να χορεύει, θα αποκαλύψει τυχαία το Γουότεργκέιτ, θα συναντηθεί με τον Τζον Λένον, θα ξεφτιλίσει τον Λύντον Τζόνσον, θα παίξει διπλωματικό πινγκ-πονγκ με τους Κινέζους, θα ηγηθεί του κινήματος των χίπις, θα πάει στο Βιετνάμ, θα επιστρέψει ήρωας και θα δημιουργήσει μεγάλη κονσερβοποιεία σαρδελών με τον ανάπηρο λοχία του.
Σκηνοθεσία: Ρόμπερτ Ζεμέκις
Πρωταγωνιστούν: Τομ Χανκς, Σάλι Φιλντ, Γκάρι Σίνιζ, Ρόμπιν Ράιτ

Τζέημς Μποντ - Πράκτωρ 007 Σε Παγίδα (1963 – From Russia With Love)

Γιατί στις 100: Ο πιο γήινος Μποντ ever. Ο καλύτερος, της μακροβιότερης σειράς ταινιών που έγινε ποτέ. Πλοκή, αγωνία και δράση και ένα σενάριο απόλυτα συμβατό με τις απαιτήσεις της κατασκοπείας της εποχής. Ο «κακός» της ταινίας είναι «ολοκληρωτικά κακός και κυνικός» και η ταινία διαθέτει την πιο μεγάλη σε μήκος πάλη, που έχει γίνει στο σινεμά, μέσα σε βαγόνι τρένου και με το τρένο εν κινήσει. Σκοτεινή εν γένει ατμόσφαιρα με επιρροές film-noir και πολύ καλές ερμηνείες.
Υπόθεση: Ο Μποντ φτάνει στην Κωνσταντινούπολη για να κλέψει έναν αποκωδικοποιητή μηνυμάτων από το Ρωσικό Προξενείο, μαζί με το… αξεσουάρ του, την όμορφη και ξανθιά Ρωσίδα υπάλληλο που τον χειρίζεται, η οποία και θα τον βοηθήσει με αντάλλαγμα να την πάρει μαζί του στη Δύση. Ο Μποντ δεν γνωρίζει όμως αυτό που ο θεατής ξέρει: Ότι όλη η ιστορία είναι παγίδα και ένας ξανθός Ρώσος «δολοφονική μηχανή», θα ανέβει μαζί τους στο Όριαν Εξπρές με εντολή να τον σκοτώσει, μαζί με την ξανθιά, πριν φτάσουν στην Ειδομένη στα Ελληνικά σύνορα.
Σκηνοθεσία: Τέρενς Γιάνγκ
Πρωταγωνιστούν: Σον Κόνερι, Ρόμπερτ Σο, Λότε Λένια, Ντανιέλα Μπιάνκι, Πέντρο Αρμεντάριζ

11/9/10

Τρέξε Λόλα, Tρέξε (1998 - Run Lola, Run)

Γιατί στις 100: Ένα μοναδικό θρίλερ αγωνίας γυρισμένο σε πραγματικό χρόνο. Σε 20 λεπτά πρέπει η ηρωίδα να πετύχει ένα στόχο. Την επίμονη και επικίνδυνη προσπάθειά της την βλέπουμε ξανά και ξανά. Η σκηνοθεσία σε αγχώνει πραγματικά και το συνεχές τρέξιμο της ηρωίδας σε λαχανιάζει. Δεν διακρίνεται για της ερμηνείες των ηθοποιών η ταινία, αλλά για την πρωτοτυπία. Οι θεατές καλούνται να δουν την ιστορία τρεις φορές, με το ερώτημα «τι θα συνέβαινε αν τα πράγματα είχαν πάει αλλιώς;» να πλανάται συνεχώς πάνω από τα κεφάλια τους.
Υπόθεση: Στο Βερολίνο της δεκαετίας του 1990, ένας νεαρός χάνει στο τρένο τα 100.000 μάρκα, που έπρεπε να επιστρέψει σε έναν λαθρέμπορο. Απελπισμένος παίρνει τηλέφωνο την φίλη του τη Λόλα και ζητά τη βοήθειά της. Μόνο που η βοήθεια αυτή πρέπει να γίνει σε είκοσι λεπτά, άλλως ο νεαρός θα αναγκαστεί να ληστέψει ένα σούπερμάρκετ με κίνδυνο να συλλφθεί ή να μην πάει τα χρήματα και να τον σκοτώσουν. Η Λόλα θα κάνει τα πάντα για να τον βοηθήσει, αλλά δεν έχει παρά μόνον είκοσι λεπτά στη διάθεσή της.
Σκηνοθεσία: Τομ Τικβέρ
Πρωταγωνιστούν: Φράνκα Ποτέντε, Μόριτζ Μπλέιμπτριου, Χέρμπερτ Κνάουπ

Ο άνθρωπος που γύρισε απ’ το μέλλον (1968 - Planet of the apes)

Γιατί στις 100: Είναι επιστημονικής φαντασίας και θίγει το θέμα της αμφισβήτησης και της αμφιβολίας καθιερωμένων ιδεών, χωρίς να θίγει το… κατεστημένο. Αλληγορικό και ανατρεπτικό φιλμ, που αντιμετωπίζει την ανθρώπινη κοινωνία «από την ανάποδη». Εκπληκτικό σενάριο, βασισμένο στην ομότιτλη νουβέλα του Πιέρ Μπουλ (συγγραφέα του «Η γέφυρα του ποταμού Κβάι»), με ένα συγκλονιστικό τέλος και με σοβαροφανείς καταστάσεις, για τις οποίες δεν προλαβαίνεις να γελάσεις, επειδή η υποβόσκουσα ειρωνεία δεν σου επιτρέπει.
Υπόθεση: Αστροναύτες μένουν ναυαγοί σε άγνωστο πλανήτη, όπου κυβερνούν ομιλούντες πίθηκοι και οι άλαλοι άνθρωποι ζουν σαν ζώα. Ο επιζών αστροναύτης, ως «ευφυές ζώο» θα κερδίσει τη συμπάθεια χιμπατζίνας καθηγήτριας, που προσπαθεί να αποδείξει ότι «οι πίθηκοι κατάγονται από τον άνθρωπο». Οι στρατιωτικοί και θρησκευτικοί ηγέτες των πιθήκων όμως, αντιδρούν και προσπαθούν να εξοντώσουν το έξυπνο αυτό «ζώο» πριν αποκαλυφθούν πράγματα που θα μειώσουν την ισχύ τους. Έτσι το «ζώο» και το «θηλυκό», που έχει γνωρίσει στο κλουβί του, φυγαδεύονται έξω από τη χώρα, όπου και θα ανακαλύψουν την τραγική γι’ αυτούς αλήθεια.
Σκηνοθεσία: Φράνκλιν Σάφνερ
Πρωταγωνιστούν: Τσάρλτον Ίστον, Ρούντι Μακ Ντόουαλ, Κιμ Χάντερ, Μόρις Ίβανς, Λίντα Χάρισον