1/12/09

Πενηντάρισε ο Αστερίξ

Πενηντάρισε κι όμως είναι ακόμα ακμαίος και συνεχίζει να είναι φωνακλάς, καυγατζής, ξεροκέφαλος, τσαντίλας, αλλά και συμπαθής, θαρραλέος, τίμιος, τετραπέρατος, πιστός και έξω καρδιά. Αναφερόμαστε στον κοντό, όχι ιδιαίτερα όμορφο, αλλά κλασσικό τύπο αντιήρωα, που αποτελεί σίγουρα πιστό πορτρέτο του Γαλάτη, που έχει καταφέρει στα πενήντα χρόνια του να προσεγγίσει αρκετά τον σύγχρονο Γάλλο.
Αν δεν έχετε ακόμα καταλάβει, αναφερόμαστε στον Αστερίξ, τον μικρόσωμο Γαλάτη ήρωα της φαντασίας των Ρενέ Γκοσινί και Αλμπέρ Ουντερζό, τον οποίο επινόησαν πριν από πενήντα χρόνια (στις 29 Οκτωβρίου 1959) και αποτελεί από τότε το πιο επιτυχημένο γαλλικό κόμικ όλων των εποχών, αφού έχει πουλήσει περισσότερα από 325 εκατομμύρια αντίτυπα σε όλο τον κόσμο, μεταφράσθηκε σε 110 γλώσσες και βοήθησε στην προώθηση του γαλλικού πολιτισμού όσο κανείς άλλος.
Είναι δε τόσο σοβαρή η δουλειά γύρω από αυτό τον ήρωα, που δύο από τις περιπέτειές του στη χώρα
μας, μεταφράστηκαν στα Αρχαία Ελληνικά από τον ακαδημαϊκό Φάνη Κακριδή και έγιναν ανάρπαστες.
Ψυχή του Αστερίξ, υπήρξε ο σεναριογράφος Ρενέ Γκοσινί. Γιος Πολωνοεβραίων μεταναστών στο Παρίσι, ο Γκοσινί μεγαλώνει στο Μπουένος Αϊρες της Αργεντινής και φοιτά στο γαλλικό λύκειο της πόλης, το οποίο αναπαράγει πιστά στους χαρακτήρες και στο σκηνικό του «Μικρού Νικόλα». Το 1959 αναλαμβάνει με τον Ουντερζό την έκδοση του νεανικού γαλλικού περιοδικού «Πιλότ», με στόχο να ανταγωνισθεί την κυριαρχία του βελγικού «Τεντέν», ενός άλλου κόμικ με κοινωνικο-πολιτικές προεκτάσεις, που έχει γίνει και αυτό θέμα εξετάσεων στα Γαλλικά Πανεπιστήμια.
Ο Αστερίξ κάνει την εμφάνισή του στο πρώτο τεύχος. Η επιτυχία του είναι αδιαμφισβήτητη και το δίδυμο των δημιουργών του απολαμβάνει πλήρη δημιουργική ελευθερία και απόλυτη εμπιστοσύνη από την εργοδοσία.

Συνθήκες κάτω από τις οποίες γεννήθηκε

«Βρισκόμαστε στο 50 π.Χ., όλη η Γαλατία βρίσκεται υπό ρωμαϊκή κατοχή... Ολη; Οχι όλη. Ένα μικρό χωριό...», ξεκινά κάθε τόμος του Αστερίξ και υποδηλώνει έμμεσα την κατάσταση της Γαλλίας του στρατηγού Ντε Γκωλ ως περιχαρακωμένου, αλλά ανυπότακτου έθνους, περικυκλωμένου από πανίσχυρους αποφασισμένους εχθρούς όπως οι ΗΠΑ, στα πρότυπα του γαλατικού χωριού.
Ήταν το 1960, όταν η ιδιαίτερα δυσχερής γεωπολιτική θέση της, με τον πόλεμο στην Αλγερία να πλησιάζει στο τέλος του και με τα τραύματα του αποικιακού πολέμου της περασμένης δεκαετίας στην Ινδοκίνα να είναι ακόμη νωπά. Έτσι ο Αστερίξ παίζει διπλό ρόλο, προσφέροντας ψυχαγωγία σε μικρούς και μεγάλους, αλλά και μία εικόνα της Γαλλίας της εποχής εκείνης.
Το χωριό του Αστερίξ είναι και αυτό περικυκλωμένο από προκεχωρημένα ρωμαϊκά οχυρά, με ευφάνταστες ονομασίες που παραπέμπουν στη ζαχαροπλαστική (Μπαμπαορόμ), στα ενυδρεία (Ακουαριόμ) και στη βοτανολογία (Λαουντανόμ). Ενώ τα ονόματα των ηρώων του κόμικ, προέρχονται από γαλλικά λογοπαίγνια που εμπνεύσθηκε ο ίδιος ο δημιουργός τους Ρενέ Γκοσινί και καταλήγουν σε «ιξ», μια εμφανής αναφορά στο ιστορικό πρόσωπο του Γαλάτη αρχηγού Βερσιζεντορίξ.
Η σπουδή των δημιουργών της σειράς, να αποφύγουν τις αναφορές σε μελανές σελίδες της πρόσφατης γαλλικής ιστορίας είναι τέτοια, που στα πολυάριθμα περιπετειώδη ταξίδια του, ο Αστερίξ αποφεύγει να επισκεφθεί χώρες της Βόρειας και Κεντρικής Αφρικής ή της Νοτιοανατολικής Ασίας, που αποτελούσαν πεδία δακρύων των αποικιακών πολέμων της Γαλλίας.

Τα γενέθλιά του στην Ελλάδα

Ο Αστερίξ στην Ελλάδα γιόρτασε τα γενέθλιά του με μια σειρά εκδηλώσεων στο Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών. Οι εκδηλώσεις που ξεκίνησαν στις 24 Οκτωβρίου στους χώρους του Ινστιτούτου, διήρκεσαν έως και τις 5 Νοεμβρίου.
Στο μπιστρό του Ινστιτούτου, μπορούσε κανείς να παρακολουθήσει μια εικαστική διαδρομή του πολυαγαπημένου ήρωα στην Ελλάδα, εξώφυλλα, βινιέτες και ήρωες που συμπρωταγωνίστησαν με τον μικρόσωμο Γαλάτη, βιβλία με τον ήρωα και τη σχέση του με τη χώρα μας, αλλά και άλλες εκπλήξεις.
(Δημοσιεύτηκε στην Αμαρυσία)