14/9/10

Τζέημς Μποντ - Πράκτωρ 007 Σε Παγίδα (1963 – From Russia With Love)

Γιατί στις 100: Ο πιο γήινος Μποντ ever. Ο καλύτερος, της μακροβιότερης σειράς ταινιών που έγινε ποτέ. Πλοκή, αγωνία και δράση και ένα σενάριο απόλυτα συμβατό με τις απαιτήσεις της κατασκοπείας της εποχής. Ο «κακός» της ταινίας είναι «ολοκληρωτικά κακός και κυνικός» και η ταινία διαθέτει την πιο μεγάλη σε μήκος πάλη, που έχει γίνει στο σινεμά, μέσα σε βαγόνι τρένου και με το τρένο εν κινήσει. Σκοτεινή εν γένει ατμόσφαιρα με επιρροές film-noir και πολύ καλές ερμηνείες.
Υπόθεση: Ο Μποντ φτάνει στην Κωνσταντινούπολη για να κλέψει έναν αποκωδικοποιητή μηνυμάτων από το Ρωσικό Προξενείο, μαζί με το… αξεσουάρ του, την όμορφη και ξανθιά Ρωσίδα υπάλληλο που τον χειρίζεται, η οποία και θα τον βοηθήσει με αντάλλαγμα να την πάρει μαζί του στη Δύση. Ο Μποντ δεν γνωρίζει όμως αυτό που ο θεατής ξέρει: Ότι όλη η ιστορία είναι παγίδα και ένας ξανθός Ρώσος «δολοφονική μηχανή», θα ανέβει μαζί τους στο Όριαν Εξπρές με εντολή να τον σκοτώσει, μαζί με την ξανθιά, πριν φτάσουν στην Ειδομένη στα Ελληνικά σύνορα.
Σκηνοθεσία: Τέρενς Γιάνγκ
Πρωταγωνιστούν: Σον Κόνερι, Ρόμπερτ Σο, Λότε Λένια, Ντανιέλα Μπιάνκι, Πέντρο Αρμεντάριζ

11/9/10

Τρέξε Λόλα, Tρέξε (1998 - Run Lola, Run)

Γιατί στις 100: Ένα μοναδικό θρίλερ αγωνίας γυρισμένο σε πραγματικό χρόνο. Σε 20 λεπτά πρέπει η ηρωίδα να πετύχει ένα στόχο. Την επίμονη και επικίνδυνη προσπάθειά της την βλέπουμε ξανά και ξανά. Η σκηνοθεσία σε αγχώνει πραγματικά και το συνεχές τρέξιμο της ηρωίδας σε λαχανιάζει. Δεν διακρίνεται για της ερμηνείες των ηθοποιών η ταινία, αλλά για την πρωτοτυπία. Οι θεατές καλούνται να δουν την ιστορία τρεις φορές, με το ερώτημα «τι θα συνέβαινε αν τα πράγματα είχαν πάει αλλιώς;» να πλανάται συνεχώς πάνω από τα κεφάλια τους.
Υπόθεση: Στο Βερολίνο της δεκαετίας του 1990, ένας νεαρός χάνει στο τρένο τα 100.000 μάρκα, που έπρεπε να επιστρέψει σε έναν λαθρέμπορο. Απελπισμένος παίρνει τηλέφωνο την φίλη του τη Λόλα και ζητά τη βοήθειά της. Μόνο που η βοήθεια αυτή πρέπει να γίνει σε είκοσι λεπτά, άλλως ο νεαρός θα αναγκαστεί να ληστέψει ένα σούπερμάρκετ με κίνδυνο να συλλφθεί ή να μην πάει τα χρήματα και να τον σκοτώσουν. Η Λόλα θα κάνει τα πάντα για να τον βοηθήσει, αλλά δεν έχει παρά μόνον είκοσι λεπτά στη διάθεσή της.
Σκηνοθεσία: Τομ Τικβέρ
Πρωταγωνιστούν: Φράνκα Ποτέντε, Μόριτζ Μπλέιμπτριου, Χέρμπερτ Κνάουπ

Ο άνθρωπος που γύρισε απ’ το μέλλον (1968 - Planet of the apes)

Γιατί στις 100: Είναι επιστημονικής φαντασίας και θίγει το θέμα της αμφισβήτησης και της αμφιβολίας καθιερωμένων ιδεών, χωρίς να θίγει το… κατεστημένο. Αλληγορικό και ανατρεπτικό φιλμ, που αντιμετωπίζει την ανθρώπινη κοινωνία «από την ανάποδη». Εκπληκτικό σενάριο, βασισμένο στην ομότιτλη νουβέλα του Πιέρ Μπουλ (συγγραφέα του «Η γέφυρα του ποταμού Κβάι»), με ένα συγκλονιστικό τέλος και με σοβαροφανείς καταστάσεις, για τις οποίες δεν προλαβαίνεις να γελάσεις, επειδή η υποβόσκουσα ειρωνεία δεν σου επιτρέπει.
Υπόθεση: Αστροναύτες μένουν ναυαγοί σε άγνωστο πλανήτη, όπου κυβερνούν ομιλούντες πίθηκοι και οι άλαλοι άνθρωποι ζουν σαν ζώα. Ο επιζών αστροναύτης, ως «ευφυές ζώο» θα κερδίσει τη συμπάθεια χιμπατζίνας καθηγήτριας, που προσπαθεί να αποδείξει ότι «οι πίθηκοι κατάγονται από τον άνθρωπο». Οι στρατιωτικοί και θρησκευτικοί ηγέτες των πιθήκων όμως, αντιδρούν και προσπαθούν να εξοντώσουν το έξυπνο αυτό «ζώο» πριν αποκαλυφθούν πράγματα που θα μειώσουν την ισχύ τους. Έτσι το «ζώο» και το «θηλυκό», που έχει γνωρίσει στο κλουβί του, φυγαδεύονται έξω από τη χώρα, όπου και θα ανακαλύψουν την τραγική γι’ αυτούς αλήθεια.
Σκηνοθεσία: Φράνκλιν Σάφνερ
Πρωταγωνιστούν: Τσάρλτον Ίστον, Ρούντι Μακ Ντόουαλ, Κιμ Χάντερ, Μόρις Ίβανς, Λίντα Χάρισον

Μπεν-Χουρ (1959 - Ben-Hur)

Γιατί στις 100: Για την πλοκή και τους χαρακτήρες της ταινίας, με εξέχοντα αυτό του Τσάρλτον Ίστον. Για τα κολοσσιαία ντεκόρ (300 σετ και 200 αγάλματα φυσικού μεγέθους) και τα πλούσια κοστούμια (8.000 θεατές στον ιππόδρομο), για την εξαίσια φωτογραφία και την επική μουσική του Μίκλος Ρότζα. Για το μοντάζ και τη σφικτή σκηνοθεσία, που σου κρατά αμείωτο το ενδιαφέρον επί τρεις ώρες. Για τα 11 Όσκαρ που κέρδισε. Τέλος, για την 20λεπτη φανταστική και αξέχαστη ιπποδρομία-μονομαχία.
Υπόθεση: Αρνούμενος να προδώσει το λαό του, ο Τζούντα, στέλνεται στη σκλαβιά από τον παιδικό του φίλο Μεσσάλα, που υπηρετεί τους Ρωμαίους. Θα σώσει τη ζωή του ναύαρχου του στόλου που μεταφέρει τους σκλάβους, ύστερα από μια ναυμαχία και θα αποκτήσει την ελευθερία του. Θα γνωρίσει ένα έμπορο αλόγων ιπποδρομιών, που θα τον βοηθήσει να επιστρέψει και να συμμετάσχει στις ιπποδρομίες, όπου θα βρεθεί αντίπαλος του Μεσσάλα, ο οποίος προηγουμένως θα έχει εξορίσει τη μητέρα και την αδελφή του Τζούντα στη «χώρα των λεπρών».
Σκηνοθεσία: Γουίλιαμ Γουάιλερ
Πρωταγωνιστούν: Τσάρλτον Ίστον, Στέφεν Μπόιντ, Τζακ Χόκινς, Χιού Γκρίφιθ, Μάρθα Σκοτ, Χάγια Χάραρετ

7/9/10

Ο Τρίτος Άνθρωπος (1949 - The Third Man)

Γιατί στις 100: Επειδή είναι ένα κατασκοπευτικό θρίλερ μυστηρίου, σκοτεινό, με μπαρόκ ατμόσφαιρα, εξαιρετικά καλή ασπρόμαυρη φωτογραφία και διαθέτει ένα εξίσου ατμοσφαιρικό μουσικό θέμα του Αντόν Καράς. Βασίζεται δε στο ομότιτλο μυθιστόρημα του Γκράχαμ Γριν.
Υπόθεση: Ένας Αμερικανός συγγραφέας καταφθάνει λίγο μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο στην κατεχόμενη από τις τρεις μεγάλες δυνάμεις Βιέννη, προκειμένου να βρει ένα φίλο του, τον Χάρι Λάιμ. Εκεί θα μάθει ότι ο φίλος του έχει σκοτωθεί σε δυστύχημα, αλλά δεν θα το πιστέψει και θα ξεκινήσει μόνος του έρευνα για να λύσει το μυστήριο γύρω από το θάνατό του. Στην προσπάθειά του, έρχεται αντιμέτωπος με καταστάσεις που δεν μπορούσε να φαντασθεί όταν ξεκίνησε την έρευνα, ενώ τον καταδιώκουν οι αστυνομίες τριών δυνάμεων, Αμερικής, Αγγλίας και Γαλλίας μαζί με την Αυστριακή. Παράλληλα, ένας Άγγλος αξιωματικός θα τον μυήσει για την «πραγματική πραγματικότητα» της κατεχόμενης Βιέννης και θα του απομυθοποιήσει όσα είχε ακούσει από τους Συμμάχους. Ο Αμερικανός, καταλαβαίνοντας τι θα πει «κατασκοπία» βρίσκει τον φίλο του, αλλά τώρα επιθυμεί τον θάνατό του.
Σκηνοθεσία: Κάρολ Ριντ
Πρωταγωνιστούν: Τζόζεφ Κότεν, Όρσον Γουέλες, Αλίντα Βάλι, Τρέβορ Χάουαρντ

Κάποτε στην Αμερική (1984 - Once Upon a Time in America)

Γιατί στις 100: Πρόκειται για μια γκανγκστερική ταινία – έπος. Ένα φιλμ τριών ωρών και 47 λεπτών, το οποίο όταν προβλήθηκε στην Αμερική ήταν μόνο 88 λεπτά!!! Γιατί αναφέρεται στην Αμερικανική μαφία με ένα μοναδικό νοσταλγικό και ρομαντικό τρόπο, που νομίζεις ότι παρακολουθείς μια ιστορία αγάπης. Τα σέπια χρώματα της ταινίας, η πάντα ρομαντική μουσική του Ένιο Μορικόνε, οι καταπληκτικές ερμηνείες, η αργή κίνηση της κάμερας και γενικά ο ρυθμός της ταινίας, εξιδανικεύουν αυτό που λέμε «παρανομία» και κάνουν την ταινία ένα ποίημα. Δεν νομίζω ότι θα μπορούσε να είναι μικρότερη των τριών ωρών. Πώς και τι κόπηκε, για να προβληθεί στη χώρα της ελευθερίας, είναι μεγάλη απορία για μένα. Παραμένει κλασικό και αξέχαστο το μουσικό θέμα της ταινίας με τίτλο «Deborah’ s theme».
Υπόθεση: Μέσα από τις αναμνήσεις του Νούντλ, του κεντρικού ήρωα, πάμε πίσω στα χρόνια της ποτοαπαγόρευσης και παρακολουθούμε την ιστορία μιας παρέας παιδιών μεταναστών, που απογοητευμένα από την ζωή τους στη Νέα Υόρκη, καταφεύγουν στην παρανομία για να εξελιχθούν σε μια παντοδύναμη συμμορία.
Σκηνοθεσία: Σέρτζιο Λεόνε
Πρωταγωνιστούν: Ρόμπερτ Ντε Νίρο, Τζέιμς Γουντς, Τζο Πέσι, Μπαρτ Γιάνγκ, Ελίζαμπεθ Μακ Γκόβερν

5/9/10

Όσα Παίρνει Ο Άνεμος (1939 - Gone With The Wind)

Γιατί στις 100: Όχι μόνο γιατί σε κρατάει επί τρεις και πλέον ώρες καρφωμένο στη θέση σου, αλλά γιατί είναι η καλύτερη αισθηματική(;) ιστορία που έχει γραφτεί με φόντο τον Αμερικανικό Εμφύλιο. Μια επική και από τις πιο πλούσιες ταινίες του 20ού αιώνα, η οποία έχει υποστεί τις περισσότερες επανεκδόσεις και παρά τις όποιες αντιρρήσεις πάντοτε γεμίζει τα ταμεία. Πήρε 10 Όσκαρ.
Υπόθεση: Η νεαρή Σκάρλετ, που είναι κακομαθημένη από την πολύ προσοχή που της δίνουν οι άντρες, έχει εμμονή με τον μοναδικό που της έχει πει «όχι». Για να τον κάνει να ζηλέψει παντρεύεται άλλον. Ο Εμφύλιος θα την αφήσει χήρα. Στη ζωή της θα μπει ο Ρετ, ένας τυχοδιώκτης που θα τον ερωτευθεί και θα παντρευτούν. Θα κάνουν παιδί, το οποίο θα πεθάνει και αυτός ως γνήσιος τυχοδιώκτης θα την εγκαταλείψει. Στην απόγνωση του «Ρετ, που με αφήνεις;», θα της απαντήσει «Αγαπητή μου, δε δίνω δεκάρα» και εκείνη θα μονολογήσει: «Αύριο θα είναι μια άλλη μέρα».
Σκηνοθεσία: Βίκτορ Φλέμινγκ, Τζορτζ Κιούκορ, Σαμ Γουντ, Γουίλιαμ Κάμερον Μέντζις και Σίντνεϊ Φράνκλιν
Πρωταγωνιστούν: Βίβιαν Λι, Κλαρκ Γκέιμπλ, Ολίβια Ντε Χάβιλαντ, Λέσλι Χάουαρντ

Σινεμά ο Παράδεισος (1988 – Cinema Paradiso)

Γιατί στις 100: Διότι είναι μια ταινία μαγείας, ένας ύμνος για το σινεμά. Διαθέτει δύναμη και μια ευαισθησία άνευ προηγουμένου. Αναδεικνύει όλα τα κινηματογραφικά είδη, μέσα από μια ιστορία φιλίας μεταξύ ενός μηχανικού προβολής και ενός ατίθασου πιτσιρικά, αλλά και την ιστορία του ανεκπλήρωτου έρωτα μεταξύ του πιτσιρικά και μιας κοπέλας.
Υπόθεση: Μέσα από τις αναμνήσεις του Τορνατόρε, πάμε σε ένα χωριό της Ιταλίας αμέσως μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, όπου ο παπάς του χωριού λογοκρίνει τις ταινίες πριν την προβολή τους, κόβοντας όλες τις σκηνές με τα φιλιά, ανεξαρτήτως του είδους της ταινίας. Εκεί, ο μικρός που είναι γοητευμένος με το σινεμά και κάθε βράδυ ενοχλεί τον υπεύθυνο προβολής με την παρουσία του και τις ερωτήσεις του, συγκεντρώνει τις κομμένες σκηνές των φιλιών. Στο τέλος της ταινίας μας, θα έχει φτιάξει ένα μικρού μήκους φιλμ με τα φιλιά όλων των ταινιών της εποχής. Οι ερμηνείες είναι εξαιρετικές και η μουσική του Ένιο Μορικόνε είναι αισθαντική και μελαγχολική όπως πάντα. Η ταινία κέρδισε το Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας.
Σκηνοθεσία: Τζιουζέπε Τορνατόρε
Πρωταγωνιστούν: Φιλίπ Νουαρέ, Ζακ Περέν, Σαλβατόρε Κάσκιο και Μάριο Λεονάρντι

4/9/10

Αποκάλυψη Τώρα (1979 - Apocalypse Now)

Γιατί στις 100: Ως αντιπολεμικό έπος, μέσα από αλληγορικές και σουρεαλιστικές φαντεζί εικόνες (κέρδισε Όσκαρ Φωτογραφίας). Αξέχαστη η σκηνή με τα ελικόπτερα που καταστρέφουν ένα χωριό αμάχων, υπό τους ήχους των «Βαλκυριών» του Βάγκνερ, όπως και η πολύχρωμη νυχτερινή σκηνή με τα κορίτσια του Playboy «στον πάτο της κόλασης» και το γλέντι υπό την επήρεια των ναρκωτικών που μοιράζονταν αφειδώς στους Αμερικανούς στρατιώτες. Συγκλονιστική η εμφάνιση του Μπράντο και αξέχαστη η ερμηνεία του Ντιβάλ.
Υπόθεση: Ένας ειδικός πράκτορας (Σιν) στέλνεται στη ζούγκλα της Καμπότζης να βρει και εκτελέσει έναν αμερικανό στρατηγό (Μπράντο) που έχει λιποτακτήσει με το τάγμα του, το οποίο διοικεί δικτατορικά. Η πορεία του πράκτορα στο ποτάμι, ανάμεσα σε χίλιους κινδύνους είναι μια αξέχαστη εμπειρία για το θεατή. Πέραν του κυνισμού και της σκληρότητας των Αμερικανών αξιωματικών που αντιμετωπίζει ο πράκτορας, θα συναντήσει (στην έκδοση Redux της ταινίας) και μια οικογένεια Γάλλων που διαμένουν μόνιμα μέσα στο δάσος, οι οποίοι και θα του εξιστορήσουν το πολιτικό και στρατιωτικό ιστορικό της κήρυξης αυτού του πολέμου.
Σκηνοθεσία: Φράνσις Φορντ Κόπολα
Πρωταγωνιστούν: Μάρτιν Σιν, Ρόμπερτ Ντιβάλ, Φρέντερικ Φόρεστ και Μάρλον Μπράντο

Θωρηκτό Ποτέμκιν (1925 – Potyomkin Bronenosets)

Γιατί στις 100: Είναι ταυτόχρονα «πολιτική» και «αντιπολεμική» ταινία, που αποπνέει ανθρωπιά, ηθική και αξιοπρέπεια, αλληλεγγύη και συντροφικότητα και στην οποία το μοντάζ χρησιμοποιείται με τέτοια μαεστρία, ώστε η εξέλιξη της ιστορίας να μην αφήνει αδιάφορο το θεατή ακόμα και μέχρι σήμερα. Σε ηλικία 27 ετών, ο σκηνοθέτης είχε ήδη διαχωρίσει το μοντάζ σε είδη, ώστε να το χρησιμοποιεί ακόμα και για πολιτικούς και ιδεολογικούς σκοπούς. Όπως σ’ αυτή την ταινία. Η σκηνή όπου ένα καροτσάκι με το μωρό μέσα, κατρακυλάει σε μια σκάλα στην Οδησσό, ανάμεσα στα πυρά των αντιμαχομένων, έχει μείνει στην ιστορία. Είναι μια από τις καλύτερες ταινίες του 20ού αιώνα.
Υπόθεση: Το 1905 στη Ρωσία έχει αρχίσει να «ψιθυρίζεται», ότι κάποια επανάσταση ετοιμάζεται κατά του Τσάρου. Στο τσαρικό θωρηκτό Ποτέμκιν, οι ναύτες αρνούνται να φάνε το κρέας που τους σερβίρεται, επειδή είναι σάπιο. Κάτω από την πίεση του καπετάνιου κάνουν ανταρσία. Ο Τσάρος στέλνει στρατό να τους «νουθετήσει» και στο λιμάνι γίνεται η πρώτη εξέγερση, στη κλιμάκωση της οποίας συμβάλλουν και οι πολίτες.
Σκηνοθεσία: Σεργκέι Αϊζενστάιν
Πρωταγωνιστούν: Γκριγκόρι Αλεξαντρόφ, Βλαντιμίρ Μπάρσκι, Αλεξάντερ Αντόνοφ.